HTML

Börzsöny

Hazánk egyik legérintetlenebb és legösszefüggőbb hegysége, mely gazdag állat- és növényvilágával a természetkedvelők igazi paradicsoma.

Friss topikok

2010. április 3. Perőcsény - Holló-kő - Szarvas-kő - Kuruc-bérc - Hanák-kút - Nagy-Hideg-hegy - Nagy-Inóc - Szép-bérc - Kóspallag

2010.04.04. 16:11 :: adamnfl

2010. április 3.

A hét elején azt olvastam, hogy az időjósok szerint az egyetlen igazán szép nap a szombati lesz a héten, s ezúttal nem tévedtek. A már-már szokásosnak mondható 6:54-es vonattal indultam Rákospalota-Újpestről, majd a 8:10-es busszal Szobról, s ezúttal egészen Perőcsényig élveztem a Volán "szolgáltatásait".

Számtalanszor kezdtem már túrát innen, de mindig csak a piros jelzésen, ezért ezúttal a kevésbé ismert P+ jelzésre esett a választásom. A Büzmöd-rétig nagyobb megerőltetés nélkül eljutottam, majd onnan egy meredekebb rész jött, meredekebb, mint amilyenre a térkép alapján számítani lehetett, de kit érdekel, hisz hegyet mászni jöttem.Az utolsó 1km a Vár-nyeregig borzasztóan sáros volt, s még egy kisebb patakocska is az úton folyt lefelé, valószínűleg csak ideiglenes vízfolyás volt, és a hétközi esőzések hozták létre.

Ahogy a nyeregre felértem egyből észak felé vettem az irányt, s kezdtem megmászni a Grindel-hegyet, majd a Kövirózsást. A Börzsöny talán legszebb szakasza ez a nyugati gerinc, megannyi kilátóhellyel. A Kövirózsás után egy szintén magányos túrázóval találkoztam, majd a Holló-kőn két másikkal. Aki még nem járt itt, annak csak ajánlani tudom, ha valakivel meg akarjuk szerettetni a Börzsönyt, ez talán a legideálisabb célpont, bár kétségtelenül az egyik legnehezebb is, főleg észak felől érkezve. Kár hogy a Nap rossz irányból sütött, így nem készülhettek annyira szép képek, de talán így is lehet látni miről beszélek.

Negyedóra pihi és reggeli után indultam lefelé, de ott, ahol az út észak felé fordul én letértem, és elkezdtem egy vadcsapáson leereszkedni a Holló-kő alatt levő 601 méteres Vad-tetőig. Szép a kilátás innen is, s egy sziklán még kövirózsát is láttam, igaz már 2 heggyel arébb voltam a névadó hegytől:)

Akkor, ha még lejebb ereszkedik az ember egy hatalmas, legalább 10 méter magas sziklát elhagyva mohával teljesen benőtt kövek mellett ér le a Szarvas-kőre. Amíg nem voltam itt évekig azt gondoltam, hogy a Holló-kő a Börzsöny legszebb kilátóhelye, de szerintem ez szebb, több okból is. Egyrészt sokkal közelebb van a Csarna-völgyhöz, (fele olyan távolságra, mint a Holló-kő, igaz, csak 554 méteres magasságban), másrészt nagyobb szögben láthatunk rá a Magas-Börzsönyre, ellátni innen a Godóvártól a Vár-bércig. Tényleg csodálatos:)

Mivel nagyon meredek lett volna az út innen lefelé, visszamentem egy darabon, s az előbbi kilátóponttól délre levő völgyben leereszkedtem kisebb-nagyobb nehézségek árán. Miután leértem kb. 5 percbe tellett amíg át tudtam kelni a kissé megáradt Csarna-patakon. Mi lehetett itt a '99-es áradás idején! Annyi biztos, hogy a kisvasút sínjeiből nem túl sok maradt, s ahogy látom, még hosszú ideig nem is fog itt járni sajnos:(

Hamuháznál 4-5 ember dolgozott egy kis vontatómozdony segítségével. Nekiindultam a Kuruc-bérc kettős csúcsának, s bizony nem kis erőfeszítésbe tellett, hogy feljussak, főleg az eleje a nagyon húzós. Az 580 m-es csúcs kissé érdekes csúcsoszlopát elhagyva hamar kereszteztem a kék háromszög jelzést, s onnan már csak percek kérdése volt, hogy mikor érek a Forrásoki-rétekhez. Nem pont ilyennek képzeltem el, dehát ezért jöttem, hogy megnézzem milyen. A Szabó-kaszáló előtt letértem a Jancsi-Juliska vadászházhoz, sőt egész az alatta levő forrásig, de ebben sajnos most csalódnom kellett. Mire visszamásztam jól elfáradtam.

Körülbelül 200 méterre a réttől a Hanák-kút vize oltotta időközben egyre nagyobb szomjomat. Szépen meg van csinálva, amúgy nem kifolyós, de egy fadarab segítségével megoldották. Nem messze ettől érdekes dolgot vettem észre az út szélén. Kb. 25 centi széles kocsonyás, zselészerű anyag amiben sok kis fekete pötty volt. Ha valaki tudja mi ez, kérem írja meg, mert nekem halvány lila gőzöm sincs:)

Kiérve a Hanák-rétre  a sítúra úton visszafordultam, s a sípályáig mentem, ahonnan a hóvirágokat kerülgetve, kifulladva értem fel Nagy-Hideg-hegyre. Szép idő volt, s végre a Nap is jó irányból sütött:)

Talán 10 perc után indultam le, egy darabig a Királyrétre vezető úton (elég nagy volt a kísértés, hogy ott fejezzem be -ismételten- a túrát) majd a kék jelzésen. Kammerhofnál jobbra tértem és a Nagy-Inóc felé vettem az irányt. Itt felfedeztem, hogy amit eddig az elmúlt években Korom-bércnek gondoltam az gyakorlatilag nem is csúcs, s amit Nagy-Inócnak az a Korom-bérc. Miket meg nem tud az ember:) A Nagy-Inóci csúcskő után a Trammelsmadnál vezető ösvényen leereszkedtem egész az Inóci-nyeregig, s még avval a lendülettel megmásztam a Kis-Inócot. A csúcs környéke eszméletlenül be van nőve, (igen, már április elején is!) szóval gyakorlatilag megközelíthetetlen. Innen csak percek kérdése volt a Szép-bérc, ahonnan még a bazilikát is lehetett látni Esztergomban. A Kis-Tányér-réten és a Tányér-réten át a zöld kereszt jelzést követve mentem a Szép-völgybe. A Kisinóci-turistaháznál igen sok kiránduló volt, de páruk sztem csak kikocsikázott ide a jó levegőre és ennyi volt a túra számukra.

Amikor besétáltam Kóspallagra a templomhoz láttam, hogy busz csak fél 9kor lesz, így az este hátralevő része várakozással és utazással telt.

Emlékezetes, élményekkel teli túra volt, remélem sok ilyen lesz még idén:)

A túra adatai: Táv: 26km   Szintemelkedés: kb. 1550m   9:10-18:35

25 komment

Címkék: nagy hideg hegy kóspallag perőcsény büzmöd rét vár nyereg kövirózsás holló kő szarvas kő csarna patak hamuház kuruc bérc jancsi juliska vadászház szabó kaszáló hanák kút korom bérc nagy inóc trammelsmad kis inóc szép bérc kisinóci turistaház

A bejegyzés trackback címe:

https://borzsony938m.blog.hu/api/trackback/id/tr901894057

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.04.06. 13:15:46

ez a nyugati gerinc az egyik legszebb börzsönyi útvonal! nagyon szeretem, de csak rtikán jutok el oda.

ezt a vadászházat viszont még nem láttam. van egy nagyon hasonló a Várbérc közelében, sajna megy tönkre, pedig ki lehetne adni kulcsosházként simán!

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.04.06. 19:49:35

Én is most voltam ennél a házikónál először, jól rendben van tartva, nemcsak a ház, hanem a környéke is, asztalok vannak körülötte, meg egy szép tujás rész is. Egyébként nem volt semmi kiírva, szóval nem tudom ki a tulajdonos.

Ez a nyugati rész tényleg eszméletlen szép, a Szarvas-kőre sztem nyáron, vagy még előbb visszamegyek, de délután, mert akkor nagyon szép képeket lehet majd csinálni:)

Mely kulcsosházakban lehet aludni? Nyáron szeretnék több napra is menni. Egyszer aludtam már a Spartacus th.-ban de akkor még tagja voltam egy egyesületnek és az szervezett oda egy 2 napos túrát. Az a baj, hogy nem tudom kit lehet keresni ezügyben. Te aludtál már valamelyik házban, vagy csak "hálózsákban a szabadban"?:)

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.04.06. 20:38:35

@adamnfl: hát ez jó kérdés :)

a vasedény kulcsosház van a közelben, aminek a neten valahol fönt van az elérhetősége (mármint a tulajé), egyszer megtaláltam, de most nem tudom fejből. de a vasedényben lehet aludni a padláson is ingyér, ezt talán pont te is mondtad?

a halyagosi kh tök jól néz ki, de nem volt rá kiírva a tulaj.

aztán van bányapuszta, annak a tulajáról sem tudok semmit, de úgy néz ki, gondozzák.

és ha szereted a kísértetházakat, akkor ott van a várkúti vadászház, az nyitva van, mert feltörték, ugyanilyen kicsi mint a másik, egy szoba az egész, de én egyedül biztos nem mernék ott aludni, mert félek a kísértetektől :D

hát túl sokat nem tudtam ezzel segíteni, mert amúgy mi tényleg csak hálózsákban aludtunk ezen a környéken :)))

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.04.07. 19:52:11

Van egy Börzsöny könyvem 1966-ból és ott még más házak is vannak:) (Igaz pl. a Magas-Taxi th-t még a váci Forte gyár turistaházaként emlegeti)
Észrevettem hogy régi útikönyvek a Nagy-Inócot 813 méteresnek írják 826 m helyett, míg a tőle bő 200m-re levő Korom-bércet rendesen 825 m-nek. Nem igazán értem miért, oké hogy nem volt GPS, de nem kell különleges képességekkel rendelkezni ahhoz, hogy érezze az ember hogy majdnem pont egymagasan van az előző csúccsal. Ezenkívül érdekes, hogy a régi könyvek olyan helyeken is írnak kilátást ahol most egyáltalán nincs.(Oltárkő, Kammerhof oldala, stb.)

A Hamuháznál volt kiragasztva egy eléggé elszomorító papír, ha érdekel elküldöm e-mailben. Remélem nem annyira rossz a helyzet, mint ott írták. Szerintem már leszedték az erdészet munkatársai, mert nem írtak túl jókat róluk...

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.04.07. 21:41:17

@adamnfl: igen, akkor még létezett a bőrös kulcsosház. meg ha jól emlékszem voltak mindenféle védkunyhók :)

az akkori szóbeszéd szerint azért voltak pontatlanok a térképek, hogy megtévesszék az imperialista betolakodókat. ezt sokan mondogatták akkoriban, de a fene se tudja, hogy tényleg ezért voltak rajta téves adatok, vagy slendriánságból. a rendszer logikájába ez is, az is belefért :D mindenestre az akkori térképek elég pontatlanok voltak.

igen! nagyon érdekel, mi volt kiírva. át tudnád küldeni? a mélcímemet meg tudod nézni, amúgy: vosatka kukac vipmail pont hu

köszi!

a forrásos fotókat meg majd küldöm, csak halogattam, összegyűjtöttem egy csomót.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.04.07. 21:49:22

@mirko vosátka: sztornó, most nézem, hogy a '31-es túraatlasz is 813-at ír, úgyhogy akkor nem a kádár-rendszer bűne :D akkor régebbről vették át.

a korombércre nem ír semmit.

viszont a pokol-völgyi forrást Pokolforrásnak hívja, ez új adat :) a mostani térképemen nincs neve :)

Medve11 2010.04.08. 16:41:56

Jajj, tökre elfelejtettem írni. ezek békapeték, kicsit igen, hátborzongató, de tényleg azok :)

pl.: www.fotozona.hu/galeria/data/502/461B_kapete-med.jpg

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.04.08. 18:10:56

@Medve11: Köszi, nekem is az volt a tippem, hogy valamilyen peték lehetnek, de azt nem gondoltam, hogy ennyi van egy helyen:) sok érdekeset láthat az ember az erdőben:)

kaszast 2010.04.12. 00:23:20

Szia. Remek írásaid vannak, Vosátkára szálljon a szégyen, hogy nem mondta előbb, öröm őket olvasgatni. Ja, azok tényleg peték, ebihalraktár.

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.04.12. 12:49:49

Köszönöm, jólesik ilyet olvasni:) Minden tőlem telhetőt megteszek:) De ez nem csak az én érdemem, a jóról nem annyira nehéz jót írni, ez a Börzsöny érdeme is ugyanúgy:D

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.04.12. 13:42:29

@kaszast: ööö, jogos. de mentségemre el kell mondanom, hogy tervbe volt véve blogajánló poszt, meg akartam neked dobni mélt is, de mindkettőt elfelejtettem. de hát ez a korral jár :)

amúgy a mátra túra harmadik részének megírásával fél éve csúszok, és van egy videó az aggteleki farkasokról, azt két hónapja halogatom kirakni, szóval ez tőlem nem túl meglepő.

viszont hogy jóvátegyem bűnömet, most ajánlom a te börzsöny blogodat Ádámnak :)

kaszast.blogspot.com/

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.04.12. 14:42:38

@kaszast: Amúgy ismerős volt valahonnan a neved és most véletlenül rájöttem, hogy honnan:) a Börzsöny, négy évszak című youtube-os videód eszméletlenül klassz!!! Minden elismerésem:)

kaszast 2010.04.12. 19:12:59

@adamnfl: Süti! Híres vagyok! :D Köszi. A pilisről szólót is láttad? A HD verziót is letöltötted? Az sokkal jobb mint amit a youtube megcenzúrázott... Köszi még egyszer :)

Shadowspirit 2010.09.23. 14:20:26

Sziasztok!

Nagyon megtetszett ez a túra és 09.25-én tervezem hogy párommal bejárjuk, kihasználva a jelen időjárási körülményeket. Egyetlen kérdésem lenne, hogy említetted , hogy Kóspallagról fél 9-kor indul egy busz. Vadásztam neten a kóspallagi buszjáratokat, viszont nem találtam olyat, amivel Budapestre eljutnék. Ebben szeretnék tanácsot kérni, hogy ha mi is 18:30 - 19:30 körül érnénk Kóspallagra akkor onnan hogyan lehet ebben az időpontban eljutni a Szob - Budapest vasútvonalhoz?

Nagyon köszi a segítséget!

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.09.23. 19:53:46

Szia!

Örülök, hogy tetszik a túra, tényleg jó volt nagyon...és szerintem most ilyen ősziesedő időben is szép lesz:) Az a baj, hogy szerintem nincs semmi más opció...úgy emlékszem 17:45 körül van az előtte levő busz. De! Ezt normális tempóval simán el lehet érni...én tettem egy-két kitérőt is és nemigazán siettem. Végülis 26km-re 8 és fél óra szerintem elég, és ehhez nem kell sietni se...igaz emelkedő azért van bőven...ha meg nem jön össze akkor is ott van még tartalékba a félkilences:) Sajnos sokszor van így hogy várni kell...én próbálom úgy időzíteni a dolgokat, hogy ne kelljen a megállóban szobroznom órákat:) Jó utat így előre is!!!:)

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.09.23. 19:55:27

És ha úgy látjátok, hogy sietni kell, akkor Nasgy-Hideg-hegyről egy 70-80 perc alatt le lehet érni Kóspallagra:)

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.09.25. 15:47:59

a Börzsöny Szíve kocsmában el lehet tölteni az időt :))

oldbikeold 2010.11.19. 15:17:15

tipp: ha a trammelsmadnál lévő "ösvényen" /kidől fák!/ az ellenkező irányba haladsz akkor az etel pihenőhöz érkezel...
-a jancsi-juliska ház az erdészeté és nem adják ki!
a jancsi-juliska alatt a K+ ről/lombfakadás előtt-után!/ láttad már a másik házat=romot?-héjavágó-hangyás kút között?-mi lehet az?

mabal 2015.05.10. 01:15:40

Szarvas-kőről a déli oldalon le lehet szerpentinezni a mély névtelen völgybe, mondjuk nem éppen könnyen. A völgy sem leányálom, ember nem túl gyakran járhat ott. A térkép szerint fut mellette egy út a jobb oldalon, de én ezt csak lejjebb vettem észre. Oda felkapaszkodva jóval könnyebb haladni.

Egyébként a völgy másik oldalán is vezet egy keskeny meredek ösvény mely a Csarna völgyből indul. Ezen visszakapaszkodtam egy darabon, valószinűleg a Szarvas-kőhöz vezet. Hollókőről szintén egy keskeny ösvényen jutottam el Szarvas-kőre, lehet, hogy ez a kettő egyetlen hosszú ösvény.

mabal 2015.11.30. 00:41:09

@oldbikeold: Jó ez a link? Ez a kunyhó a túraképek alapján a Rózsa-völgyben van. Idén mentem a K+ on és nem láttam kunyhót. Igaz már bőven lombfakadás után.
Nem is nagyon nézelődtem, mert alig tudtam átkelni a kidőlt fákon. Itt iszonyú volt a jégkár, az egyik legrosszabb amit láttam a Börzsönyben. Talán egy óra is kelett, hogy megtegyek a K+ középső részén egy néhány száz méteres szakaszt. A völgyön keresztbe dőlt bükkfák helyenként több méter magas torlaszokat alkottak, alatta-felette-közötte kellett átvergődni a fákon egyensúlyozva. Egyszer közéjük is csúsztam. A völgyoldal néhol teljesen letisztult, de főleg a Hangyás-bérc felőli oldalon, a kunyhó pedig ha jól értem a másik oldalon lenne.

oldbikeold 2015.11.30. 09:49:53

@mabal:
Hali!
5 év távlatából....
a link sajnos hibás...valóban a rózsakunyhó...
a K+ en lévő ház pedig síházhoz tartozó sufni volt...utólag megnéztem és ezen következtetésre jutottam...
bocs.....
oldbike
oldbikecitromail

ljubityel 2018.05.07. 10:28:02

Működsz még? Hanák-kút??? Nem találtam! A Nagy-Inóc alatt akkora dzsindzsa, hogy a nyeregből kb. 1/3 útig lehet csak menni.

ljubityel 2018.05.07. 10:33:25

A Kuruc-bérc nem változott, de azért izgalmas. A Forrásoki-rét fölött tulajdonképpen beleízesül a Hideg-hegy egyik Csarna-patak fele lefutó oldalbércébe. Viszont én a Szabó-kaszáló felől végigmentem a Hideg-hegy(ek)en. A Kuruc-patak sok ágból áll össze, és szinte mindegyik között van egy-egy oldalbérc, amelyeken a megszüntetett K3-ra lehet lejutni. A Kuruc-bérc mellett a Forrásoki-réthet a Szoros(?)-patak vezet. Nagyon izgalmas morfológiailag az térség!

mabal 2020.02.07. 01:11:58

Nagyon sajnálom a megszűntett kék háromszög útvonalat, érdekes-izgalmas terepen ment. A Kuruc-bércet is szeretem, bár nem a kegyetlen meredek elejét. Vaddisznóval is összefutottam fent, de ők ijedtek meg jobban. El lehet szépen menni a NHH alá és emlékeim szerint nem sokkal előtte egy házikó is volt a hegyoldalban a Csarna völgy felé néző oldalon.
süti beállítások módosítása