HTML

Börzsöny

Hazánk egyik legérintetlenebb és legösszefüggőbb hegysége, mely gazdag állat- és növényvilágával a természetkedvelők igazi paradicsoma.

Friss topikok

2011. március 12. Ipolytölgyes - Gömbölyű-kő - Nagyirtáspuszta - Kopasz-hegy - Kóspallag - Csurgópuszta - Zebegény

2011.03.14. 13:06 :: adamnfl

2011. március 12.

Sajnos mostanában nincs valami sok időm, így az elkövetkező hetekben csak azokat a dolgokat emelem ki amik tényleg érdekesek és meglepőek voltak a túrán.

• Tavaszi idő volt egész nap, ennél kellemesebb talán nem is lehetett volna, ez a 15-16 fok pont elég arra, hogy egy szál pulóverben legyen már az ember, viszont még nem izzad rá egyáltalán, remélem most már csak ilyen napok lesznek
  • Ahogy a térképen is látszik, a Koppány-nyereg előtt közvetlenül balra tértem, és a Gránát-forrás felé mentem. Nem hinném, hogy rajtam kívül van még egy ilyen "hülye", aki ekkora dzsungel láttán nem fordul vissza. Így is a kés nélkül, nem jutottam volna sehova se, pedig összeszedtem csak a bal kézfejemen 7-8 vérző sebet a tüskés bokroktól és akkor még a lábamról nem is beszéltem. Viszont minél nehezebb megközelíteni egy részt, annál biztosabb, hogy hetekkel, vagy csak hónapokkal ezelőtt jártak ott utoljára, s ilyenkor láthat érdekes dolgokat az ember. Így történt most is, egyben még sose láttam ilyen jó állapotú nagyvad csontvázat, csak a lábai hiányoztak, de gyanítom, ha kicsit keresgéltem volna, azokra is rábukkanok
  • A Nagybörzsönyről Nagyirtásra vezető köves út egyik kanyarjában észrevettem, hogy egy őz eszik éppen. Mivel az út magasabban volt, így le tudtam guggolni, hogy kivegyem a fényképezőgépem. Nem kis hanggal járt, hogy megtaláljam a táskában, és hogy kivegyem, de végül sikerült. Felálltam és sajnos a jobbnál is jobb képet akartam csinálni, így persze, hogy a legutolsó pillanatban észrevett és elszaladt. Még jó, hogy rögtön amikor észrevettem telefonnal tudtam egy képet csinálni...remélem máskor több sikerel járok ezen a téren
  • Életemben másodszor láttam rókát élőben, közvetlenül Kóspallag közelében, s nem is volt távolabb 15 méternél, de nagyon gyorsan odébbállt amikor megpillantott...
  • Sikerült újra felfedeznem magamnak a Kopasz-hegyet, évek óta nem voltam ott, valahogy mindig kihagytam mostanában, amikor arra jártam. Ez nagy hiba! Hihetetlen jó a kilátás minden irányban.
  • A túra talán legnagyobb pozitívuma az az a fenyveserdő volt, ami a Tolvaj-kúti-erdő alatt helyezkedik el, és a térképen bekerített területnek van jelezve (én egy darab kerítést nem láttam) Én amúgy is nagyon kedvelem ezt a fafajt, de ez messze a legszebb fenyőerdő, amit eddig a Börzsönyben láttam. Szerencsére kilométerekre van minden turistaúttól. Szeretnék oda még idén többször is visszamenni
  • Sajnos a kutyás kalandokat most sem úsztam meg. A jelezett bicikliúton mentem Zebegény felé, amikor egy lejtőn előtt láttam, hogy lovak vannak házak körül, emberek sehol, viszont kutyaugatást hallok. Máskor határozottan el fogom kerülni a házat, de most bátorkodtam azt feltételezni, hogy meg vannak kötve a kutyák, mégis csak egy jelzett út ez. Hát kettő meg is volt, de egy kicsi meg egy igen nagytestű nem, és hát ahogy az lenni szokott, amint megláttak, mint az őrültek kezdtek felém rohanni. Érdekes módon most annyira nem ijedtem meg, s amikor olyan 10-15 méterre megközelítettek a lehető legerélyesebb hangomat elővéve rákiabáltam a nagyra, hogy "Menj innen!" - úgy látszik hatásos volt, mert azután csak nézték ahogy eltávolodom. Nemigen szeretem az ilyen félig elhagyatott tanyákat.
  • Mivel a Rablótanya kulcsosház mellett mentem el, meg akartam nézni közelebbről is, de épp egy társaság volt ott, akik sütögettek valamit és nem akartam zavarni. De olyan hangzavart csaptak, hogy még vagy 500 méterről is a hangoskodásukat kellett hallgatnom...

Táv: 33 km    Szintemelkedés: kb. 1000m    8:35-16:55

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kaszast 2011.03.14. 15:09:19

Az éjszakai túrák nagy előnye, hogy irgalmatlan sok állattal találkozhatsz, ha a szél kedvez, egészen közel is mehetsz hozzájuk. Egyszer megesett, hogy egy vaddisznó csorda közepére ültünk le falatozni a patakparton és ez csak akkor derült ki, amikor elindultak. A lényeg, amiért ezt írtam, éjszaka a rókák egészen közel, akár 5 méternél is közelebb jönnek, rettentően kíváncsiak. Picit zabszem is, ki tudja, nem-e veszett a lompos érdeklődő...

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2011.03.14. 16:58:35

@kaszast: ez nekem is eszembe jutott:) de az első reakcióm az öröm volt, hogy na végre nem csak a szokásos őz-szarvas páros közül valamelyik:D Lesz idén éjszakai túra is, de mivel nem egyedül megyek és általában a többiek talán zajosabbak mint én nem biztos hogy ilyenben lesz részünk:) Érdekes, mert muflont idén még nem is láttam...tavaly meg azért elég sokat..na de ami késik nem múlik szerintem:)

Egyre jobban kezdem megszeretni ezt a délnyugati részt. Habár Nagyirtás miatt azért elég sokan vannak errefelé, ez azért (csakúgy mint máshol) korlátozódik a turistautakra, és azon belül is inkább a főbb jelzett utakra. Több olyan helyet is tudnék mutatni a térképen ahol legalább 5× voltam és egyszer se találkoztam kilométereken keresztül senkivel se. Én ennek csak örülök...:)

oldbikeold 2011.03.15. 09:19:27

-szép időben túráztál....
-a gránát forrás felé a "bózótost" én 1 m !! után feladtam..
-a fenyőerdő valóban gyönyürű-kedvelem én is egy élmény ilyen helyen túrázni illat-látvány..
-a kutyakaland gondolom a P bringaúton volt Somdülőnél?!..a Frigória kiadású bringás túrákönyv leírásait "csekkoltam" és én is belebotlottam a kutyákba + egy felfordított borona is az utamat állta az úton!!..a
+ Zebegény felől ez az út TANÖSVÉNY is,így nem értem a "jeltelenségét"
csitár felől közelítve én már lekavarok a malom völgybe..itt biztonságosabb..senkinek nem ajánlom ezt az utat..nem véletlen,hogy egy felfestett jelet sem látni.. AJÁNLOM A SÍPOT a kutyák "ellen"..próbáld ki-pár száz Ft..
-tudom börzsönyblog,de ajánlanám még most a jég elolvadása előtt a mátrai tarjánka szurdokot...
picasaweb.google.com/114841135456821063554/KolibiszkaTarjanka#
bocs az off-ért,de piszok látványos most még....
Kaszast...nappal a dömös-prédikáló feletti réten a sziklán üldögéltem és világosban volt egy ilyen élményem..verekedő disznók körülöttem..tudomást sem véve rólam..hát zabszem nem fért volna el...
picasaweb.google.com/101890606399598121756/Beavatas#5453032791067581826

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2011.03.15. 10:37:09

@oldbikeold: Pont tegnap néztem nálad a Mátrás képeket:) Ezen a környéken (Kisnána, Hátsó-Tarnóca völgye, stb.) legalább 4 éve nem voltam:) A Mátra még hagyján de a Bükkbe már tényleg nemigen éri meg elmenni egynaposra...(persze busszal/vonattal) ha reggel 5kor kelsz, és mondjuk fél7kor megy a vonat Egerben vagy kb. 9kor onnan Szilvásvárad még egy óra...vissza meg már 5 óra előtt vissza kéne indulni...ja és akkor az árakról nem is beszéltem:D Az a jó a Börzsönyben, hogyha pl. a déli részre megyek, akkor ha 5:00 kor kelek, akkor elérem az 5:50es vonatot, és 6:23kor már Nagymaroson vagyok:)
Vaddisznót most nem láttam, sőt azt hiszem múltkor se:/
Most már legalább tudom, hogy azt a részt el kell kerülni...néztem is hogy levágjam a Malom-völgy felé, de nem igy tettem, hiba volt. Egyszer majd csinálok egy ilyen posztot, hogy mit érdemes elkerülni, van már pár tapasztalatom, szerintem neked/nektek még több, összedobhatnánk valamit:) Jelzés ott tényleg nincs, csak 2 tábla, de az egyik is olyan irányba mutat, hogy majdnem bementem a házhoz:S Na akkor tuti nekem ugrottak volna a kutyák...

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2011.03.15. 10:52:56

sztem azért is érdemes a malom-völgyön keresztül menni zebegénybe, mert a börzsöny egyik legszebb völgye. milliószor jártam már arra, de sohasem unom meg :)

a mátra még belefér egynaposra, fogok is menni most nyáron, ha gondolod, Ádám, velem tarthatsz!! a bükk az sajna nem, pedig fantasztikus hely!

@kaszast: róka: láttam is anno a fotóidat a királyréti szemetesnél randalírozó rókákról :)) amúgy királyréten állítólag nagyon elszemtelenedtek. és tényleg, nekünk is volt éjszakai rókás élményünk, tök közel jött a tábortűzhöz, és mi is be voltunk parázva, hogy hátha veszett.

vasárnap voltam én is egy körre, mindjárt kiteszem.

oldbikeold 2011.03.16. 01:53:21

@adamnfl:
Igen az autó a megoldás,így nem kell alkalmazkodni a menetrendhez...az éjszakát is lehet túrával tölteni :):) így a reggelei vonat,busz elérhető.