HTML

Börzsöny

Hazánk egyik legérintetlenebb és legösszefüggőbb hegysége, mely gazdag állat- és növényvilágával a természetkedvelők igazi paradicsoma.

Friss topikok

2010. május 28. Nagybörzsöny - Hegyes-hegy - Vár-bükk - Szecskő-bérc - Viski-bérc - Csóványos - Bárány-bérc - Diósjenő

2010.05.29. 14:50 :: adamnfl

2010. május 28.

Régóta kiváncsi voltam már, mi is az az építmény, ami Nagybörzsönytől északra található a 436 méteres Hegyes-hegyen, amit olyan sokszor láttam már a Nagybörzsönyt érintő túrák során. Az Altáróhoz vezető betonúton indultam, s annak ellenére, hogy nem mondtak esőt aznapra, kicsit megijedtem, amikor a Bogár-kert nevű résznél ködbe burkolózott a Magyar-hegy. Ezután egy kicsit kerültem, a piros jelzés mellett található vadászkunyhót egy földúton közelítettem meg. A házikó előtt egy őz legelészett éppen. 

Letértem a jelzésről, és az északkelet felé haladó erdészeti úton indultam tovább, ahol igen nagy sár volt, köszönhetően az előző éjszakai zivatarnak. Magát a hegyet nem volt olyan egyszerű megtalálni, mivel elég sok jelöletlen út keresztezi egymást errefelé (és ezeknek csak töredékét jelzi a térkép), de lényeg a lényeg felértem a csúcsra, ahol egy kb. 40-50 méter magas rádiótorony található bokrokkal és sziklákkal körülvéve. Kimásztam a sziklához és csináltam pár képet az Ipolyon innen és túl fekvő részről, majd kelet felé, a felettem magasodó hegyek felé is.

Miután visszamentem az egyik útkereszteződéshez egy enyhén lejtő utat választottam, amiről kevéssel azután letértem, átmásztam egy sűrűn benőtt részen, majd egy patakon, és felkapaszkodtam a Török-bükk-bércre, amely igencsak meredeken emelkedett. 

Ahogy felértem jó rálátás nyílt a Hegyes-hegyre. Kissé feljebb van egy nagy irtás is amit nem jelölt a térkép, nem néz ki valami szépen, mondjuk így igen messze el lehetett látni innét (az előző előtti képen jól látszik, annak az oldalánál mentem felfelé). Amikor már az úton beértem az erdőbe előttem egy szikla mögül egészen kicsi, maximum 40-50 centiméteres kis vaddisznók bújtak elő. Kicsit közelebb akartam menni hozzájuk -annak ellenére, hogy tudtam, hogy sosem járnak egyedül-, hogy lefényképezzem őket, de egyszer csak felbukkant egy tekintélyes méretű koca is, és ahogy elnéztem, nem örült a felbukkanásomnak. Még szerencse, hogy legalább 20 méterre voltam tőle, gyorsan sarkon fordultam és elindultan nyugodtan, mégis gyorsabb léptekben az ellenkező irányba. Úgy látszik ő jobban megijedt, ugyanis mire visszamentem két perccel később, már hűlt helyük volt csak. Nem sokkal ezután már fent is voltam a 726 méteres Lófarún: ez az út pontosan a csúcsig vezet. Onnan csak percek kérdése volt, mikor érem el a Vár-bükköt, amely az egész nyugati gerinc legmagasabb csúcsa.

Leereszkedtem a Vár-kúti vadászházig, majd a Szecskő-patak völgyében indultam tovább. A völgyből felmásztam az 509 méteres Szecskő-(vagy Kilátó-)bércre és csináltam néhány fotót a környező csúcsokról. Láttam néhány olyan virágot is itt, amelyet eddig még nem.

(Legalábbis idén biztosan nem.) Már itt is sok hatalmas bükk dőlt ki, de ez még szinte semmi, ahhoz képest, amit később láttam. A Hamuháznál meg se álltam, csak a Halyagosinál egy percre, láttam egy szalamandrát a kisvasút egykori sínén, de nem voltam elég óvatos, így a fotó elmaradt. A Kuruci-Nagy-rét után pár száz méterrel a Rákos-patak völgyébe tértem át, és egy éles kanyar után, a Tűzkigyulladt-rét mellett kezdtem megmászni a Viski-bércet. Szép, nehéz út, egyike a hegység legmeredekebb útjainak, s itt

igazán olyan érzése van az embernek, hogy egy bércen megy, mivel mindkét oldalt közvetlenül legalább 40-50 méteres mélységben folydogálnak a patakok. A 665 méteres csúcson nincs csúcskő, viszont innen is - csakúgy, mint a Mogyorós-bércről - szép a kilátás a Nagy-Hideg-hegyre.

Egyébként jól látható, hogy régen ösvény vezetett, sok helyen még most is nagyon jól kitaposott az út felfelé. Innen egy újabb fárasztó rész következett, majd felértem a kék és piros háromszög jelzéshez. Még nem is láttam a turistajelzéseket, de már tudtam hogy felértem: megismertem azt a sziklát alulról, ami mellett a jelzés elmegy, s nem is olyan rég, ha jól emlékszem május elején voltam erre legutóbb. Innen a már-már szokásos "főútvonalon" mentem fel a Csóványosra. Épp amikor felértem, akkor jött egy általános iskolás csoport, kicsit hangosak voltak, de azért velük együtt felmásztam a kilátóba, megérte. Lefelé a kéken indultam, majd a piros X-re váltottam. Sajnos a helyzet itt a legsúlyosabb.

Ameddig a szem ellát kidőlt fák hevernek mindenhol. A múlt heti "volt ahol négyesével dőltek ki a fák"-at itt kis túlzással arra módosítanám, hogy volt ahol 4 fa is megmaradt hektáronként.

Mindenhol csak a fák százai, ezrei hevernek, óriási a kár sajnos. Az út az gyakorlatilag meg is szűnt létezni, föl-le kerülgettem csak a fákat, nem is az úton mentem.

Amikor leértem Foltán-kereszthez láttam egy papírt, hogy ezen az úton meg a kéken is haladni tilos és életveszélyes. Ezt kirakhatták volna felül is, mert sokakat elriasztott volna ez. (Engem mondjuk nem) Foltán-kereszt után a mostanában általam gyakran járt Hosszú-bérc alatt vezető jelzetlen úton mentem, ugyanis meg akartam nézni, hogy múlt héten hogy nem találtam meg a Verebes-kaszálóra vezető utat. Na most meglett az út, bár eszméletlenül be van nőve, útnak nemigen nevezhető. Még a tél folyamán láttam egy képet, hogy a Bárány-bércről milyen szép a kilátás, s mivel még nem voltam arra, szerettem volna erről én is meggyőződni. A PX jelzésen haladva, úgy 300 méter után jobbra tér egy út, ami enyhén emelkedik, míg a jelzés lejteni kezd. Ezen az úton nagyon kényelmesen fel lehet menni, maga az a rész, ahonnan szép a kilátás, az nem is a csúcson van, hanem az alatt. A csúcsra is fel akartam menni, de nagyon be van nőve, majd talán télen valamikor.

Csináltam pár fotót, majd visszamentem egész a kaszálóig. Innen az úgy nevezett Csáng úton mentem le, majd miután leértem a Diósjenőt Királyréttel összekötő útra ismét egy új szakaszt választottam, így Diósjenő szélénél, egy szép, új házakkal övezett kis lakópark mellett értem le a faluba.

A túra tanulsága: A természet ereje végtelen, a vaddisznó kicsinyeit meg inkább vadasparkokban, állatkertekben fotózzuk:)

Táv: 28,5 km    Szintemelkedés: kb. 1400m    8:45-17:50

22 komment

Címkék: csóványos foltán kereszt diósjenő nagybörzsöny hamuház halyagos vár bükk hegyes hegy lófarú vár kúti vadászház szecskő bérc viski bérc bárány bérc verebes kaszáló

A bejegyzés trackback címe:

https://borzsony938m.blog.hu/api/trackback/id/tr362040179

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Varix 2010.05.29. 20:16:47

Döbbenetes a pusztítás!

Varix 2010.05.29. 20:17:58

A virág meg úgy néz ki mint a Selymes Rekettye

kaszast 2010.05.29. 20:44:55

Mindig örülök a túraleírásaidnak, legalább fejben a Börzsönyben vagyok ilyenkor :) Azért 28km nekem már sok. Öregszem (a térdem tutira), mert a múltkor a Magosfáról alig tudtam lejönni :(

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.05.29. 20:49:15

őszintén megmondom, hogy egy kicsit elszorult a torkom. ilyesmit legutóbb akkor éreztem, amikor ma olvastam békés pál halálhírét. jó mondjuk az durvább.

pont ma nézegettem kaszást bolgján az ipoly erdészet helyzetjelentését, és hogy a csóványos oldalán hatalmas a kár, akkor már volt egy kis rossz érzésem. de most hogy írod, hogy a piros x felé is pusztulat van, nagyon elszomorodtam. ugyanis a csóványos oldalában futó piros x a kedvenc utam, a múltkor háromszor is úgy szerveztem, hogy azon mehessek végig, mert nagyon szeretem.

az is durva, hogy a kék le van zárva, azon szoktam általában menni.

ehhez a viski bérchez viszont nekem is megjött a kedvem azok alapján, amiket leírtál :) csak nem tudom, mikor jutok ki már végre a szabadba.

az állatfényképezéssel viszont mázlid van :) érik az a hiúz fotó, én mondom :D

ja, és a vadsiznós sztori elég kemény, ettől parázik minden turista egy kicsit. állítólag csak akkor támad a koca, ha a kicsinyei meg őközé kerülsz, de szerintem jobb nem kipróbálni, h télleg akkor támad-e csak :D

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.05.30. 09:49:19

@Varix: Utánanéztem, tényleg az, kössz a segítséget, én nem vagyok ilyen nagy virágszakértő (még) sajnos:)
@kaszast: Nem a távolság a lényeg, hanem hogy jól érezze magát az ember:)
@mirko vosátka: ááá, örülnék, ha már vaddisznót tudnék egyszer fotózni...de az nem olyan egyszerű, mert ha olyan távolságba vagy, hogy van esélyed rá, hogy jó képet csinálj (max 30 méter) akkor arra is figyelned kell, hogy az állat hogy reagál rád:)
Tényleg klassz ez a bérc, és ide legalább alulról is vezet út, nemúgy mint a Mogyorós-bércre.

Remélem ilyen esetben az erdészet ezeket a fákat fogja feldolgozni és nem újabb és újabb erdőrészeket kezd kiirtani...

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.05.30. 11:52:44

@kaszast: hejj, basszus, akkor sorstársak vagyunk. nekem is a térdem szaródott el :( most ki akarom próbálni az arthroxont, aztán majd meglátjuk :)

@adamnfl: süldő vaddisznót sztem nem nehéz fotózni a te gépeddel, mert nagyon buták (tapasztalatlanok?) még és sokszor bevárják az embert. nyáron sztem lesz alkalmad bőven. sok ilyen kalandom volt, pl egyszer a sajikút bércén heverészett egy az út mellett, az utolsó pillanatban vett csak észre és méltóztatott odébbmenni kb ötven métert :) csak sajna az én gépemmel csak egy folt látszik. de volt olyan, amikor 20 méterre álltak meg tőlünk és bambultak :)

amúgy a foltán keresztnél melyik kék szakaszra rakták ki a tiltást? a háromhárs-bércre? mer lejjebb fiatalos van főleg.

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.05.30. 12:38:43

@mirko vosátka: hát közvetlenül ott láttam a papírt kitűzve, ahol becsatlakozik a PX, és felfelé a Három-hárs irányába...sztem a PX-re ki se rakták, mert normális ember nemigen megy arra, látva mi a helyzet:D A Foltán-kereszttől lefelé a Hoszú-bércen is rengeteg fa dőlt ki, de talán egy fokkal jobb ott a helyzet. Az az érdekes, hogy a Hamuháztól felfelé nem láttam kidőlt fákat, csak közvetlenül a Csóványos előtt, az a fenyves sínylette meg, ahol a piros kör jelzés kiindul. Nagy kár, mert szeretem azt a részt:)
Emlékszem múltkor említetted, hogy mennyi rókát látsz mostanában. Ha hiszed, ha nem, én életemben egyszer láttam rókát a természetben:D:D Nem tudom ez hogy lehetséges, valahogy elkerülnek:)

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.05.30. 13:33:40

@adamnfl: asszem azt mondtam, hogy nagyon elszaporodtak, szóval látni csak kétszer láttam. tavaly nyáron pl a buszra vártam és mászkáltam királyréten a taxi nyiladék felé. és ahol még aszfaltozott az út az erdészetnél, ott az aszfalton üldögéltek ilyen táborozós kiscsajok. és mögöttük kb 10 méterre mgejelent egy róka. le is fényképeztem, meg mondtam a lányoknak, hogy ott van mögöttetek egy róka. és ők mondták, hogy sokat szoktak látni.

aztán két hétre rá hallottam hogy a buszon beszélgetnek az üdülő adminisztrátor csajai, hogy tele van minden rókával.

gondolom a királyrét környéki szemetesekre jönnek. ha én tudtam fényképezni, akkor sztem tudsz majd te is :)

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.05.30. 15:24:35

@mirko vosátka: szép túra lehetett ez is, a vöröses sziklák múltkor nekem is feltűntek:) én csak azt furcsállom, hogy egyszer se láttam még tetemet az erdőben, leszámítva azt amikor Szokolyától úgy két kilométerre tavaly május közepén egy tehén teteme feküdt keresztbe az úton, úgy hogy a kis tehén már félig "kilógott" belőle. Szörnyű volt még nézni is:(((( találtam is erről egy másik blogon egy bejegyzést:
www.avus.blog.hu/2009/05/16/borzsonyi_kalandok

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.05.30. 19:54:38

@adamnfl: a róka meg a vaddisznó miatt küldtem linket, ez valahogy egy napra esett :)

amúgy az a vörös sziklás hely a kedvencem, ha kánikulában túrázik az ember, ott mindig belenyomom a fejem a vízbe :D mármint a mélyebb részen. meg ott lehet tölteni vizet is, ha elfogy netalán (amúgy erre lenne jó a bene kút, de hát...)

tetemet én sem látok annyit, tavaly láttam egyet, valami kis őz lehetett, nem nagyon tanulmányoztam, mert már iszonyat büdös volt és a bőre már lerohadt, uh gusztusos látvány volt :D viszont ez a tehenes elég döbbenet. hogyan került oda egyáltalán egy vemhes tehén? valaki kidobta? vagy mi?

de ahogy elnézem, ez a bringablogos csávó is belefutott malacos kocába :) őt se támadta meg, de ahogy írja, kicsit fellélegzett mikor beért királyrétre :)

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.05.30. 20:22:41

@mirko vosátka: egyik régi ismerősöm Kárpátalján nőtt fel, egyszer fiatal korában túrázott, benézett egy bokorba, és egy medve nézett vissza rá...a történet végére sajnos már nem emlékszem, de pozitív kimentelű volt szerencsére:) Még jó, hogy ilyenekkel nem kell számolni a Börzsönyben:)
Amúgy nem is tudom fogadott-e már szomorúbb látvány mint ez a tehén:(((( Meglepett nagyon, és persze el is szomorított...

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.05.31. 08:25:35

@adamnfl: hát igen... a medvét nem kedvelem :D

van pár videó, amit fél éve halogatok posztolni :)), az aggteleki farkasokról szól. azok tényleg megtelepedtek ott, a medvék csak átkirándulnak néha. és mondja ott az egyik biológus, hogy örülnének neki, ha a medve is megtelepedne a nemzeti parkban.

én meg mint turista, baromira nem örülnék :D nem vagyok nagyvadszakértő, azt tudom, hogy ha kicsi a populáció, akkor főleg kerülik az embert, de azt is hallottam, hogy kiszámíthatatlan, aggresszív jószág, szóval még ha csak egy család van, az is lehet éppen rosszkor rossz helyen és akkor én húzhatom a rövidebbet :)

biodiverzitás ide vagy oda, sokat beszélgettünk erről tábortüzek mellett ülve, hogy örülünk, hogy nincs medvepara :) elég a vadászoktól parázni :D

Varix 2010.05.31. 15:54:01

Ha már virágoknál tartunk: a második képen a baracklevelű harangvirág látható. Igen elterjedt a Börzsönyben.

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.05.31. 16:03:21

Köszi:) Tudsz ajánlani valamilyen könyvet vagy netes oldalt ahonnan én is be tudom majd azonosítani őket?
Remélem egyszer valamilyen ritkább virágot is sikerül fotóznom:)

Varix 2010.05.31. 20:58:10

A ritka fajok kivételével a terra.hu-n mindent meg lehet találni.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.06.02. 18:11:59

rosszul mondtam, csak holnap fog megjelenni a börzsönyös Földgömb szám.

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.06.02. 19:58:00

@mirko vosátka: oké, kössz, hogy szóltál, bár az elmúlt napokban úgyse volt még időm megnézni az újságosnál:D

pipulka 2017.03.11. 11:14:08

Annyira vagány ez a blog, sok jó ötletet merítek belőle. Kár, hogy már nem írod, szomorú vagyok emiatt. Nem is tervezed újra?

mabal 2017.03.13. 16:21:36

@pipulka: Ja, én is így vagyok vele. Sokat túrázok a Börzsönyben és gyakran olvasom el itt a kapcsolódó leírásokat, útvonalötleteket.

Nagyon jó blog volt, csak a szerző nyomtalanul eltűnt. Már gondoltam rá, hogy valahogy folytatni kéne, nekem pl. több ezer kép gyűlt össze számtalan túráról. Viszont a blog stílusa nyilván a szerzőé, azt úgy nem lehet folytatni.

Itt van még egy jó kis leírás csomó kilátópontról:
www.turatars.com/blog/view/id_2163/title_Borzsony-ismeretlen-es-kevesbe-ismert/

pipulka 2017.05.16. 22:05:30

@mabal: Köszi a linket! :-) Neked van blogod?

mabal 2017.05.18. 13:39:03

@pipulka: Szívesen. Nincs blogom. Csak gondoltam rá néha, amióta ez blog elhalt. Nem kis munka szépen megcsinálni, de lehet, hogy a fotóim miatt egyszer belekezdek.
süti beállítások módosítása