HTML

Börzsöny

Hazánk egyik legérintetlenebb és legösszefüggőbb hegysége, mely gazdag állat- és növényvilágával a természetkedvelők igazi paradicsoma.

Friss topikok

2011. október 11. Szalamandra-túra a Magas-Börzsönyben

2011.10.12. 14:54 :: adamnfl

2011. október 11.

Mivel tavaly ősszel egyszer sem voltam túrázni, az idei év eme évszakát már régóta vártam az ősz szépsége miatt.

Ezúttal Zsolt barátom kísért el, aki már egyszer nyáron is eljött velem a Börzsönybe. A túra rendkívül jó volt, ideális őszi idővel, rengeteg szalamandrával, a Magosfa környékén - már-már hagyományként - köddel, hideggel. A nap fénypontja az egyik képen látható kis szalamandra volt, amelyik 5-6 centinél nem volt nagyobb. Amint az egy későbbi képen látható, a Musli-forrásnál levő házat teljesen újjáépítették, igaz jó sok fát kivágtak a környékéről sajnos. Szép őszi színek domináltak a túrán, bár valószínűleg egy-két hét múlva még színesebb lesz a táj.

Kemencétől nem messze az aszfaltúton,

Esőzések és áradások eredménye...

Szalamandra - az első a huszonötből

Helyenként igencsak a lábunk elé kellett figyelnünk

Gombák egy fa tövén

Sziklán pihenő szalamandra

Káprázatos színek

Nemrég született kis szalamandra (a kulcsot mi raktuk mellé)

Érintetlen völgyekben

Elérve a ködhatárt...

Mogyorós-bérc a ködben

Nemzeti színű turistajelzés (piros+zöld)

Misztikus köd a Magosfánál

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

-TEd- 2011.10.12. 21:23:38

szép képek!
mi vasárnap voltunk a kaldera másik karéján,
valamivel szárazabb időben,az is gyönyörű volt.
így a városban meg nincs is jobb, mint olvasgatni ezeket az útibeszámolókat

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2011.10.12. 22:34:11

@-TEd-: örülök, hogy tetszenek a képek, érdekes időnk volt, kb. 700 méteres magasságban volt a "ködhatár" az alatt semmi, felette meg hirtelen minden sötét és átláthatatlan lett. A Magosfánál idén már vagy negyedszer voltam ekkora ködben. Örülök neki, hogy akármennyire is alacsony hegység azért a Börzsöny, ekkora különbségek ki tudnak alakulni az alja és a teteje között:)

-TEd- 2011.10.14. 16:06:14

a Magosfa és környéke zseniális, nagy kedvencem.

azt nem tudod véletlenül, hogy a Kemence felől Csóványosra felvezető zöld jelzést mikor festették át új utakra?
nekem egy régi térképem van, amin még kint megy a Csarna-völgy felé néző hegyoldalon, most meg valamerre teljesen más nyomvonalon vezetve találtuk meg.
(lehet, hogy vehetnék már egy új térképet...)

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2011.10.14. 16:42:30

@-TEd-: Ha jól emlékszem nem olyan régen. Maximum 1-1,5 éve szerintem. Én is meglepődtem egyszer amikor láttam a Miklós-tető déli oldalán a friss zöld jelzéseket:) Amúgy most a Drinó-völgyben jól lehetett látni a régi K+ jelzéseket...érdekelne, hogy mikor volt ott turistaút...szerencsére már jóideje nincs, és nemigen jár arra egy lélek se;) A Börzsöny 3 legérintetlenebb részének egyike:)

paliknorbi 2011.10.15. 08:58:24

Tetszenek a fotók, gratulálok. Mult hét végén én is voltam túrázni, vegig mentem a Hegyháton, délután sajnos végig esett változó intenzitással, a Bugyihón is akkora köd volt, mint most nálad a Magosfán. Én csak három szalamandrával találkoztam (legalábbis annyit vettem észre).Egyébként a Drinó-völgy nem zöld+ volt régen? Egyszer én is el akarok menni arra, az lenne a kérdésem: a térkép jelöl egy jelzetlen ösvényt, ami miután a Z+ felkanyarodik a Dosnya-nyereg felé, az tovább követi a Drinó-patakot, majd utána jobbra felkanyarodik a Vadálló, Halyagos felé. Mennyire lehet azt megtalálni? Mennyire követhető?

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2011.10.15. 09:30:30

@paliknorbi: Meg lehet azt találni, bár őszintén megvallva nekem tavaly elsőre nem sikerült. Mi azt a patakot követtük végig, csak a Mogyorós-bércnél másztunk ki a völgyből. Egyszerűbb megtalálni innen, mintha az Egyház-patak völgyében indulnál a Halyagosi háztól, szerintem. A Vadállóról szép a kilátás a Magosfa felé, és mivel a keleti oldala nincs benőve teljesen, szerencsés esetben a patakvölgyből is lehet látni, hogy hol van. Amúgy egyszerűbb a helyzet, ha nem teljesen a patakvölgyben mész, hanem kicsit feljebb, mert a Mogyorós-bérc és a Vadálló közötti nyeregből jön le egy út a patak mellé, azt meg már nehéz lenne szerintem eltéveszteni:) Én kékre emlékszek amúgy de az is lehet, hogy zöld...erre nem mernék megesküdni:)

paliknorbi 2011.10.15. 10:19:45

@adamnfl: A spirálos "Börzsöny túristakalauz" (2008-as) írja a 41. oldalon: "1988-ban került sor az első lényeges túristaút megszüntetésre: a természetvédelem kérésére a Fekete-völgy-Drinó-Dosnya-nyereg (Z+) útvonal kikerült a hálózatból."

Köszi a választ, majd valahogy megtalálom az utat. :)

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2011.10.22. 10:19:47

jaja, zöld+ volt az! még egy forrás is megmaradt a drinó-völygben, habár nem iható már.

@paliknorbi: nekünk kb 8 éve még sikerült megtalánunk azt a kis ösvényt, de tavalyelőtt már nem is kerestük, hanem kimásztunk a sátán-bérc felé. igazából sztem egyszerűbb, ha nem is keresed, hanem követed a völgyet és a völgyfőnél felmászol és rátésrz vmelyik jelzett útra.

amúgy ezek a ködös képek marha szépek, én jöv héten megyek a börzsönybe, napos időt mond, remélem így is lesz. novemberben meg majd jönnek az igazi ködök :))

bunor 2011.10.25. 20:08:51

a kemencei kisvasútnak az az alámosott szakasza a '99-es árvíz óta így áll? igazán felújíthatnák már. 2007-ben, amikor ott jártunk, a pityer-rétig járt a vasút, ezek szerint most sem jár végig.

egyébként úgy vettem észre, hogy október 20-25. között a legszínesebb a természet, bár ez helyenként és évenként változó. idén elég száraz és meleg volt a szeptember, ez kicsit látszik is a fonnyadt leveleken.

oldbikeold 2011.10.27. 10:10:40

Remek túra,jó képek...
az öszi "dagonya" idő előtt egy kis túra..

picasaweb.google.com/108166804568855865698/SarkanygerincMogyorosBerc
..az ösvényt "megette+ a börzsöny..sok a bedőlt fa és víz is okozott pár meglepetést itt-ott..de ezért szeretjük a börzsönyt.. :):)
A Miklóstetőnél lévő Z újra az eredeti vonalán halad..a déli oldalon lévő út csak ideiglenes volt!
Jó túrát!

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2011.11.01. 11:47:42

@oldbikeold: tegnap voltam és szerencsére még most sincs dagonya. annyira száraz volt szeptemberben az erdő, hogy az a kis múlt heti eső alig érződik. mindjárt kommentelek a képeidhez is :)

oldbikeold 2011.11.01. 20:47:07

@mirko vosátka:
Valóban nincs sár,de ez nem szokott zavarni ..:)
Célba vettem a Dosnya szállást és a disznós gerincen jöttem le egészen a drínó patakhoz..hát ha már ott voltam akkor végig is mentem rajta....a régi Z+ felfestése végig látható..
picasaweb.google.com/108171271378691382757/DisznosGerinc

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2011.11.02. 21:24:07

@oldbikeold: a sár engem akkor szokott zavarni, amikor az erdészeti gépek szétdagonyázzák az utat. az is inkább amiatt zavar, mert úgy érzem, hogy nem bírok gyorsan haladni :)