HTML

Börzsöny

Hazánk egyik legérintetlenebb és legösszefüggőbb hegysége, mely gazdag állat- és növényvilágával a természetkedvelők igazi paradicsoma.

Friss topikok

Áradások a Börzsönyben

2010.05.17. 14:26 :: adamnfl

 Az elmúlt napok rendkívül csapadékos időjárásának hatására több helyről is komoly áradásokról érkeznek hírek a Börzsönyből.

A legsúlyosabb a helyzet kétségkívül a Kemence-patak völgyében, ahol az 1999-es komoly árhullámnál is nagyobb mennyiségű vizet kellene a Kemence-pataknak levezetnie, amire persze a patakmeder egyszerűen képtelen. Bár a szakemberek azt gondolták, hogy az 1999-es helyzet nem ismétlődhet meg, ( "1999-ben is egy ilyen periódus után keletkezett a vonalat igen súlyosan megrongáló árvíz, mely a hidrológusok szerint ezeréves gyakoriságú volt" Forrás: kisvasutak.hu) sajnos azonban mégis bekövetkezett.

A helyzet komolyságáról az alábbi linkekre kattintva lehet meggyőződni:

https://www.youtube.com/watch?v=EMCSLHJUlUs

https://www.youtube.com/watch?v=fh6Ube9MFyQ

https://www.youtube.com/watch?v=XeYeDwDXlVk

A kisvasút jelenlegi állapotáról a képek a következő linken érhetőek el:

http://www.kisvasut.hu/showgallery.php?tip=1&f=3&a=786

A déli részen a Török-patak szintén kilépett medréből, a víz kertekbe tör be akadálytalanul: 

http://videa.hu/videok/tudomany-technika/aradas-a-borzsonyben-borzsony-szokolya-torok-patak-tTq8ldcCJMM7Uszz

Ha minden úgy alakul, akkor pénteken friss képekkel tudok majd szolgálni, addig pedig egy kis ízelítő abból, hogy mennyivel másabb a helyzet egy ilyen özönvíz után és akkor amikor csak békésen folydogál a patak:

16 komment

Címkék: kemence patak török patak

A bejegyzés trackback címe:

https://borzsony938m.blog.hu/api/trackback/id/tr542009816

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.05.17. 17:42:45

hát a török-patak is kitett magáért. de talán annyira nem durva a déli részen a helyzet (?) (egyébként a videót embeddelhetnéd, mert a videásakat is lehet.)

a kemence-patak azért is duzzadt ennyire, mert asszem annak van a legnagyobb vízgyűjtő területe a hegységben. ezt még talán te is írtad valamelyik bejegyzésedben.

akkor ezek szerint 99-ben volt a nagy áradás, és mások szerint is nagyobb ez a mostani, nem csak szerintem. és az is mond valamit, hogy ezek az extrém helyzetek megismétlődnek.

amúgy jók az összehasonlító fotóid!! ahol fű zöldellik a fák között, ott ha leapad, szerintem tiszta kő lesz az egész, és ez jó pár évig úgy is marad, aztán megint visszahódítja a természet. múltkor is így volt.

Medve11 2010.05.17. 18:11:07

nagyon kemény a helyzet, rövid életem leghevesebb vihara ez a mostani...

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.05.17. 18:20:46

@Medve11: így vagyok ezzel én is.

azt még nem is mondtam, hogy szendrőn lakott anno nagymamám. minden nyáron a bódvában fürödtünk meg pecáztunk, ami most egy csomó falut fenyeget. igazából nem patak, ahogy sok helyen írják, inkább folyócska.

várom Ádám pénteki képeit a börzsönyről.

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.05.17. 19:34:38

Valószínűbb a '99 júniusa, csak azért is mert 2000 júniusában 5 napig voltunk Kemencén a Bence szállóban és hétágra sütött a Nap, és a kisvasút akkor már csak a Godóvárig közlekedett:)
Megdőlt az országos szélrekord is: reggel a Kab-hegyen 162 km/h-t regisztráltak, ami elképesztően nagy.

Én is nagyon kiváncsi vagyok mi lesz pénteken, mert 1-2 nagyobb vihar után már voltam és akkor is kicsit átrendeződött a terep, hát még most...

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.05.17. 20:20:04

@adamnfl: ja, szegények tíz év alatt nagynehezen felújították a vilatiig godóvártól, most meg megint bejött egy ilyen katasztrófa. de a kisvasut.hu szövegei alapján talán nem akkora a kár, mint 10 éve.

az a vicc, hogy még kisebb viharok után is átrendeződik kicsit a terep és van mindig jó pár kidőlt fa. mi lehet most? én mondjuk emlékszem, h 99-ben milyen változások voltak, de el nem tudom képzelni, hogy ennyi víz most mit okozhatott.

csak a bronzkori cserepeket ne sodorja el :))

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.05.17. 20:45:18

Lehet, hogy épp most kerültek felszínre az eddig földben lévő érdekes darabok;):)

A királyréti Vár-hegy oldalában ilyenkor lehet szép kis csillogó almandinokat gyűjteni (féldrágakövek), nekem van majdnem 1 centis darabom is, de még évekkel ezelőttről...az a baj, hogy sokan tudnak róla és mindig összegyűjtögetik előlem:) Folyamatosan mállik ki a kőzetből:)
Majd ha találok szépeket teszek fel róla képeket:)

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.05.17. 22:04:14

"Lehet, hogy épp most kerültek felszínre az eddig földben lévő érdekes darabok;):)"

minden rosszban van valami jó :)

egyébként most azt mondták az rtl híradóban, hogy egy ideig még nem nagyon szabad erdőbe menni, mert fel van lazulva a talaj. uh óvatosan kirándulj sztem a héten! én bükkösbe főleg nem is mennék egyelőre.

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.05.18. 09:47:07

Láttam én is a híradóban, de hajt a kíváncsiság:D Óvatosabb leszek, az biztos.
Hogy merre megyek potosan azt még döntöttem el, csak annyi biztos, hogy Kemencéről indulok majd. Egyébként kb az elkövetkező 2 hétre is hasonló időt mondanak mint az elmúlt 2 hétben volt (leszámítva ezt a brutális 2-3 napot), tehát olyan, hogy napsütés egész nap, talán csak júniusban lesz.

Medve11 2010.05.18. 13:33:55

ilyenre lehet készülni: piliszszentkeresztől keletre, a békés szurdoktanösvény és a szép fahídja...

feny.idokep.hu/keptar/users/delati/nvqi7nwq8x951jka.jpg

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.05.18. 17:06:41

Kiváncsi vagyok az aszfaltutat mennyire rongálta meg a víz. Nemrég az erdészet egyik indoka az volt a Kemence-Diósjenő út fizetőssé tétele mellett, hogy ők újították teljesen fel. Gondolom igennagy a kár ott is, és nem a romeltakarítás, tereprendezés miatt.

Azt mondták tegnap a híradóban hogy 4 milliárosra becslik a vihar okozta károkat, sztem alábecsülték ezt igencsak, 4 milliárd= 4000 millió, és nem egy és nem két olyan falu volt, ahol házak százait öntötte el a víz, és ezek nem kétfilléres károk. Ahová befolyt a víz, ott a parkettát, bútorokat, stb lehet kidobni. A vályogházak csoda, ha nem dőlnek össze, életveszélyesek. Érdekes, mert tegnap az ATV-n este 10től 3 mezőgazdasági szakember azt mondta, hogy felbecsülhetetlen károkat okozott a mezőgazdaságban a vihar és következményei (árvíz, belvíz, helynként jégeső is volt), míg azt olvastam valahol, hogy a gyümölcsösökön kívül szinte még jót is tett a mezőgazdaságnak ez az esőzés. Ez elég nagy ellentmondás, és gyanítom, hogy az első állítás az igaz. Ami a földbe volt azt nagyrészt ki is hozta a víz sztem:(

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.05.18. 17:38:08

@adamnfl: :)

igen, ez volt az:

index.hu/gazdasag/magyar/2010/05/17/meg_ennyi_majusi_eso_is_aranyat_er/

de itt ha jól értem, csak az esőzésről beszél a fickó, az árvízről nem.

@Medve11: voltam arra túrázni párszor, az tényleg egy kis patak. meg a bandi is főzött ott a bandi a hegyen-ben :) hát most lehet azt is újjáépíteni.

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.05.19. 09:49:38

Amúgy tegnap is a metnet.hu szerint a Börzsönyben esett a legtöbb eső az országban, igaz ez már azért jóval kevesebb mint a hétvégén (14mm)
Úgy látom, hogy a Bakony, a Mecsek és Villányi-hegység térsége után májusban az országban a Börzsönyben esett a harmadik legtöbb eső eddig. (eddig 172 mm, és ezt nem a hegyekben mérték hanem a környező falvakban)

Néztem az időjárás-előrejelzéseket, lehet, hogy csak szombaton vagy vasárnap megyek, mert akkor jobb időt mondanak:)

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.05.19. 10:30:54

nem tudom, ezt láttad-e:

kaszast.blogspot.com/2010/05/komoly-eletveszely-borzsonyben.html

szerintem maradj a kemence-völgyben, esetleg el tdusz menni királyrétig is az erdészeti úton. de nem akarok okoskodni :D

önreklám: raktam ki jó kis videókat: les-völgy és bükk. a bringás sztem vicces is.

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.05.19. 11:18:57

Még nem láttam kössz, hogy mutattad, ez a bringás ez nagyon jó:) márminz ahogy előadja a csávó:D

Arra gondoltam, én is, hogy ösvényen nem megyek sehol, csak aszfaltozott vagy köves úton, szerencsére akadnak ilyenek azért szép számmal a Börzsönyben.
Kiváncsi lennék pl. a régi zöld háromszög jelzésnél mi a helyzet, mert ott április végén már akkor annyi kidőlt fa volt, hogy az út végén már feljebb kellett mászni a patakvölgyben, mert egyáltalán nem lehetett áthatolni ott. Sztem még a nyáron megyek arrafelé, nem hinném, hogy ott bárki is eltakarítaná a fákat, az eddig kidőlt fák se idén vagy tavaly dőltek ki sztem.
Az biztos, hogy sok helyen kalandossá tette a közlekedést a vihar...

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.05.19. 19:55:43

@adamnfl: ha lenne ilyen szuper védőbúrám, akkor végigjárnám az összes patakvölgyet, végig pl a kemence-patakot egészen a forrásig. kíváncsi vagyok arra is, h milyen lehet az oltárpatak völgye, drinó, fekete/csarna, és persze a szén-patak.

majd persze a nyár folyamán lesz rá mód, de az nem a friss állapot lesz :)

ui: itt az a gond, amit lehet is látni a kidőlt fák gyökereinél, hogy az erdőtalaj vékony, a bükk meg nagydarab fa, és tök kis felületen kapaszkodik a talajba. ezért annyira veszélyes bükkerdőben mászkálni viharban. meg mondták is ezt nekünk anno a turistaházban 99-ben, miután szarrá áztunk :D
süti beállítások módosítása