HTML

Börzsöny

Hazánk egyik legérintetlenebb és legösszefüggőbb hegysége, mely gazdag állat- és növényvilágával a természetkedvelők igazi paradicsoma.

Friss topikok

2012. február 8. Perőcsény - Holló-kő - Kilátó-bérc - Magas-hídi-rét - Rakodó - Csóványos - Diósjenő

2012.02.09. 15:13 :: adamnfl

2012. február 8.

Ezúttal egyik kedves lányismerősömmel ketten vágtunk neki a túrának. A vonat - már-már szokás szerint - késett Szobig több mint 20 percet, de a Volánbusz szerencsére ilyenkor mindig bevárja a csatlakozást.

Meglepő módon a busz csak bő 5 perccel ért később Perőcsényre, mint ahogy az eredeti menetrend szerint kellett volna, így kilenc óra után pár perccel a piros jelzésen indultunk el a faluból, hogy megbírkózzunk először a nyugati gerinccel a nap folyamán. A piros négyszög és a piros jelzés találkozásánál a helyi vadászegyesület tagjaival találkoztunk, hátukon puskával ballagtak lefelé a falu felé.

Néhány mondatot váltottunk velük, megtudtuk, hogy cserkelő vadászathoz készülődnek, de mondták, hogy menjünk csak nyugodtan tovább amerre szeretnénk. A Jancsi-hegy előtti kis rét és az Ökör-orom sziklái után fél tizenkettő körül értünk fel a Holló-kő csúcsára, amely most is, mint mindig lenyűgöző látványban részesített minket.

Sajnos akárhányszor erre jövök a Nap mindig szemből süt, úgyhogy nem lehet tökéletes képeket készíteni, de azt hiszem ezek a képek is magukért beszélnek.

Előttünk magasodtak a Börzsöny központi részének csúcsai szép sorjában: A Miklós-tető, a Magosfa, a Csóványos, a Hangyás-bérc és még sorolhatnám. Figyelmesen szemlélve a tájat a messzeségben még a Nagyirtáspuszta mellett levő Nagy-Sas-hegy csoportja is feltűnt. "Kötelező" fotószünet és pihenő után a Kövirózsáson át folytattuk utunkat. Ekkor eszembe jutott a tavaly januári túra, melyen hasonlóan szép időben "egy lendületből" másztam fel ide, kicsit több mint egy óra alatt. Mielőtt a Grindel-hegyre elkezdtünk volna felmászni balra letértünk és az erdősáv szélében leereszkedtünk egészen a Kilátó-bérc szikláiig.

Nagyszerű kilátás fogadott minket leginkább a szemben levő Halyagos és a közelben levő Miklós-tető és Kuruc-bérc irányába.

Miután a bérc annyira meredek lett, hogy ott már nem tudtunk ott tovább ereszkedni, úgy döntöttünk, hogy a mellette levő völgyben megyünk le a kisvasút egykori pályájáig.

Amikor leértünk észrevettem, hogy a patak mennyire megváltozott az elmúlt 10 napban, mióta legutóbb jártam erre.

Teljesen befagyott, hiába, a dermesztő hidegben éjszakánként recsegősre fagyott a Börzsöny. A Hamuháznál ezúttal meg se álltunk, csak a Halyagosi háznál tartottunk egy öt perces szünetet. Innen fél kettő magasságában indultunk tovább a Magas-hídi-rét felé. A havas, jeges terep miatt inkább úgy döntöttem, hogy a Kőkorsó és az Oltárkő helyett a Rakodó felé vesszük az irányt.

Fárasztó, kimerítő emelkedő után végre felértünk, így bő 50 perc alatt letudtuk a 280 méteres szintkülönbséget.

Ezután a Spartacus-forrás mellett elhaladva, majd visszamászva a főgerincre végül pontban fél ötkor értünk fel a Csóványosra. Azt már korábban láttuk, hogy már nem érdemes felmászni a kilátóba, mert kezdett ködös lenni az idő és amúgy se volt időnk nagyon rá. A zöld jelzésen indultunk le. Az Alsó-Hinta-réten még gyönyörködtünk az égbolt naplemente utáni színeiben, majd a zöld és kék négyzet jelzések találkozása után teljesen besötétedett.

Sajnos a lámpám ezúttal cserben hagyott, így a havon visszatükröződő minimális fény és a helyismeretem segítségével találtunk le Diósjenőre, úgy, hogy közben még az egyik útközben elhagyott ruhadarabunkat is sikeresen megtaláltam a sötétben. Sajnos a hétórási vonatot pont nem értük volna el, úgyhogy betértünk a Mona Lisa étterembe, ahol megint nem kellett csalódnunk: nagyon finom ételek és pénztárcabarát árak vártak minket. Én személy szerint egy sajttal-sonkával töltött sertésbordát ettem.

Örömteli látni, hogy itt nem spórolnak az étellel, nem úgy, mint Pesten egy-két helyen. Végül a fél kilences, utolsó busszal mentünk Vácra, ahonnan már a megszokott módon értünk haza.

Nagy szerencse, hogy az elmúlt tíz nap három túrájára talán a három legszebb, legnapsütésesebb napot sikerült kiválasztani. Ilyen időben - legyen akármilyen hideg vagy fagy - mindig élvezet túrázni.

Táv: 24,5 km    Szintemelkedés: kb. 1400m    9:10-18:50

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Varix 2012.02.10. 13:54:07

Szia! Csak jelezni szeretném, hogy továbbra is lelkes olvasója vagyok blogodnak. Hétről hétre többször visszanézek, részletes térképen is követem útjaidat. Még egyszer köszi a nagyszerű beszámolókat!

Varix

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2012.02.10. 14:11:19

@Varix: Szia! Köszönöm, hogy olvasod, próbálok mindig szép képeket felrakni és az érdekesebb dolgokat leírni. A Börzsönyt valahogy sosem lehet megunni...jó hallani, hogy másoknak tetszik a blog, őszintén bevallva 1-1 bejegyzés megírása a fényképek kiválogatásától, feltöltésétől, a szöveg megírásától a kis térkép megszerkesztésén át sokszor akár 2-3 órába is beletelik, de ilyenkor látom, hogy megéri fáradozni vele. Köszi még egyszer!:)

Kasowitztatyi 2012.02.12. 01:00:26

Szia !!! Én is kalandozok általad a Börzsönybe, még ha nem is szoktam kommentelni.
Köszi szépen a beszámolókat.

Tke 2012.02.13. 21:17:10

Én is köszönöm a beszámolót, a blogspoton, az admin felületen látom az új beszámolót. Olyankor azonnal jövök:)
Megkérdezhetem, hogy milyen géppel fotózgatsz útközben?

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2012.02.13. 21:47:22

@Kasowitztatyi: Remélem élvezed a virtuális túrákat:) Bár a szöveg alapján sokszor nehéz lenne szerintem elképzelni merre járok pontosan, a képek azért sok mindent elárulnak;)
@Tke: Örülök, hogy tetszenek a beszámolóim:) A gép az nem valami új, Kodak, pontosan nem is tudom milyen, mert egyik családtagomtól "örököltem meg" miután ő egy jobbat vett. De megbízható, ez a lényeg. Bár az lenne az igazi, hogy ha eredeti méretben is ilyen jól néznének ki a képek...de majd egyszer beszerzek egy új, drágább gépet...csak azt sajnálnám elvinni túrázni...főleg, hogy ez is a legtöbbször végig a kezemben van...ki tudja mikor lát az ember valami érdekeset;)

Tke 2012.02.13. 23:25:11

@adamnfl: Köszi:) Én egy középkategóriás tükröst nyomkodok (Mirko oldalán kint van a blogom), amit éppen nem sajnálnék túrázgatáshoz, de elég batár, és van még hátránya más is. Erősen gondolkodom egy márkán belüli kisebb vázon avagy újabban egy tényleg kisméretű okosabb kompakton. A bloggerek infói alapján utóbbi felé hajlok, asszem 45 körül már akad elfogadható.

Kasowitztatyi 2012.02.13. 23:31:16

Persze hogy élezem túráidat !!!
El tudom képzelni a beszámolók alapján hogy merre jársz, mert jómagam is elég jól ismerem a Börzsönyt. További jó túrázást !!

oldbikeold 2012.02.14. 07:56:21

Remek képek..a Grindel-hegyet követő kilátásért irigykedem ,de a leereszkedést "átadom"...a rakodó után a P3 csodás lehetett..ha lehetőségem van akkor én is a délutáni fény miatt választom ezen utat és a hó még ad egy + -t.
Gép:tippem a nagy "batár" miatt pana TZ8,FS 35..mérete,nagylátószögű objektíve és a képek minősége miatt nekem bejött.Jó túrákat!

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2012.02.16. 11:48:04

@oldbikeold: hát igen, jeges terepen nem egy élmény se fel se le mászni, de valahogy le kellett jutni:) Én azért szoktam azt választani, mert hangulatosabb az az út illetve nem szeretem az emelkedőt az Égés-tetőre és inkább kikerülöm:)