HTML

Börzsöny

Hazánk egyik legérintetlenebb és legösszefüggőbb hegysége, mely gazdag állat- és növényvilágával a természetkedvelők igazi paradicsoma.

Friss topikok

2010. május 7. A Magas-Börzsöny képekben

2010.05.08. 18:09 :: adamnfl

2010. május 7.

A megszokottól eltérően ezúttal nem útleírással mutatom meg, hogy merre jártam, hanem csakis képek segítségével. Azt hiszem a fotók magukért beszélnek, szép részeken jártam ezúttal is. Aki kitalálja, hogy az utolsó három kép honnan van fotózva, az elmondhatja magáról, hogy jól ismeri a Börzsönyt. Segítségül annyit, hogy az utolsó képen a baloldali hegy a Hangyás-bérc, a jobboldali pedig a Nagy Hideg-hegy.

Emberrel ezúttal sem találkoztam a túra folyamán, szeméttel viszont a főgerinc és a Csóványos környékén sajnos annál inkább. Össze is szedtem egy nagy zacskóval és levittem Királyrétre. Ezúton is megkérek mindenkit, hogy az erdőben NE szemeteljen, mert a szél pillanatok alatt széthordja, és akkor utána már össze se lehet szedni! Ha valakin "eluralkodik" az a késztetés, hogy márpedig neki mindenképpen szemetelnie kell, akkor azt a háza előtt, vagy a kertjében tegye, mert akkor ott legalább össze lesz szedve néha. Az erdő nem arra való, hogy néhány idióta tönkretegye. Nem muszáj ilyen sokat utazni ezért, lehet a Városligetben is nagyokat sétálni, s ott még szemetelni se kell, mert tele van szemetessel. Minden természetbarát nevében köszönöm.

23 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borzsony938m.blog.hu/api/trackback/id/tr891983551

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.05.09. 13:48:11

megbuktam a vizsgán, fogalmam sincs hol készültek :D

az viszont biztos, hogy el akarok ezekre a helyekre jutni. gyönyörűek a képek a tisztásos hegyoldalakról, meg a vízesésekről! és nagyon szépen bezöldült a börzsöny, bárcsak tudnék menni én is...

a szemétszedésért meg respect! nekem is lesz szemetes bejegyzésem, de én nem vagyok annyira jó arc, h más után összeszedjem :D

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.05.09. 14:25:01

Én se örömömben szedtem össze, gondolhatod:) De egyszerűen rossz volt nézni...
Amúgy a Mogyorós-bércen készültek a képek, tök véletlenül pont ott lyukadtam ki, ott másztam ki a völgyből. Ez nem vizsga:D
A tisztásos hegyoldal pedig a Godó-rét, szemközt a nyugati gerinc:)

Itt is volt már az ideje hogy bezöldüljön:)

Jövő héten szerintem megejtem a már ígért Észak-Börzsönyi túrát, kiváncsi vagyok mi van most arrafelé, igaz, hogy Bernecebarátiból indultam már idén, de akkor tök másfelé mentem:) Tervben van a Kalakocs-völgy, Dedre-bérc, Kőkapu, Bakos-tető és a végére a Drégelyi vár:) Szép túrának ígérkezik az is:)

Varix 2010.05.09. 14:29:08

Kis-Hideg hegy a megfejtés?

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.05.09. 15:21:44

"Én se örömömben szedtem össze, gondolhatod:)"

naná, azért is mondtam, h respect :)

és a vízesések merre készültek? van pár tippem, de egyik helyen sem jártam tavasszal, amikor enyi víz lett volna :)

a vicc az, h a godó réten jártam is, de így zölden abszolút nem ismertem rá :D ott is mindig nyár végén voltam, amikor már minden sárga.

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.05.09. 18:41:51

@Varix: Szerintem pont nem olvastad már amikor előtted 3-4 perccel írtam az egyik kommentben:) A Mogyorós-bérc 775 méteres csúcsáról készült. Amúgy kössz, hogy olvasgatod a bejegyzéseimet:)
Érdekes, mert nem mindegyik térkép jelöli ezt csúcsnak, és a Magosfa irányába volt egy kis ösvény, ami egyértelműen nem vadcsapás volt, régen úgy látszik többen jártak erre. Nem is baj, maradjon is meg csak ilyen szép érintetlennek ez a környék:)

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.05.09. 18:46:59

@mirko vosátka: Hmm mondjuk úgy, hogy annak a pataknak a völgyében, amiből név szerint kettő is van a Börzsönyben, s ez a kettő közül a vadregényesebb volt:D

Én egy hónapja voltam a szemközti hegyen a Szarvas-kőn, és akkor teljesen sárga volt még az egész, én is meglepődtem kicsit:)
Ja és olyan fotót nem raktam fel, de a túloldali gerinc végig zöld, kivéve egyetlenegy fát a Jancsi-hegy oldalában, ami fehér, kiváncsi lennék az hogy került oda:)

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.05.09. 20:51:44

@adamnfl: ez volt az egyik tippem :))

szép volt nem? hogy tetszett?

egyébként az a vicces, hogy rengetegszer jártam arra, de mégis újdonságok nekem ezek a fotók, ugyanis mindig nyár vége felé jártam arra, amikor a patakban alig csordogál a víz.

a fehér fa valószínűleg virágzó vadcseresznye, vagy vadmeggy, én is fotóztam ilyet a sajikút bércén.

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.05.10. 12:26:48

@mirko vosátka: szép volt nagyon, a végén már voltak olyan részek is ahol a patak kövein kellett mennem, mert a hegyoldal olyan meredek volt, hogy nem akartam felmászni, sőt egy olyan rész is volt, ahol nem voltak kövek se, a patak vize teljesen kitöltötte azt a részt egy kis természetes felduzzasztás után, ott muszáj voltam bokáig belemenni a vízbe, különben vissza kellett volna másznom egy jó darabon, s át több egymás mellett levő kidőlt fán is, ami nem lett volna egyszerű, így azt választottam, hogy előre:D
Egy későbbi szakaszon kicsit megcsúszott a lábam és kb. beleültem a patakba:D Másnak lehet, hogy ez komoly bosszúságot okozott volna, én azonban így is jól éreztem magam:)

Meglepő, hogy milyen vastag sínek voltak arrafelé...egész pontosan nem tudom, hogy ez lóvontatású vasút volt vagy sem, de az biztos, hogy ilyet máshol még nem láttam. Most rengeteg olyan patak volt amit nem is jelölt a térkép, gyakorlatilag minden kis helyen, ahol folyhatott ott folyt is le víz a hegyoldalról:)
A völgy legvégén, közvetlenül a Mogyorós-bérc alatt van egy szikla ami kísértetiesen emlékeztetett a múltheti Oltár-kő-patak völgyében látott Kőkorsóra:)

Varix 2010.05.10. 21:12:08

@adamnfl: jé... Bocsi, benéztem. Mentségemre szólva minden begyezésed többször is elolvasom. Először magában, aztán térképen nyomon követve. Korábban soha nem olvastam blogot, ez az egy ami tényleg érdekel. Te sem lehetsz semmi, mások után is képes összeszedni a szemetet. Ez aztán az igazi megszállottság. Egy bejegyzésben arról is írhatnál, hogy ki vagy te? Mivel foglalkozol?

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.05.11. 10:24:56

Korábban soha nem olvastam blogot, ez az egy ami tényleg érdekel." Kössz, tök jó kedvem lett most neked köszönhetően:)

Hát ha bejegyzést nem is írok arról ki vagyok, mert egy a tízmillióból, de azért itt írok néhány szót magamról. Szerintem sokkal fiatalabb vagyok mint gondolnátok:) 21 éves vagyok, az ELTE-re járok kémia szakra, környezeti analitikus szeretnék lenni. Tudjátok aki a földben, vízben, levegőben meghatározza a különböző összetevők (esetlegesen szennyezők) koncentrációját, eloszlását, stb.
A természet már egész kis korom óta rengeteget jelent nekem, talán még az általános iskolás biosz-földrajz tanáromnak köszönhetem, hogy így megszerettem a vadonban járkálni, s főleg a Börzsönyben, mert oda vitt minket párszor. Ebből is látszik, hogy milyen fontos lenne, hogy minőségi tanárok legyenek a közoktatásban. Sajnos a volt általános és középsulimból is eléggé aggasztó híreket kapok, mind a mostani diákok, mind a tanárok színvonalát illetően. Na ez nem azt jelenti hogy nincsenek olyan tanárok, akik kiemelkedőek a szakterületükön, csak egyre kevesebb. A mai tizenévesek többségét meg leginkább az érdekli, hogy meglegyenek a legújabb kütyüik (MP3, laptop, stb...), s egy nagy bulinak fogják fel az egész életet... pénteken is Királyrétre érkezve egy kb 17-18 évesekből álló csoport volt ott, hallottam, hogy itt szálltak meg az egyik házban. Ahhoz képest, hogy erdőbe jöttek, volt olyan aki olyan ruhában volt, hogy a legelitebb diszkóba is beengedték volna abban...
Na visszatérve hozzám, általános és középiskolában egész szép sikereket értem el földrajz versenyeken (Teleki Pál Országos Földrajz verseny: Budapesti I. hely, Országos IX.hely 2003-ban, Budapesti III.hely, Országos IV.hely 2004-ben, OKTV 14.hely 2007-ben aminek köszönhetően földrajzból nem kellett érettségiznem, mert megadták az emelt szintű 100%-os érettségit.:))
Régebben tagja voltam egy környezetvédő egyesületnek is, s 2006-09 között az Aggteleki-karszt kivételével az ország összes hegységében túráztam, ezek olyan túrák voltak mint most, és teljesítménytúrák vegyesen. Magyarországon a Bükk és a Zemplén lenne még az, ahol szívesen túráznék többet, de ilyen jegyárak mellett...A Mátrát, a Pilist és a Visegrádi-hegységet szintén elég jól ismerem. A Börzsöny ezeknél a hegységeknél jóval zártabb, kevesebben vannak, s kevésbé feltártabb. Egyszer majd leírok egy 2006-os történetet, hogy mi minden történhet itt az emberrel. Az örök tanulságul szolgál az a túra, az már egyszer biztos!:)
Na ennyit magamról, de ha nem kérdezed, soha az életben nem írtam volna le ezeket:D

Amúgy tegnap számoltam össze, hogy a következő túrán lesz meg (saját számításaim szerint) az 1000.km amit a Börzsönyben teszek meg:)

Üdv mindenkinek, s szép túrákat mostanában!:)

Ádám

Utóirat: Amúgy ha bárkinek van kedve bármikor jönni velem csak írjon, útvonalat és időpontot egyeztetünk és már mehetünk is!:D

Varix 2010.05.11. 13:12:26

Köszi a bemutatkozást! Ha úgy alakul, akkor jöhet a 2006-os történet is.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.05.11. 13:15:29

na, ez izgalmas bemutatkozás volt, bloggerek közül kevesen lépnek ki a "fényre" :))))

sejtettem, hogy fiatal vagy, mert ilyen hosszú túrákat annyi idősen vállaltam be én is :D nem is csak az izomerő miatt, hanem az ízületek kopnak idővel (már akinek, nekem sajna igen), meg munka mellett hét végére már néha annyira fáradt az ember, h örül ha él :)

ráadásul a túráid kezdőpontjából volt egy olyan gyanúm, h diákjeggyel utazol :) és itt a szmájli nem neked szól, hanem a máv jegyáraknak.

amúgy használd ki ezt az időszakot, mert mi is egyetemista korunkban mentünk nyáron nyolc-kilencnapos kinnalvós túrákra. az aggteleki karsztról vagy a bükkből indultunk és jöttünk a cserhátig. nem végig gyalogoltunk, az unalmasabb, két hegységek közötti részeket buszoztuk, vagy vonatoztuk, a bükk és mátra közötti lapályon fölösleges végig gyalogolni. és végig kint aludtunk :) kaját útközben vettünk, este tűz mellett megfőztük/sütöttük.

a budapesttől távolabbi helyekre egyébként érdemes is több napra menni - mert írtad te is a jegyárakat. két-három nap, egy hétvége.

amúgy, ha már környezeti analitikus vonalon mozogsz, akkor lenne is kérdésem :) neked mi a véleményed a börzsönyi patakok, források tisztaságáról. persze a széleken biztos szennyezettebb. írhatnál is erről posztot. egyszer jelent is meg cikk arról, hogy a pilisi források mindenféle baktériummal meg biszbasszal szennyezettek, fel is raktam a blogomba.

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.05.11. 13:41:36

@Varix: Oké, bár az Index fórumon leírtam már valahol elég hosszan majd előkeresem:)
@mirko vosátka:
Hát ez relatív...Európa 2 legszennyezettebb folyója a Sarno Olaszországban és a Weser Németországban. Utóbbiban tudomásom szerint eszméletlen magas a mérgező nehézfémek, pl. a kadmium koncentrációja. De Magyarországon belül is pl. a Dunának vannak szennyezett és kevésbé szennyezett részei. A börzsönyi patakok, főleg a Magas-Börzsönyben szerintem tiszták, bár figyelembe kell venni, hogy az egész természet egy nagy összefüggő rendszer, tehát ha történik egy szennyezés X helyen annak hatását meg lehet érezni Y helyen is. Jó példa erre, hogy a kínai nagy légszennyezés néhány hét alatt eléri Európát a magasabb légkörben.
Néha látom hogy egyes patakok amik teljesen érintetlen területen vannak egy kicsit habosak, de ez nem azt jelenti, hogy szennyezettek, vannak olyan természetes anyagok is amelyek habképzőek...
Egyébként kicsit bosszús vagyok mert az elmúlt hetekben 2 olyan mérésünk is volt ahol mondták előre, hogy akár lehet hozni otthonról is mintát elemzésre. Igaz ez nem vízelemzés lett volna, mert az egyik a magkémia laboron volt, amikor kőzetek és ásványok természetes sugárzását mértük, a másik meg műszeres analitika laboron röntgenfluoreszcenciás vizsgálat volt. Azzal pl. pillanatok alatt meg lehetett volna mondani mennyi arany is van a nagybörzsöny környéki andezitben :D (állítólag évtizedekkel ezelőtt meghamisították ezeket az adatokat, hogy a szovjetek ne akarjanak a Börzsönyben aranybányát nyitni)

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.05.11. 23:16:01

@adamnfl: közben eszembe jutott, h a coli baktérium kémiai eszközökkel nem is biztos, h kimutatható.

itt találod a pilisi hírt:

vosatka.blog.hu/2009/04/04/ihatok_e_az_erdei_forrasok

kár, hogy nem nézetted meg a köveket, akkor most koszos agyagdarabkék keresgélése helyett átállnék az aranyrögre :D ki is költöznék :)

(amúgy a régészek nem válaszoltak egyelőre, uh nálam maradnak a cserepek)

annak meg baromira örülök, h nem lett ott szovjet aranybánya! ez tiszta horror! semmi nem lenne a börzsönyből már. sztem 10 km-es körzetben szétcsesztek volna mindent, és ez be is tett volna a hegységnek. ráaádsul nagybörzsöny is átalakult volna ilyen kisebb iparvárossá, ami most elég rusnyán nézne ki, elhagyott telepekkel, épületekkel, lepukkant lakótelepekkel.

Varix 2010.05.12. 10:36:21

@mirko vosátka:
Ez számomra is érdekes. Én a Börzsönyben építkezem. A kitermelt föld csillog-villog. Bár én nem tudom megállapítani, hogy arany vagy pirit, de valószínűleg mindkettő.
A hozzáállásunk ugyanakkor megegyezik, aranybánya biztos nem lesz.

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.05.12. 13:18:32

Nekem még régebben mondta egy geológus, hogy a Börzsönyben a kutatófúrások alapján X (elfelejtettem a pontos számot, meg az árfolyam az változik napról napra) milliárd forint értékű arany van, de majdnem ugyanennyibe kerülne, ha ezt ki akarnák termelni. Mióta meg van a nemzeti park remélem hogy még ennek a gondolatát is elfelejtették... olyat is hallottam hogy valamelyik Nagybörzsöny közeli patakban meg régebben próbálkoztak aranymosók (csakúgy mint a Mosoni-Dunánál), hogy milyen eredménnyel azt nem tudom, de gondolom nem zsákszámra vitték haza az aranyat:D
Az eggyel ezelőtti Kemence-völgyes írásban pedig írtam, hogy még rakétabázist is akartak idetelepíteni...gondolom olyasmit, mint a Pilis-hegyre...de én annak sem örülnék ha olyan radar lenne itt, mint a Zemplénben a Kánya-hegyen...az egész Északi-Zemplénből lehet látni kb...

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.05.14. 11:44:39

aranymosásról én is hallottam. meg a mátrában is. nekem is megfordult a fejemben :) persze nem értek hozzá :D

ja, és a bükkben is van egy radar, baromira tönkrteszi a táj hangulatát, meg mindent.

oldbikeold 2010.11.19. 13:15:35

@adamnfl: szerintem a régi Z+ megmaradt sávját láttad-az utolsó múlt évben lévő TTT túraútvonal itt ment fel a dosnya nyereg környékére a a drínóból a szívfájó bércen...a 2006-os történetet hol találom? én is egyedül kószálok...a "dupla" évemmel + 7...
a mogyorós bérc alatti szikla ez?
picasaweb.google.com/103478529843389805908/LibitsPihenotolASzivfajoBercig#5520203236573488930

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.11.20. 12:20:30

@oldbikeold: ha jól emlékszem igen! de lehet hogy az nagyobb, ami a Mogyorós-bérc alatt van

oldbikeold 2010.11.21. 01:25:10

a történet már ismerős volt...a nahát ttt-nek volt az útvonala a szívfájó bérc!
személyes furcsaság:a bringatársaim tekertek egyet a börzsönyben,de én nem mentem velük,mert nem tetszett az útvonal-ezért én külön utakon jártam,de a dosnya nyeregnél hagytam egy zacskó műzlit-ajándékként és ráírtam oldbike-től-a börzsönyszivatósoknak/ez volt a túra címe/
este megkérdeztem milyen volt az ellátmány,de ők nem találtak semmit! több hónap múlva olvastam egy beszámolót név:czimbally nick nevű embertől/ttt-index/hogy amikor felért a "nahát túrán" a dosnyához akkor Ő ette meg a szeleteket mivel azt gondolta Ő is egy "szívatón" van-kicsi a világ-így kezdődött nálam a drínóból való feljutás a dosnyához című mese!ez kb 3-4 éves beszámoló!

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.11.22. 21:06:58

@adamnfl: ezt a sztorit még nem is olvastam :))) hát igen, 17 éves korunkban mi is elkövettük az összes hibát túrázáskor, ilyenekből tanul az ember. ha túléli :D

az jó pont, hogy volt nálatok elemlámpa, sokan még azt sem visznek magukkal!! az viszont nem jött le nekem, hogy miért nem mentetek le a magosfától királyrétre, diósjenőre? (jó mondjuk ezt a mai fejemmel mondom, 17 évesen én sem ismertem annyira a börzsönyt.)
süti beállítások módosítása