HTML

Börzsöny

Hazánk egyik legérintetlenebb és legösszefüggőbb hegysége, mely gazdag állat- és növényvilágával a természetkedvelők igazi paradicsoma.

Friss topikok

2010. április 17. Kemence - Királyháza - Barsi-bükk - Király-kút - Kőszirt - Diósjenő

2010.04.18. 12:58 :: adamnfl

2010. április 17.

Rendhagyó módon ezúttal nem tömegközlekedési eszközökkel jutottam el a Börzsönybe, hanem autóval, szüleim ugyanis épp Szlovákiába készültek, így majdnem, hogy útba is esett Kemence. Háromnegyed tízkor indultam el, s már a Kemence-patakon való átkeléskor feltünt, hogy milyen nagy a patak vízhozama.

Szép derült idő volt, szerencsére az egész napot ez jellemezte. A sárga jelzésen vágtam neki a hegyoldalnak, s egy eléggé sáros rész után értem el a Tejes-parlaghoz. Innen már valamivel jobb volt a helyzet, jobban lehetett haladni. Nem messze az úttól favágók dolgoztak, sajnos igen messzire elhallatszott a zúgás. Hozzávetőlegesen egy óra elteltével tettem egy kis kitérőt a Dorottyin 462 méteres csúcsára, és az attól nem messze levő sziklás hegyoldalhoz, ahonnan nagyon jó a rálátás a szemközti részre: a Miklós-tetőre, a Barsi-bükkre és a kelet felé sorakozó csúcsokra. A legelső márciusi túrám alkalmával vettem még észre, hogy ide bizony érdemes lesz majd egyszer kimászni, s igazam is lett. 

Visszatértem a sárga jelzésre, majd kisvártatva elhaladtam egy csúcskő és egy oszlop mellett, amin meglepődtem, mert olyan érzésem volt, mintha legalább 100 métere már teljesen lapos részen jönnék. Érdekes, mert egyes komoly hegyek tetején viszont nincs semmilyen ehehz hasonló "műtárgy". A Laposnak nevezett hegy után az egykori Varjasi vadászház helyén eső elleni menedék található. 

Igazán jó ötletnek tartom, kár, hogy csak nagyon kevés helyen van ilyen a hegységben. Öt perc ebédszünet után indultam is tovább. A térképemmel ellentétben a turistaút nem dél, hanem észak felől kerüli meg a Cicőkét. Felmásztam a csúcsra és leereszkedtem arra az útra amit a térképem eredetileg turistaútnak jelzett. A hegyoldalból ismételtem a szemem elé tárult a Magas-Börzsöny északi része.

Tovább gyalogolva a jelzésen a Lopona-fő után pár száz méterre a piros jelzésre tértem, hogy lemenjek egészen Királyházáig. Megnehezítette az utat az a tény, hogy gyakorlatilag egy vízfolyásban kellett végig menni. Vicces volt látni, amikor három "patak" összefolyt ott ahol a térkép vizet sem jelöl. Ha egyszer egész héten esett az eső, valahol csak le kell folynia a hegyről...

Mikor lértem a Kemence-patak mellé akkor szembesültem a ténnyel, hogy soha az életben nem fogok tudni átkelni a vizen, olyan mély és olyan gyorssodrású. Szerencsére találtam nagy nehezen egy keresztbe álló fát, amin "átkúsztam" a túloldalra. Félúton belelógattam egy hosszú faágat a vízbe, hogy megnézzem milyen mély, de miután kb. egy méternyire belemerítettem a bot kettétört...Ez talán jól jellemzi milyen sebes volt a máskor nyogodtan folydogáló Kemence. Kiérve a betonútra visszafele indultam el a Dr. Kenyeres Balázs-forrás irányába. Az úton nagyon szép képeket tudtam készíteni. A forrásnál tartottam egy kis pihenőt, majd elindultam meghódítani a Barsi-bükköt.

Ezúttal még nehezebb - és veszélyesebb - volt az átkelés, komoly egyensúlyérzékre volt szükség, hogy ne hűsítsem le magam a kb. 10 fokos vízben. Miután átkeltem egy ideig rossz felé mentem, de ennek köszönhetően olyat láttam amilyet a Börzsönyben még nem: a Bacsina-patak kellős közepén, messze már az úttól és Királyházától 2 vadkacsa fürdött a vízben. Egész nesztelenül tudtam közeledni feléjük, így le is tudtam fotózni őket.

Ezután megkerestem azt az utat, ami nekem kellett és egy komoly emelkedő árán egész magasra feljutottam. Innen nem volt sok már a csúcsig, viszont a szokásos dzsungel övezi ezt a hegytetőt is, ezért igen nagyot kellett kerülnöm, de megérte. A csúcsról a Dorottyin-Cicőke gerincen túl Szlovákiába messze ellátni. A Barsi-bükk is olyan csúcs szerintem, ahol évente egy-két embernél több nemigen járhat, bár egy régi földút maradványain mentem lefelé, amit azonban benőtt már a gaz. Egy vadászles után jobbra fordultam és leértem arra az útra, amin már 3 éve egyszer mentem, igaz akkor innen lefelé indultam, most pedig fölfelé vitt a kiváncsiság. Egy hegyoldalt megkerülve értem el a Tüdős-forrásig, ahová még lépcsőket is kiépítettek. Mint minden forrásból a mai napon, ebből is ömlött a víz egész szép mennyiségben. Miután visszafordul az út nagyon szép a kilátás, mivel szinte semmitől sem zavartatva láthatunk el Kemencéig, sőt észak felé a szlovákokhoz is.

Érdekes volt látni, hogy az a hegy, amit olyan jó negyven perce még elég komoly szenvedés árán sikerült csak megmászni, most a lábaim előtt hever.

Addig mentem csak ezen az úton, amíg le volt kövezve, ahogy becsatlakozott a Z+ jelzés azon visszafordultam, mivel néhány éve ellenkező irányban nem sikerült megtalálnom ezt az utat. Egy bokrokkal sűrűn övezett rész következett. Hirtelen előttem úgy 30 méterre az egyik bokorból nagy robajjal előtört egy vaddisznó és átbaktatott az úton. Eszémetlenül nagy vadkan volt! Azt hiszem erre mondják, hogy kapitális méretű. Kár, hogy nem sikerült lencsevégre kapnom.

Leereszkedtem a Z+-on a Bacsina-patak völgyébe, ahol - ismételten- érdekes dolgot láttam. Nem tudom, hogy ez mindig így van-e, de az egyik hegy oldalában egy sziklából folyt ki a víz.

Sajnos a fotón nem látszik olyan jól, elég látványos pedig. Pár perccel később beértem újra Királyházára, ahonnan indultam is tovább.

Viszonylag sok autó és motor haladt el mellettem addig, amíg elértem a Király-kúthoz. Ott feltöltöttem a vízkészletemet, majd a Mese-patak völgyében folytatva utam értem el a már múlt héten is érintett Kámori-réthez. Innen kb. 10 perc volt az út a Kun-rétre, ahonnan egyből célbavettem a Kőszirtet. Mint később kiderült, sikerült a legáthatolhatatlanabb részen felmennem, helyenként már-már arra gondoltam, hogy visszafordulok, de itt már nehezebb lett volna lefelé, mint felfelé. Lényeg a lényeg: nagy nehézségek árán feljutottam a csúcskőhöz. Nem messze onnan, a hegy déli oldalán magas sziklafal van, ahonnan valami eszméletlenül szép a kilátás.

Gondolom ebben az is közrejátszott, hogy az idő nagyon-nagyon tiszta volt. A csúcson találkoztam egy fotóssal, szerintem mindekettőnk meglepődött, mert azt gondolhattuk, hogy nincs más út fel a csúcsra. Visszafele aztán találtam egy könnyebb utat, így nagyobb megerőltetés nélkül visszaértem a Kun-rétre.

Mivel láttam, hogy a hét órás vonatot maximum helikopterrel érhetném el, úgy döntöttem, hogy a szomszédos Király-hegyre is felmegyek, ami kereken 600 méter magasra emelkedik. A csúcson nem volt csúcskő, úgyhogy a hegyoldalban egy irtáson keresztül újra - immáron harmadszor- a Kun-réten találtam magamat. Nem messze onnan megtaláltam a Kun-forrást is. Mikor leértem a Závozhoz találkoztam két bringással akik még jóval korábban elmentek mellettem a nap folyamán. Mivel volt még időm, a volt Mázsaház irányába indultam el, s a Kis-Gál-rét mellett értem el a zöld jelzést. Innen a megszokott úton értem be Diósjenőre, ahol az utolsó vonatot szerencsésen elértem. Mire a vasútállomásra értem be is sötétedett teljesen.

Táv: 35,5 km    Szintemelkedés: kb. 1400m    9:45 - 20:00

14 komment

Címkék: kemence királyháza diósjenő kemence patak závoz király kút dorottyin cicőke dr. kenyeres balázs forrás barsi bükk bacsina patak kámori rét kőszirt király hegy kun rét tüdős forrás kun forrás

A bejegyzés trackback címe:

https://borzsony938m.blog.hu/api/trackback/id/tr411930996

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.04.18. 13:18:32

újabb nagyon kemény túra, 35 km! gratula. nekem ezt már a térdeim sajna nem bírnák :)

egyébként ezeken a részeken nemigen voltam, ilyenkor jövök rá, milyen nagy a börzsöny :) a vadkacsás sztori pedig eszméletlen. tavakon, meg pocsolyákban szoktak lenni a börzsönyben, ilyet már láttam, de hogy egy megáradt patakban, ez vicces.

ja, és a megáradt patakokon való átkelésben nekem is van tapasztalatom :D mondjuk szerencsére csak majdnem estem be. egy fatörzsön akartam átkelni, és olyan erős volt a sodrás, hogy a botot, amire támaszkodni akartam, egyből elvitte a víz :D

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.04.18. 13:58:21

Igen, arra kiváncsi lennék hogy ilyenkor hány liter per perc a vízhozam:D
A kacsáknál úgy meglepődtem, hogy majdnem el is ilyesztettem őket egyből véletlenül:D

A 35 km-hez meg annyit, hogy nem mondom, hogy nem fáradtam el.:D Most ha teljesítménytúrások olvassák ezt akkor biztos csak nevetnek magukban, de én is régebben mentem többször is 60km-nél többet és nem fáradtam el jobban mint egy-egy ilyen túrán. Egyrészt fejben lefárasztja az embert, hogy állandóan figyelni kell a jelzetlen utak és ösvények miatt, másrészt ezek, ahol járok hogy úgy mondjam nem igazán frekventált helyek és sok esetben át kell küzdenie magát az embernek a növényzeten. Bár az is igaz, hogy tegnap elég sokat mentem turistaúton. Még könnyebb a helyzet ha többen mennek: egy megy elől aztán a többi csak követi. Senki se értsen félre: azok akik 100km-es teljesítménytúrákra mennek minden tisztelet megérdemelnek! De ez egy más "műfaj", nekem 2 éve elegem lett a teljesítménytúrázásból...

Varix 2010.04.18. 14:18:29

Köszi az újabb begyezést! A patakokkal kapcsolatban nekem is hasonló élményben volt részem. A kóspallagi horgásztónál gyerekkel a Kis-Hantán nem tudtunk átkelni.

kaszast 2010.04.18. 16:26:03

Én még pénteken mentem volna egy karikát a Börzsönyben de mert megijesztettek a felhők, ezért inkább a Pilist választottam. A patak ott is negyon gáz volt, még vadvizi evezősökkel is találkoztam. Hamarossan felrakom a képeket és videókat a blogomra.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.04.18. 19:22:27

@adamnfl: ja, a teljesítménytúrázás sportteljesítménynek tiszteletreméltó, de én nem sorolom a természetjáráshoz. végül is a természtjárás/túrázás a mozgáson kívül relaxáció, meg élménygyűjtés is, ez a teljesítménytúrázásba nem fér bele. ott nem fotóznak kacsákat, meg hiúzt :D

egyébként az tényleg igaz, hogy a tájékozódás fejben lefárasztja az embert :) én ezt éjszakai túráknál szoktam erősen tapasztalni, fejben eszméletlenül fárasztó sötétben tájékozódni, térképet olvasni, figyelni folyamatosan stb.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.04.18. 19:23:06

@kaszast: várjuk a posztot, különösen érdekelnek a vadvízi evezősök :) melyik patakon lehetett.

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.04.18. 19:48:58

@Varix: Nagyon szívesen, remélem tetszett, én legalábbis jól érteztem magam:) Hátha át sikerült adni valamit a szombati túra hangulatából:)

@mirko vosátka: Hát hiúzt én se fotóztam, s attól félek nem is fogok!:D
Mikor voltál utoljára éjszaka túrázni és merre?

@kaszast: Vadvízi evezősök:O Ez nagyon vadregényesen hangzik:P Én is várom már a részleteket:)

kaszast 2010.04.18. 22:08:45

Uh. Sok szó nincs a vizisportolókról de a poszt kint van. Ha minden igaz, a patak a Bükkös patak.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.04.19. 12:27:14

@adamnfl: hát úgy, hogy direkt, olyan utoljára tavaly nyáron, a budai hegyekben, de ott is el lehet tévedni sötétben simán :D

amúgy gyakran előfordul, hogy többnaposon, egynaposon ránksötétedik, ezt is valamilyen szinten "éjszakai túrának" veszem :) most nyáron is kétnaposon a börzsönyben, meg télen szintén a börzsönyben, akkor ráadásul egyedül voltam :D olyan útvonalon mentem, ahol ezerszer jártam, mégis egy csomószor azt hittem, eltévedtem. van jó zseblámpám, de sötétben minden más :) az ember nem lemúr, meg denevér :)

vosatka.blog.hu/2009/12/11/tura_a_keso_oszi_borzsonyben

oldbikeold 2010.11.19. 16:47:41

ez új... vadkacsát még nem láttam a börzsöny szívében...gratula a képhez..
a kőszirtre én is véletlenül találtam meg a "hátsó utat" a szúrós ágakat nem vállaltam :):)
picasaweb.google.com/114841135456821063554/KamoriCsepegoKo#
a bacsina völgy is "megér egy mesét"
picasaweb.google.com/oldbikeold2/BacsinaJozsefFoherczeg#
a tt egy egészen más dolog..az egyedüli túrázás teljesen ismeretlen helyen egészem más "dolog"-teljesen egyetértek veled...

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.11.20. 10:41:27

Nagyon jók a képeid! Szoktam is nézegetni a túráidról készült fotókat:) Én bringával tuti hogy nem tudnék feltekerni, de vannak ismerőseim akik szintén úgy mennek, és ők is elég keményen tolják!:)

oldbikeold 2010.11.21. 01:13:59

akkor mégsem vagyok "ismeretlen" :):)
hidd el én sem tekerek végig nyeregben,de így egyszerűbb megközelíteni a hegységet és hosszabb utat tudok bejárni!...de én is szoktamm gyalogolni,mivel így jobban fel tudom deríteni a terepet és könnyebb a mozgás + állandóan változtatom az útvonaltervet!-ez izgalmasab,mint az előre eltervezettet végigjárni...bár csak a részletek szoktak átváltozni,d ettől jó a túrázás "árkon-bokron" :):)

mabal 2015.12.11. 23:07:46

A Dorottya bérc melletti hegyoldalról nyíló kilátás nagyon nagy kedvencem, sosem hagyom ki ha a közelben vagyok. Ahogy végig lehet tekinteni a kanyaródó Kemence völgyön az igencsak egyedi és a mérete is impozáns.

mabal 2016.11.08. 01:08:35

Idén én lehettem az 1-2 ember egyike aki a Barsi-bükkön járt. A nagy bozótost megtaláltam, de jó kilátású helyet a csúcson nem. És mivel vaddisznók erősen zizegtek a közelben, ezért gyorsan leléptem, a bozótost balról kerülve ereszkedtem le a vadászleshez. Rengeteg volt a földön fekvő ág és fa, valószínűleg a jégkár az oka. Onnan nyugat felé kb. 100 métert átvágtam egy sűrű fiatal erdőn és kiértem a széles z+ -ra vezető erdészeti útra amit nagyon szeretek a gyönyörű kilátások miatt. Annak van egy leágazása a Tamásvári-bércre is, de ott egy vadászles után csak bokros részt találtam, kilátópontot nem. Pedig távolról sziklásnak és kilátásgyanusnak tűnt.
süti beállítások módosítása