HTML

Börzsöny

Hazánk egyik legérintetlenebb és legösszefüggőbb hegysége, mely gazdag állat- és növényvilágával a természetkedvelők igazi paradicsoma.

Friss topikok

2011. január 8. Kemence - Kis-Csörcsölye-völgy - Dosnyai munkásszállás - Sátán-bérc - Magosfa - Csóványos - Taxi-rét - Királyrét

2011.01.09. 10:39 :: adamnfl

2011. január 8.

Úgy döntöttem, hogy az idei évben nem várok annyit az első túrával, mint tavaly. A múlt héten kimaradt Csóványos-mászás eléggé idegesitett, ezért arra gondoltam, hogy mivel igen enyhe lesz az idő, nekivágok a Börzsöny csúcsainak meghódításának. Amikor kiléptem a kapun reggel egyből szembetűnt, hogy nincs hideg, s valóban: a hőmérőn már reggel hat óra után is +3 fok állt. A szokásos 6:53-as vonattal mentem váci átszállással. Szobon a busznál meglátszott, hogy szombat van, elég sokan gondolták úgy, hogy kiszabadulnak a város "börtönéből". Láttam 1-2 embert aki igencsak a "kocatúrista" kategóriába tartozott, de az is becsülendő, hogy legalább kimozdulnak kicsit. Ami viszont megütötte a fülemet a mögöttem levő sorokból a buszon, hogy az egyik középkorúakból álló csoport vezetője azt magyarázta, hogy a Bükk Eger és Miskolc között van. Hát azért ennyi idősen ezt illene tudni. Tragikomikus. Amikor leszálltam a buszról Kemencén nem gondoltam volna, hogy a falu szélén látom az utolsó embert egész délután három óráig.

Bizony így történt. A Kőrózsa panzió mellett elhaladva elég sokáig azon a szakaszon mentem, ahol legutóbb befejeztem a túrát. A Kemence-patak hídja után egy járatlan erdészeti útra kanyarodtam, ami a Kis-Csörcsölye-völgybe vezetett. Erre még nem jártam, és gyakorlatilag a neten sem láttam sehol, hogy említik. Az elején nem nagyon emelkedett, viszont hamar feltűnt, hogy az út eltűnt. Ez a kis szóvicc innen, itthonról már viccesen hangzik, de ott nem igazán örültem ennek, mert sokszor nyáron sem egyszerű dolog patakvölgyben felfele mászni rendes út híján, hát még télen.

Nehézségek árán túljutottam azon a szakaszon, majd a Godóvár oldalából leereszkedő másik erdészeti útra tértem. Ez sokkal járhatóbb volt, viszont elég durván elkezdett emelkedni. A patak forrása után az út élesen balra kanyarodott, és szintben ment egész addig, amíg egy ismerős részen nem találtam magam. A tavalyi, március eleji túrán ugyaninnen kezdtem meg megmászni a Miklós-tetőt. Érdekes, mert itt vannak padok is, pedig turistaút most már a közelben sincs, csak a régi zöld, de az is párszáz méterrel feljebb.

Visszatekintve innen balra a Godóvár látható elég tisztán,

jobbra fordulva pedig a Pléska-bérc mögött egész a Kemence-patak völgyééig ellátni. Kicsit feljebb mászva én ezen a régi zöldön folytattam az utat, ami a Miklós-tető előtt balra fordul, s egész a Dosnya-patak völgyének bejáratáig vezet, itt csatlakozik ugyanis a régi zöld jelzés az újhoz. Lekanyarodtam a patakvölgybe, s fatörzsek kerülgetése után leértem a Dosnyai munkásszálláshoz.

Benéztem a házba, egy kis kályha, két ágy és egy asztal található bent. Kicsit helyrepofozva igazán jó kis erdei házikót lehetne csinálni belőle, bár nem tudom kik használják mostanában, favágók talán. Még lejebb mentem a völgyben, de az egyik oldalvölgy után elkezdtem a meredek Felső-Tamásvár-bércre felmászni. Tényleg úgy van, ahogy írták a neten: a csúcs környékén feltűnően sok kő van. Innen jó rálátás volt a völgy túloldalán levő Pléska-bércre.

Különböző erdészeti utakon és ösvényeken jutottam el az ún. G-pont házhoz. Nem tudom, hogy a szél munkájának az eredménye-e, de helyenként 40 centis, térd alá érő hó borította az utat, másutt viszont épphogy 10 centis csak. Elég fárasztó út volt, de végül elértem a forráshoz, ami mellett a házikó áll.

Szerintem talán jobb állapotban van ez, mint a másik, s lakók híján bátorkodtam ide is benyitni. Háron ágy mellett még egy társasjátékot is találtam ott. Rossz időben jó kis menedék lehet. Kint a forrás mellett is kirakták az EU-s táblát, csakúgy, mint sok másik felújított forrásnál. Átmásztam valahogy a Z+ jelzéshez, majd miután felértem a zöld jelzéshez, úgy döntöttem megnézem merre jártam a múlt héten. Akkor a Vadállóról néztem a Sátán-bércet, most fordult a kocka. Az első meglepetés akkor ért, amikor a bérchez közeledve azt láttam, hogy amerre csak nézek mindenhol hó, kivéve a Sátán-bércen.

Kiváncsi lennék ennek a magyarázatára, mert gondolom van valamilyen logikus válasz is, nem csak az hogy, a "sátán bércén még a hó sem marad meg". Na a viccet félretéve tényleg nem tudom a választ. Csináltam egy-két képet a ködbe burkolózó Nagy-Hideg-hegyről és Mogyorós-bércről majd elindultam visszafele.

Amikor elindultam visszafele észrevettem három vadkant amint éppen a bércen baktatnak át. Sajnos nem tudtam lefényképezni őket. Indultam is volna tovább, amikor kb. ott ahol a vadkanok 1-2 perce elhaladtak ugyanabból az irányból jobbra tekintve 2 másik vaddisznót pillantottam meg kb. 30 méter távolságból. Az egyik ezután hangos röfögések megindult sebesen felém. Persze szintben legalább egy 15-20 méterrel lejebb volt, de én - mint minden más ember szerintem aki felé valamilyen vadállat szalad - igencsak megijedtem és elkezdtem szaladni visszafelé a Sátán-bérc irányába. Kb. 50 méter futás után visszafordultam és láttam hogy a vaddisznók átszaladtak a gerincen pont abba az irányba amerre a vadkanok mentek. Ezek szerint csak félreértettem az állatokat, azok csak gondolom amikor megérezték a jelenlétemet csatlakozni akartam az elöl haladó állatokhoz. Hát, hogy így alakultak a dolgok jó kis kaland volt, de máskor azért örülnék ha ilyenekben nem lenne részem. Mondjuk aki hiúzt pillanthat meg, mint én, annak néha 1-1 negatív élményben is lehet része nyugodtan, még így is megéri. Ezen a képen a múlt héten megmászott Vadálló és Halyagos látható, háttérben a nyugati gerinccel.

Ezután visszamásztam szép lassan a zöld jelzéshez, igaz néha egy kis zajt csaptam, hogy biztos elkerüljük egymást a vaddisznókkal. A zöld jelzésen felfelé indultam, majd amikor kicsit megpihentem egy kövön észrevettem, hogy távolabb 2 kis vaddisznó másazkál a fák között, de sajnos nem tudtam a géppel ráfókuszálni, így megint nem sikerült a vaddisznó-fotó, mint még soha eddig sajnos. A Magosfára mászva láttam, hogy pillanatokon belül leszáll a köd, s így is lett. A csúcsra felérve a látótávolság kb. 30 méterre csökkent. Észrevettem, hogy idáig voltak lábnyomok a jelzésen, de innentől kezdve egy se addig, amíg a piros jelzés becsatlakozik. Na ez csak azért is érdekes, mert sztem 3-4 napja nem esett friss hó még abban a magasságban sem, s azért mégiscsak egy jelzett út ez. A Csóványosig tartó út nem fárasztott le annyira, mint gondoltam, de örültem, hogy végre felértem a csúcsra. Természetesen egy árva lélek nem volt a kilátónál. Ebben a ködben meg se fordult a fejemben az, hogy felmásszak. Két perccel három óra előtt voltam, s ha csak lassacskán is, de elkezdett sötétedni. A Hangyás-bérc előtt két velem egykorú srác jött szembe, nem tudom merre tartottak, de az biztos, hogy világosban nem értek már sehová. A Rakodónál a K+ jelzésre váltottam amin egész a Taxi-rétig mentem.

Igencsak rosszak voltak itt már a látási viszonyok. A rét végén hallottam, hogy ketten arról beszéltek, hogy mikor jön a platós teherautó a Nagy-Hideg-hegyről, hogy levigye őket. Végülis ez is egy megoldás lejutni Királyrétre...Lefelemenet túrasízők is elhaladtak mellettem, majd már messziről hallottam, hogy jön a teherautó. Vosátka kollégánál lehetett olvasni legutóbb arról az elképesztő ötletről, hogy a Taxi-rétig kétsávossá bővítsék az utat. Amikor így is elhaladt a két leharcolt állapotú teherautó utána 10 perc múlva is éreztem még a kipufogógáz szagát, s vagy 500 méterről is lehetett hallani a zajukat. A Börzsöny egyik nagy értéke pont ez a zártság, érintetlenség, remélem nem akarják pont ezt tönkretenni most. 17:25-re végül le is értem Királyrétre, ahol a buszon csak én voltam, mert gondolom mindenki elment már a 15:40-es busszal, sötétedés előtt.

Ahhoz képest, hogy sokkal nehezebb túra volt, mint a december végi, talán kevésbé fáradtam el most, mint akkor. A túra első része volt a "felfedezős" rész, a másodikban a köd és a sötétség miatt inkább a jól bevált utat választottam. Egész a Csóványosig úgy gondoltam, hogy a Szabó-köveknél letérek a Királyrétre tartó erdészeti útra, ami rövidebb lett volna, viszont eszembe jutott, hogy ott biztos nem járt senki, és nem hiányzott ez a szenvedés a túra végére. Érdekes túra volt, több olyan helyen is jártam, ahová már régóta szerettem volna eljutni.

A túra adatai: Táv: 28 km    Szintemelkedés: kb. 1300m    9:10-17:25

12 komment

Címkék: kemence királyrét csóványos taxi rét magosfa dosnyai munkásszállás kis csörcsölye völgy esztergályos forrás sátán bérc tamásvár bérc

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2011.01.09. 20:34:17

Jó kis túra volt, gratula!

A vaddisznók főleg fiatalon tudnak nagyon buták lenni. Aztán öregebben már összeszednek némi tapasztalatot :)

Ezek a szállások rohadt jók, gondolkozom, hogy meg kéne szállni bennük valahogy. Csak mi van, ha épp akkor van ott valaki. Amúgy bosszantó, hogy az én térképemen ez az Esztergályos forrás sincs rajta és a házikó sem. Hol van ez kábé?

Nekem tavaly sikerült sötétben túráznom egy jót. Érdekes élmény volt így egyedül, de többet nem kívánom :D Én nem a szerpentinen mentem le, hanem a Taxi nyiladékon, ahol térdig érő sár volt. Volt nálam zseblámpa, de így is nagyon kellemetlen volt az egész.

Én lehet, hogy jöv héten megyek, bár nem tudom, ez a felmelegedés mit hoz a Börzsönyben. Remélem, azért a föntebbi részeken megmarad a hó (?)

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2011.01.09. 21:01:47

@mirko vosátka: Én is gondoltam arra, hogy ki kéne próbálni valamelyiket idén...az Esztergályosnál levő házikó helye: A térképet nézve a Bacsina-patak a felső szakasznál két "mellékpatakból" tevődik össze. Na normálisan tartva a térképet a forrás és a ház a bal oldali pataknál van. Szerintem pontosan ott, ahonnan kezdődik a patak a térképen. Kereken 700 méteres magasságban, a kerités mellett (ezt hátha jelzi) Lehet hogy ez nem volt érthető még igy se:S

Hát szerintem hó nem nagyon lesz, ha meg lesz is nem lesz valami szép, mert már tegnap is vizes volt, és ma is enyhe idő volt...majd meglátjuk:)

Csinálok majd éjszakai túrát idén néhány srácnak, de az úgy más lesz...főleg azért mert nem a téli éjszakában lesz:D

Ussz 2011.01.09. 21:18:54

Nagy örömmel fedeztem fel mind ezt a blogot, mint mirko vosátka blogját. Míg nem voltak gyerekek, én is hetente jártam a rengeteget, főként a vulkáni katlant. Kedvencem a Halyagos világa, hangulata. Kösz a színvonalas beszámolókat és a fotókat. Azért annyira nem szakadtam el a Börzsönytől, hogy ne dolgoznék egy sok mindent átfogó Börzsöny honlap szerkesztésén. A jelenleg tetszhalott állapotban lévő borzsonyhegyseg.hu -ról van szó. Esetleg ajánlhatjuk ezt a blogot az oldalon? Oszi Vácról.

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2011.01.09. 22:24:55

@Ussz: Persze, köszönöm a lehetőséget:) Kiváncsian várom majd milyen lesz a honlapod:)

Ussz 2011.01.10. 20:58:40

Most fedeztem fel a Börzsöny csúcsait képekkel. Gratulálok, szép munka!

Ussz 2011.01.10. 21:00:37

Hol laksz, honnan járod a Börzsönyt?

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2011.01.10. 22:13:44

A Börzsöny csúcsairól a képeket jó lenne idén összeszednem:D Nem is tudom mennyi hiányzik még, de azért elég sok...Legalább egy évre való túraterv van már a fejemben...mondjuk ezek közül néhányat csak "kizöldülés" után akarok megcsinálni.

Amúgy Újpesten lakok...tehát Budapesten, de azért mégis egy külső kerületben, igy könnyebb elviselni a nagyvárost:)

oldbikeold 2011.01.11. 17:41:35

-kellemes séta volt a képek alapján..
-az Z túraút újra az eredeti vonalán a miklós tető É-i oldalán fut!
-örülök,hogy még létezik a dosnya munkásszállás..az én "ottlétemnél" egy ló volt a házigazda-az istállóba bekötve-egy kis szénát kapott tőlem :):)
-a kis ház a g-pont épülete..újra egy felújított forrás..csak így tovább..
-sátán bérc..szerintem a déli oldal a megoldás,mivel TE az északi lejtőket láltad..rustok hegyen voltam vasárnap és ott is ez fogadott
picasaweb.google.com/114841135456821063554/NagyborzsonyiKarika#
-a vaddisznók időnként tudnak meglepetéssel szolgálni..mátra zám patak medrében....
picasaweb.google.com/114841135456821063554/Csapda#5560967940528752674
-a platós teherautónak én sem örülök...
remek képek -tetszik a beszámoló-köszönöm

oldbikeold 2011.01.11. 17:57:22

@mirko vosátka:
tipp az esztergályos kúthoz,házikóhoz:csóványos-Z magosfa irányában-Z+ és itt!amikor eléred a széles erdészeti utat a dzsindzsás részt követően! /amelyen a Z+ fut tovább!-szemben a sziklás gerinc az ördögoldal,de TE egyszerűen irányozd be a mellette lévő völgyet=bacsina völgy tuti,hogy látni fogod a kis házat amikor ereszkedsz le a völgybe...
ez tárul a szemed elé.. és az út a ház mellet fut!
picasaweb.google.com/oldbikeold/GPont#5312535143331212994

petrob 2011.05.19. 11:45:39

Szevasztok!
A múlt nyáron át végig, meg az idén is folytatólagosan felújítom a gponti házat, ezért érzem Magam illetékesnek, hogy hozzászóljak a témához.
Úgy találtam ezt a blogot (is), hogy a ház korábbi (bozóttal benőtt, rettenetes) állapotát mutató fényképeket kerestem a neten, mert az egész projekt betetőzéseként készítek egy külön siteot a háznak, és azon összehasonlításképpen be szeretném mutatni a múltbéli állapotokat is. Ugyan itt lehetőség lesz "szobát foglalni", lesz fórum, önkéntes munkafelajánlás és eseménynaptár stb. Ezek részben a szállás témához kapcsolódnak, de láttam, hogy publikusan leírjátok a megközelítés módját is, és ezzel kapcsolatban kénytelen vagyok egy dolgot mondani:
Próbáltam találni másokat, akik , mondjuk, egyszer-egyszer bevállalnák a ház közvetlen környékének a sarlózását, mert tavasszal nem szeretnék ilyen sűrűn feljárni, aztán ilyen módon, ismeretségen keresztül tavaly volt fent valaki, aki azon kívül, hogy felélte a készleteket, arra sem volt képes, hogy eltüzelje az összehúzott gallyakat és folytathatnám. Ez még nem lett volna akkora gond, de sajnos azzal is megörökítette az ottlétét, hogy egy szöggel belevéste a hülyeségét a lealapozott falba..
Csak az anyagköltség bőven 20.000 Ft fölött van, ezért ez nem esett jól ..
Tehát, légyszi, légyszi, ismeretlen embereknek ne adjátok meg a ház pontos helyét, csak olyanoknak, akikért tűzbe teszitek a kezeteket.
Kösz.

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2011.05.19. 12:44:40

@petrob: Persze, módositom a leirást mindjárt:) Jó ötlet amúgy nagyon a ház felújitása mert nagyon jó helyen van...az ilyenfajta házikók felújitásához kell engedélyt kérni? Egyáltalán kié ez a sok - többnyire lakatlan - ház? Mert tényleg lenne 1-2 amit érdemes lenne rendbe szedni...Ha majd elkészül akkor szivesen aludnék ott néhányszor:)

petrob 2011.05.20. 20:53:40

Szia!
2010 júniusában - nagyjából a fent leírt úton - jutottam először a házhoz, miután a sok évvel ezelőtti volt túravezetőm először szólt róla(!) Szerintem rettenetes állapotban volt (szederbozót nőtt a küszöb alól, alig lehetett befeszegetni az ajtót stb. stb.) Nincs semmi egyéb közöm hozzá, mint hogy az állapotokat látva eldöntöttem, rendbe hozom, és a befektetett munkával arányosan egyre inkább fontossá vált számomra..
Egyéb iránt kifejezetten az a célom, hogy egyfajta pártolótagságot, baráti társaságot, a ház baráti körét, vagy bárminek is nevezzem hozzak létre olyan emberekből, akik szeretnek ott lenni, ott megszállni, és akik ha már ott vannak, például lesarlózzák a füvet, meg a sarjadó szederindákat, és legfőképpen nem rongálni mennek oda.
Bátran menj oda, érezd jól magad. A magam részéről legközelebb 2011 május 28- 29 megint felmegyek dolgozni.