HTML

Börzsöny

Hazánk egyik legérintetlenebb és legösszefüggőbb hegysége, mely gazdag állat- és növényvilágával a természetkedvelők igazi paradicsoma.

Friss topikok

2010. március 14. Királyrét - Cseresznyés-rakodó - Foltán-kereszt - Csóványos - Kecske-hát-bérc - Királyrét

2010.03.22. 13:40 :: adamnfl

2010. március 14.

Habár az időjósok korántsem ígértek olyan szép időt erre a szombatra, mint a múlt pénteken volt, én mégis úgy döntöttem, hogy nekivágok a hegyeknek. Amikor Királyrétre érkeztem elég borult ég fogadott, de mint tudjuk, egy túrázó számára rossz időjárás nincs, csak rossz hozzáállás, ezt megfogadva indultam el a Királyréti- és a Bajdázói-tó irányába. Dacára a +5-6 fokos hőmérsékletnek, mindkét tó felszínét még összefüggő jégtakaró borította.

Mielőtt elhaladtam a Petőfi-forrás mellett most se tudtam megállni, hogy ne pillantsak be a föld alá, vagyis hogy ne nézzem meg a Bajdázói-kőfejtő hatalmas andezittömbjeit. Eztuán utamat a kék négyzet jelzésen folytattam, egész a Suta-berki-nyíladékig, ahol azonban letértem a jelzett útról és erdészeti utakon lementem a Spartacus-kulcsosházhoz vezető aszfaltúthoz. Itt a jobbra induló, Diósjenőre vezető erdészeti útra tértem rá. Ahol az út visszakanyarodik, hogy megkerülje a 493 méteres Szalatnyát, ott én továbbmentem, mivel tavaly nyáron már végigmentem azon az úton. A Hideg-kút-patak völgyjében indultam észak felé, a közelben levő, 613 méter magas hegyet szerettem volna megmászni, amit egyes térképet Poros-hegynek, mások Rákos-patak-hegynek neveznek. Egy útelágazódásnál úgy el voltam foglalva a fényképezéssel, hogy eggyel balrább levő völgyben indultam tovább, s mire észrevettem, már nem akartam visszafordulni. Elindultam meredeken a hegygerincen, és egy óra alatt elértem a Hosszú-bérc déli oldalán vezető jelöletlen erdészeti utat. Itt egy érdekes fával találkoztam, villámcsapás áldozata lett talán.

Megkerestem a Hosszú-bérc 718 méteres csúcsát, majd onnan már 5 perc volt csak a Foltán-kereszt, ahonnan néhány fotó elkészítése után már indultam is tovább. A Három-hárs gerincéről nagyon szép kilátás tárulkozott elém, annak ellenére is hogy nagyon sötét fellegek gyülekeztek, és a táj is egyre téliesebb lett. A Pilis és a Visegrádi-hegység gyakorlatilag összes fontos csúcsát ki lehetett venni innen.

Miután a PX jelzés becsatlakott, úgy döntöttem, hogy a Csóványos alatt futó utat választom, ami a zöld és piros háromszög jelzést keresztezi. Itt elég intenzív havazás kezdődött, s a helyenként 30 centis hó is megnehezítette az előrehaladást.

Csóványost viszonylag hamar elértem, és meglepetésemre legalább 15-20 emberrel találkoztam itt, pedig az időjárás nem volt túl kegyes ezen a napon. (Valaki azt mondta -5 fok volt, s ez március közepén igen alacsony bizony) A kilátóban csináltam néhány képet, de szokás szerint iszonyatosan erős (és hideg) szél fújt.

Semmi sem bizonyíthatja jobban a jeges időt, minthogy ilyen érdekes jég alakzatok "díszítették" a kilátó tetejét:

Ezúttal is a főgerinc irányába indultam le a hegyről, de a Szabó-kövek után úgy döntöttem, hogy letérek és a Királyrétről induló utat céloztam meg, ami egy ideig párhuzamosan fut a gerinccel, attól DK-i irányban. Igencsak nehéz volt leküzdeni az amúgy alig 50-60 méteres szintkülönbséget, a talaj elég jeges volt, így néha fenéken csúszva kellett ereszkednem a biztonság - na és persze a szórakozás - kedvéért. Nemsokkal miután leértem, érdekes fát pillantottam meg ismét: a legfurcsább az volt, hogy ezt semmi nem zavarta, egyszerűen csak így nőtt. 

Szokás szerint egy olyan utat kerestem, amerre eddig még nem jártam: a Kecske-hát-bércen levő út már régóta tervben volt, s most itt volt az alkalom, hogy végigmenjek rajta. Klassz út, jó a rálátás jobbkéz felől a Magas-Taxra, balkéz felől a Szállás-bércre. Miután leértem a Bagoly-bükki és a Kecske-háti-patak összefolyásához, már csak 3-4 km volt hátra, s az is csak szintben ment már. Még elmentem a Vörösbegy-forrás mellett, ahol egy asztal és padok is vannak, majd kiértem a nemzeti park oktatóháza mellett a királyréti útra. Innen két-három perc alatt már a buszmegálló mellett voltam.

Az idei tél utolsó téli túrája volt - márciusban.

A túra adatai: Táv: 21,5 km Szintemelkedés: kb. 900m 9:05-16:55 Átlag: 2,7 km/h

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borzsony938m.blog.hu/api/trackback/id/tr781856647

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása