HTML

Börzsöny

Hazánk egyik legérintetlenebb és legösszefüggőbb hegysége, mely gazdag állat- és növényvilágával a természetkedvelők igazi paradicsoma.

Friss topikok

2011. július 14. Nagybörzsöny - Altáró - Rózsa-bánya - Szabó-kaszáló - Nagy-Hideg-hegy - Csóványos - Hárs-rét - Kárpátok kulcsosház - Királyrét

2011.07.15. 15:32 :: adamnfl

2011. július 14.

Úgy döntöttem, ezúttal Nagybörzsönyből, a hegység talán legsokoldalúbb településéről indul a túra.

Ezúttal nem egyedül vágtam neki a távnak, hanem egyik barátom is elkísért. Mivelhogy Nagybörzsönyben épp felújításokat végeznek, a volánbusz csak a Petőfi utcai megállóig vitt minket, innen gyalog kellett továbbmennünk a Fő tér irányába, előtte azonban egy rövid kis kitérővel ismét megcsodáltuk az Árpád-kori Szent István templomot.

Régebben már voltam a belsejében is, most azonban a kerítésen sem tudtunk bemenni. A falu központjába érve feltűnt, hogy hétköznap reggel ellenére elég sok ember sétál, beszélget, üldögél az utcákon, igaz főleg a kisebbség tagjai közül. Nem lehetnek errefelé túl jó kilátásai az embernek munkavállalás tekintetében. Nagybörzsöny széléhez érve megannyi régi, évszázados, tájházszerű épület mellett haladtunk el, amelyek nekem személy szerint különösen tetszenek. Egyes házak oldalán még látni lehet a régi szerszámokat, eszközöket is, melyeket korábban használtak.

Valahol pedig a különféle színekben pompázó virágok hívták magukra fel a figyelmet. Kiérve a településről az Altáró felé vezető úton indultunk. A Bogár-kert mellett elhaladva meggyőződhettünk róla, hogy miért kapta ezt a nevet a terület. Találó mindenesetre. Az Altáróhoz érve már messziről munkagép zaját lehetett hallani, és valóban: egy teherautóra pakolták fel a földet, mely aztán Bányapuszta irányába továbbította azt.

Kiváncsi lennék, mit kezdenek vele. Az Altárónál megpihentünk, majd a forrásból feltöltöttem 1,5 literes palackomat, mivel az már délelőtt tíz órára kiürült. Itt letértünk a jelzésről és a Kovács-patak völgye felé indultunk.

Kisvártatva egy árnyasabb részre érkeztünk, ahol az úton egy erdei egér egészen friss teteme feküdt. Egy kis ideig a K+ jelzéssel együtt haladtunk, majd miután a jelzés eltért mi követtük a patakot, természetesen folyásiránnyal szemben. Elhaladtunk a korábbi bányavágatok mellett, sőt az egyik helyen még a meddőhányóknál egy elég szép ásványt is találtunk.

Helyenként elég nehéz volt haladni a patak medrében, és a nap folyamán először a sok bögöly is megnehezített a dolgunkat. Bal kéz felé kimászva a völgyből egy széles erdészeti úton a P+, és K háromszög jelzések elágazásáig mentünk. Itt készültek december végén azok a szép téli képek (ez illetve ez), s most megpróbáltam emlékezetből beazonosítani melyik fákat is fotóztam akkor. A jelzésen továbbmentünk a Kuruc-patak völgyébe, ahol gyönyörű bükkerdőben sétálhattunk.

Igazából két kedvenc fafajtám van: a fenyő és a bükk. Mivel sajnos a Börzsönyben csak elvétve fordul elő fenyves (pl. a Kammerhof környékén a Nagy-Hideg-hegynél vagy a Verebes-kaszáló és a Foltán-kereszt között) így többnyire csak a bükkerdők maradnak melyekben gyönyörködhetek. Miután a jelzés visszafordul átkelve a patakon, mi letértünk róla és felfelé indultunk a Kuruc-patak völgyében. Nem sokkal később egy őzre lettünk figyelmesek, majd a Szabó-kaszálónál kimásztunk a völgyből. Lementünk a Jancsi-Juliska házhoz is, ahol kicsit körbenéztünk. Ott lettem figyelmes erre a valószínűleg épp párzó két poloskára is.

Visszamásztunk az útra, majd a Hanák-kút felé vettük az irányt. A forrásból csak éppen hogy csöpögött a víz és a hordó ami meg volt telve pedig külnböző vízi bogarakkal és lárvákkal volt tele, úgyhogy én meg sem próbáltam itt a szomjamat oltani. A P+ jelzésen a Nagy-Hideg-hegy felé vettük az irányt. Erről az emelkedőről tudni kell, hogy elég meredek és főleg nem esik valami jól, ha az embernek még a sok vérszívó bögöllyel is szembe kell szállnia. A turistaházhoz felérve megpihentünk a csúcskő közelében lévő padnál, amit pár hónapja raktak ki.

Negyedóra pihenő után leereszkedtünk a Rakodóhoz, ahol egy turistacsoportot is útba igazítottam.

Észrevettem, hogy mint oly sok helyen, itt is felújított tábla segít a túrázóknak a tájékozódásban. Innen a Spartacus-forrás felé indultunk, de mielőtt megkerülné a Hangyás-bér szikláit az út arra gondoltam felnézhetnénk a kilátóhelyhez, így újabb meredekebb emekedő után felértünk a valamivel 850 méter felett levő csúcsra.

Visszamásztunk a főgerinc túristaútjára, majd több kisebb-nagyobb pihenő után fél három után nem sokkal felértünk a Csóványosra. Mikor felmásztunk a kilátóba mindekettőnk kifeküdt, jól esett nagyon a langyos szellő ebben a nagy melegben.

Sajnos, lent a padoknál irtózatosan nagy szemét volt, csináltam is róla képet, de úgy gondoltam most nem csúfítom el a bejegyzést ilyennel. Mindenesetre bárki aki részt vett ennek a létrehozásában szégyellje magát elég erősen! A Három-hárs bércen keresztül

leereszkedtünk a Foltán-keresztig, majd - előzetes terveimmel ellentétben - a K négyzet jelzésen a Hárs-réten át gyalogoltunk le a Kárpátok kulcsosházig. Ott mivel annyira szomjasak voltunk ittunk egy jót a patakból, melynek vize - valószínűleg a nagy meleg miatt - nem is volt olyan hűs.

Innentől kezdve már csak a 4 km-es aszfaltút következett Királyrétig. Sajnos rosszul emlékeztem és hétköznap nem megy 17:40-kor busz Kismaros felé így több, mint egy órát várnunk kellett, de ez mit sem változtat azon, hogy egy igen jó túra volt ez - már megint.

Táv: 26 km    Szintemelkedés: kb. 1000m    8:50-17:20

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borzsony938m.blog.hu/api/trackback/id/tr983070092

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csiba000 2011.07.17. 21:44:05

Szevusz!

Én vagyok az egyik srác, akivel anno mentél az Akciócsoportból.
Jó helyeken jártál már megint. Én pont ma voltam kint az újságunkat teríteni. Kisinóc-NHH-Rakodó- Halyagosi kulcsosház - K3-on Csóvi - Fultán - Királyrét vonalon.
Egyébként tudtad, hogy az Fultán-kereszt?:) Én kb egy hete tudom. Megnéztem most is a keresztet és tényleg Fultán János volt a neve. Nem is értem miért lett Foltán, hiszen a keresztet sem tegnap állították.

A Csóványoson láttam én is az a szemétkupacot. Elszomorító.... Le is fényképeztem, írok is róla egy pár sort és majd be fog kerülni a következő havi lapunkba. bár annak nem tudom mennyi értelme lesz, mert aki az elolvassa és meg is érti, nem hiszem, hogy szemetet hagy az erdőben.

csiba000 2011.07.17. 21:45:19

Annak meg csak külön örülünk, hogy látszik a táblákon, hogy fel lettek kicsit polírozva. bár a legjobbat fényképezted le:D A Rakodó szóban szinte minden betű más stílusú:)

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2011.07.17. 23:56:24

@csiba000: Láttam több szép táblát is, jók nagyon;) Máskor ha mész/mentek táblázni szívesen mennék majd:) A szemétről meg...normális jóérzésű ember nem dob el még egy zsebkendőt sem...látszik hogy ezek az emberek nem érzik át ennek a súlyát és kicsit se érzik magukénak a hegységet. Hegy, patak, fa, bogár, stb. nekik....de nem egy egységes egész ökoszisztéma...szomorú:(
Tudom hogy Fultán-kereszt, néztem már én is többször...de régebbi térképekre meg az volt írva hogy Foltán...és azt szoktam meg:D De majd akkor átszokok erre...:)

csiba000 2011.07.18. 23:13:34

Úgy néz most ki, hogy július vége felé fogunk menni legközelebb. Van még egy csomó. Állítani is kell teljesen újat pl Kóspallagon, Pusztatoronynál. Majd jelentkezünk, ha megyünk.
süti beállítások módosítása