HTML

Börzsöny

Hazánk egyik legérintetlenebb és legösszefüggőbb hegysége, mely gazdag állat- és növényvilágával a természetkedvelők igazi paradicsoma.

Friss topikok

2010. december 30. Nagybörzsöny - Bányapuszta - Kuruc-patak-völgye - Vadálló - Halyagos - Kemence

2010.12.31. 13:51 :: adamnfl

2010. december 30.

Mivel hónapok óta nem voltam már a hegyekben, ezért igencsak vártam már ezt a kis túrát, annak ellenére hogy dermesztően hidegről lehetett olvasni mindenhol. Nagybörzsönyben a buszról leszállva elég ködös, télies, zord idő fogadott. A faluból mihamarabb kikecmeregtem, majd következtek az első nehézségek. Már a falu végekor eszembe jutott, hogy párszáz méterre onnan a patak átfolyik az úton, és hogy már nyáron is nehézségeim adódtak emiatt.

Sajnos mivel nem találtam sehol megfelelő átkelési pontot, ezért úgy döntöttem, hogy az úttal és a patakkal párhuzamos szántóföld szélén megyek egy darabon. Nagy nehezen végül sikerült átugranom egy olyan részen, ahol kissé összeszűkült a meder. Az Altáróhoz vezető úton akármilyen fontos turistaútnak is számít, meg kell valljam több, mint öt éve voltam utoljára.

Ebben a nagy hidegben és sötétségben az út elején még nem is a tájban gyönyörködtem, hanem arra figyeltem, hogy el ne csússzak valamiben. Egy erdészeti terepjáró ez alatt az út alatt oda-vissza legalább négyszer elhaladt mellettem. Ha még egyszer jön már köszönök nekik - gondoltam magamban. Az előbb említettekből fakadóan magánál az Altárónál is jó rég voltam, én igazából egy házra emlékeztem csak, nem kettőre. A kék jelzésen mentem tovább, itt nem volt nehéz haladni, mert az úton elég sok keréknyom volt, s amikor elértem Bányapusztára akkor kiderült miért: a házak előtti részen egy 13-14 éves kinézetű sráccal találkoztam erdészruhában, majd a háznál több ember is fogadott.

Csináltam egy képet az éppen előbukkanó Napról, majd neki vágtam a Szimandli felé vezető emelkedőnek.

Igazából ez volt az első rész a túrán, ami nem esett valami jól. Tudtam viszont, hogy nem ez lesz az utolsó.

Abban a pillanatban amikor felértem, kisütött a Nap, és nem sokkal később, a kék háromszög kezdeti szakaszánál pedig már egészen csodálatos idő lett, készítettem is 2-3 meseszép képet.

Amúgy az úton teljesen friss hóban tapostam, ami csak azért is érdekes, mert turistaút, és szerintem legalább 2 napja nem esett hó a hegyekben sem.

Elmentem egész addig, ahol az út keresztezi a Kuruc-patakot én nem keltem át, hanem a patakkal párhuzamosan a völgybe leereszkedő úton indultam lefelé a Hamuház irányába.

Igazán útnak azért nem nevezném, mert legalább 3 olyan hely is volt ahol teljesen be volt nőve szúrós növényekkel. Egy kissé vérző kéz, és egy szintén EU-s pénzből felújított forrás (Kuruc-patak-forrás) után nagy nehezen lejutottam a Hamuházhoz, ahol többen is voltak, én meg ugye nem szeretem a nagy tumultust, így hát egyből indultam tovább a Halyagosi ház irányába.

Sokadik patak-átkelés után (ami néha azt jelentette hogy bokáig bele a jeges vízbe) végre elértem a Halyagosi Postás kulcsosházhoz, ahol meglepetésemre voltak. Innen kezdődött a túra izgalmas, felfedezős része.

Természetesen a bejárt terület fokozottan védett, de úgy gondolom, hogy -főleg ilyenkor télen- egy-egy ilyen jellegű kirándulás mindenképpen belefér. Az Egyház-patak völgyében indultam felfelé, a patak mellett ösvény nyomait véltem felfedezni a hóban. Itt már azért kissé fáradt voltam, de az igazán nehéz rész most következett: a patakvölgyből elindultam meredeken észak felé fel a gerincre. Mivel a térképemet otthon hagytam, ezért pontosan nem tudtam, hogy most a Halyagos és a Vadálló közötti részre érek fel, vagy a Vadálló és a Mogyorós-bérc közötti nyeregre. Gyakorlatilag egyikre se, mert majdnem, hogy pont a Vadálló tetején találtam magam. Onnan tudtam, hogy a Vadálló 613 méteres csúcsán vagyok, hogy Vosátka blogjában láttam egy fotót a szemközti Sátán-bércről ebbe az irányba, s ott feltűnt, hogy közvetlenül a csúcs alatt van egy rész, ahol nincsenek fák. Köszönet neki.

Csináltam itt pár képet a Magosfáról és a Drinó-patak völgyének felső részéről, majd leereszkedtem a Drinó-patak völgyébe. Úgy terveztem, hogy felmegyek a Csóványosra, de mivel majdnem fél kettő volt már, és szintben még csak épphogy 550 méter felett voltam, és a lábaim is ki voltak készülve, úgy döntöttem, hogy ezt most nem vállalom. Kicsit csalódott voltam, mert beterveztem ezt a Csóványos-mászást, de így utólag visszagondolva nagyon jó döntést hoztam. Visszamásztam a Vadállóra (így kell egy csúcsot húsz perc alatt kétszer is megmászni) majd elindultam a Halyagos irányába. A Halyagos gerince egyike azon kevés helyeknek ahol eddig nem voltam a Magas-Börzsönyben, most ezt is pótoltam. Az 586 méteres csúcson oszlop van szerencsére, legalább ez okozott egy kis örömöt, a fáradtságos mászás után. Jól lehet látni egyes helyeken a sáncvár erődítéseit még a 30 centis hórétegen át is. Két kisebb csúcs után leereszkedtem a Drinó-völgy bejáratához.

Ilyenkor hóban nagyon könnyű lefelé menni lejtőn, mert szinte fékezi az embert. Csak ugye a nem látszó gyökereket kell kikerülni. Amikor leértem pár perc eltelt, amíg át tudtam kelni a Drinó-patakon. A következő két kilométeren legalább ötször kell átkelni a patakon, s ebből csak egyetlen egyszer tudtam igénybe venni az egykori kisvasút hídját, de az is olyan hangokat adott ki, hogy nem teljesen éreztem magam biztonságban. Mikor már végre elértem volna a volt VILATI-üdülőhöz, akkor jött a legnehezebb, nem túl örömteli, amikor az átfagyott, fáradt ember elé ez a látvány tárul:

Ügyeskedni azért itt is lehetett, tehát megoldottam a dolgot. Innentől szép lassan kezdett is sötétetedni, és mire Kemencére értem egyrészt sötét lett, másrészt még hidegebb.

Régóta vártam már erre a túrára, és szerencsére az idő is kedvező volt most. Túrázóval nem találkoztam, ellenben az erdei házakban általában mindenhol voltak. Nagyon szép az erdő télen is, de én azért már várom a hóolvadást:)

A túra adatai: Táv: 23km     Szintemelkedés: kb. 800 m    8:50-16:00

30 komment

Címkék: kemence nagybörzsöny bányapuszta szimandli halyagos altáró kuruc patak halyagosi ház vadálló egyház patak

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2011.01.01. 15:28:47

áááh, már vártam ezt a leírást, naponta kattintottam ide! :)

amúgy ugyanazon a napon voltunk a börzsönyben, csütörtökön! te hányas vonattal mentél?

a megáradt patakok nekem is durvák voltak, a jégrétegre nem mertem rámenni, így én is belegázoltam, ahol sekélyebbnek látszott.

örömmel olvastam, hogy a hóban-hegyet-mászás téged is lefárasztott :D engem is!

a halyagosra még vissza akarok menni többször is, ha szervezünk közös túrát majd, akkor lenne is egy ötletem!! a kőrakások amúgy nem biztos, hogy sáncmaradványok, mert asszem nem írják sehol. de majd megnézem a nováki-könyvben. a magosfán maradt fönn kőrakás sánc. a többi helyen csak ilyen földkupacok, meg a teraszok.

és baromi jó idő volt csütrtökön, sajna én kicsit elcsesztem, de holnap majd kirakom az erről szóló posztot :)

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2011.01.01. 16:06:33

@mirko vosátka: én általában mindig azzal a vonattal megyek ami 8:10-kor ér Szobra, mert ott van buszcsatlakozás rögtön:)Ugyanazzal a vonattal mentünk?:D

Várom már a közös túrát!:D Pff ha tudnád most így délután nézegetve hány túraötlet merült fel bennem:D Na majd egyeztetünk:) Kiváncsian várom te merre jártál...tényleg nagyon szép időnk volt, pont ezt néztem én is, hogy 11től 2ig egy panaszunk se lehetett az időjárásra.
Nem tudom te merre jártál, de a nyugati részen egy túrázót se láttam...amerre te jártál arra voltak?

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2011.01.01. 16:14:57

@adamnfl: én azzal mentem, ami 8 07-kor indul a nyugatiból. de jobban jártam volna, ha én is a 7-essel megyek :(

én alig találkoztam emberrel, de a bizmuton még egész sok túrázó volt! valószínűleg diósjenőről mentek a csóványosra. gondolom én...

amúgy a központi részen végig egész jó idő volt, láttam, hogy a három hárs bércen süt a nap. csak már nem értem föl odáig :))

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2011.01.01. 16:55:32

@mirko vosátka: az az érdekes hogy pl. a Hamuház és Halyagosi ház közötti szakaszon is max. ha 2 lábnyomot láttam, pedig azért az elég sűrűn járt rész, nyaranta az Oltár-kő-patak völgyében azért szoktam emberekkel találkozni...sajnálom hogy kimaradt a Csóványos, de legközelebb úgy csinálom, hogy tutira beleférjen időben:)
Mellesleg én mindig úgy megyek, hogy a 6:53assal Rákospalota-Újpestről és Vácon átszállok, mert nem akarok bemászni azért a Nyugatiba...meg úgy drágább is lenne a jegy tök feleslegesen...
Állatokból is a megszokottnál jóval kevesebbet láttam: összesen 2 őzzel találkoztam csak.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2011.01.01. 18:23:52

@adamnfl: én szokolya vonatállomástól mentem a piroson királyrétig, és én is meglepődtem, ahogy te is írod, hogy nem voltak előttem lábnyomok, pedig már régen esett a hó.

aztán királyréttől már voltak, de onnantól sajna már nem is tudtam szűz területekre menni.

amúgy én is átállnék a 7-esre, de ahhoz hétvégén nincs kismarosról csatlakozás. én meg legtöbbször királyrétről megyek föl, mert mostanában nekem szob-nagybörzsöny nagyon drága lenne.

oldbikeold 2011.01.01. 21:47:19

A börzsönyt minden évszakban fel kell keresni.
-a K3-télen ritkán használják a keskeny ösvénye miatt-forrásoki réttől induló..
-csoda képek a ...fény adott egy kis + -t
-kedvelem a kuruc patak völgyét,de eléggé tönkre tette az idén a víz..
picasaweb.google.com/103478529843389805908/LibitsPihenotolASzivfajoBercig#5520206858346706610
-hamuháztól a póstás-házig miért nem a síneken mentél?-nem kell a jéghideg vízbe gázolni...
-az egyházpatak mellett mentek fel az ismerőseim előtted 4 nappal a halyagosra-a kidől fánál kapaszkodtak fel.. =ösvény..
-szerintem is jól döntöttél,nem játék a fagyos hidegben egyedül mászkálni a a jelöletlen utakon..azért irigyellek a túráért!
-találtam pár képet a vadállóról fotózva..
picasaweb.google.com/oldbikeold/CsapelzarosTura#5343938990942384354
-a vad patakok ellen én 2 erősebb kuka zsákkal szoktam felfegyverkezni és "csizmaként" használom óvatosan!!
-köszönöm a beszámolót!

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2011.01.02. 10:01:38

@oldbikeold: Én köszönöm hogy egyrészt elolvastad, másrészt hasznos infókkal láttál el:)

Nem tudom, hogy az ismerőseid nyomát láttam-e, de 1-2 nyomot láttam az Egyház-patak völgyében...igen, télen azért nem sűrű hogy ilyen jó fényviszonyok is vannak, mint akkor dél körül.
A Kuruc-patak-völgyében készült képednél ismerős az a vadászles, egyből tudtam, melyik részen készült a fotó:D
Nekem is eszembe jutott, hogy a síneken kellett volna menni...a vége felé, az utolsó átkelésnél már ott is mentem.

Nagyon klassz, mert nálad rengeteg fotó van és így tudok új célpontokat kinézni magamnak:D Ha már ezt említettem, a Manó-kő merre van? A térképem sajnos nem jelöli, pedig nálad már több túrán is láttam lefotózva, valahol a Pogányvár környékén lehet sejtésem szerint...vagy tévedek?

kaszast 2011.01.02. 10:10:53

Imádom az írásaid, már kezdtem is aggódni, valami bajod esett...

Sajnos a téli Börzsöny nagy erővámpír, jómagam is voltam fent, még December 16. noha a térdem miatt csak 7km lett belőle de ami nagyon durva volt, az a déli és az északi oldalak közti hőmérséklet különbség.

A képek itt vannak: picasaweb.google.com/kaszast/20101216Borzsony

kaszast 2011.01.02. 10:13:40

Még valami. Szeretném ezt a képet eredeti felbontásban elkérni ha lehet: m.blog.hu/bo/borzsony938m/image/20101230/t%C3%BAra%20021j.jpg

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2011.01.02. 10:19:40

@kaszast: Láttam a Hárombarát-nyerges videót a blogodon!:) Hát igen, nem játék a Börzsöny télen...mostantól megint több bejegyzés lesz, örülök, hogy tetszenek az írásaim...
Persze, elküldöm a képet szívesen, milyen e-mail címre küldjem?

kaszast 2011.01.02. 10:35:51

@adamnfl: Köszönöm. A kaszastkukacgmailpontcom-ra ha tudod.

kaszast 2011.01.02. 10:38:38

@adamnfl: Az igazából egy próba volt, az új csili-vili androidos telefonom próbáltam ki. Tapasztalataim szerint egy ilyen túrát kibír és egész használhatóan lehet róla menet közben is blogolni. Igaz, hogy térerő nem igazán volt de amikor volt, akkor szépen részletekben feltöltötte az anyagokat a blogra. Persze a börzsönyi szolgáltató (Orange.SK) kézzel le volt tiltva :)

kaszast 2011.01.02. 10:40:00

@adamnfl: Lehet, el kellene gondolkodnod egy GPS beszerzésén? Ha gondolod, kölcsön adom az enyém, próbáld ki egyszer terepen mire lehet használni.

kaszast 2011.01.02. 10:55:28

@oldbikeold: Becsokizok... Ez a kukazsák marha nagy ötlet! El is tettem kettőt a hátizsákba már most :D

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2011.01.02. 11:15:02

a kukazsák tényleg rohadt jó ötlet, én is ezzel szívtam a mostani túrámon. mármint a megáradt patakokkal.

és abban is igaza van oldbike kollégának, hogy ilyenkor egyedül barangolni nem játék. én vittem is magammal mindenféle melegítőzseléket. meg be fogok szerezni hőfóliát. elsőre fölösleges parának tűnik, de ha belegondolok, hogy egész nap nem találkoztam senkivel, és többször eltaknyoltam a jégen :D

@kaszast: én most kaptam egyet, de még nem igazodom el rajta teljesen. remélem, tudok majd feltölteni rá térképet.

kaszast 2011.01.02. 11:40:09

@mirko vosátka: Milyen típus, gyártmány?

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2011.01.02. 11:55:38

@kaszast: de, pont a múlt héten gondolkodtam el rajta:D de igazából nekem olyan "óra" (vagy nem is tudom hogy hívják) kellene ami mutatja a magasságot is, mert az gyakran érdekelne, hogy épp hol tartok a hegymászásban...egyszer ha esetleg valamikor találkozunk a hegyekben (nem kizárt) megmutathatnád mit tud a te GPS-ed:)

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2011.01.02. 12:00:00

@kaszast: Garmin eTrex H.

gondoltam is, h megkérdem tőled a csínját-bínját, csak nem akartalak ezzel zargatni.

a használati utasítás eléggé szűkszavú. azt pl nem tudom, h a turistautak.hu-ról lehet-e rá térképeket föltölteni. meg azt sem vágom, h ha mondjuk magosfa a célpont, akkor azt hogyan vigyem be a gépbe.

előre is köszi, ha eligazítasz :))

kaszast 2011.01.02. 12:13:08

@mirko vosátka:

Uh. Hát sajnos azzal nem tudsz térképet használni. A készülék csak pontról pontra tud navigálni. A legtöbb, amit el lehet érni vele, hogy felviszed rá a tervezett túrád fontosabb fordulóinak, objektumainak a koordinátáit (ha nincs hozzá speciális soros kábeled, akkor egyesével kézzel) és ezeken végignavigálsz.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2011.01.02. 12:32:25

@kaszast: jajj, ez kár.

mondjuk azoknak a funkcióknak is örülök, amik vannak rajta. de a térképes dologba beleéltem magam, mert azt egy cimborámnál láttam, hogy működik.

és vmi kiegészítő kütyüvel sem lehet megoldani szerinted?

kaszast 2011.01.02. 12:35:14

@mirko vosátka: Nem akarlak elkeseríteni, amit láttál az annyi, amit mondtam neked. Sajnos itt nincs lehetőség a térképhasználatra. Maximum a papírtérkép (az újakon már van koordinátaháló) és a GPS párosát használhatod. Az sem rossz móka ám!

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2011.01.02. 13:54:49

@kaszast: jaja, a cimborámnak nem ilyen van.

nem baj, egy csomó funkciója ennek is hasznos.

köszi a segítséget!

oldbikeold 2011.01.03. 01:21:39

-igen.. sok képem van és megőrzöm,időnként így kapok ötletet...ja.. igen ott.. még tovább és láttam volna...később bánkódom ha valamit kihagytam..
-manó kő:csóviról le-P3 pogányvár felé-a fenyvest elhagyom és a 823-as csúcs után! jobbra meredeken lefelé folytatódik az út..DE TE a jobbra lekanyarodónál folytatod az utadat a gerincen 60-70m-t majd balra 300 fokban visszafordulsz! /mély völgy tárul a szemed elé!/ a csóvi irányában és itt a meredek hegyoldalba 50 m-t "egyensúlyozol" és itt mereszted a szemed jobbra le a mélységbe-keresel egy olyan fát amélynek az alsó része olyan "öblös" EZ a manó-kő-- nehéz észre venni,nagyon hasonlít fentről egy fa törzsére...
picasaweb.google.com/103478529843389805908/SzalamandraOrszagBorzsony#5514257658155330754
-gps-természetesen a turistautak-ról letöltött térképpel navigálok én is-E-trex hcx az enyém-sok időt spórolok,most már belátom előbb kellett volna vennem ilyen kütyüt..ha valahol vagyok és nics konkrét tervem akkor "virtuális tervezéssel" folytatom az utam....
-sigma 2006 /20eFT/ -os bringás-túrás órát is használok a gps mellett,mivel ez összesíti a napi szint adatot,de ez sem olcsó-a gps-t ajánlom-MO-i gari nélkül 40 eFt-t is lehet venni-új ez is!
picasaweb.google.com/103478529843389805908/OKTBankutUppony#5501446837970793954
oldbikekukaccitromail
a térkép feltöltést az ismerősöm intézte-sajnos nem értek ezen műveletekhez..érdekes amikor utólag elemzem a géphez kapott szoftverrel /mapsource/ a napi penzumot-pl.a gps-ben van az összes közkút.forrás,hegycsúcs...a gyaloglást,tekerést viszont én végzem--:):)
-sas kő-sajnos még nem láttam,de tervezem kora tavaszra amikor még átlátni az erdőn a látogatását-sőt a bene és a pesti kunyhó maradványait is szeretném felfedezni!/szarvas térképen van feltünttve!!/ + a tüzkigyulladt rét is felkeresendő!
jó túrát!egy kis tekergésre kapható vagyok ha.....bb-nek hívnak az ismerőseim.. = börzsöny bohóc :):)

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2011.01.04. 13:53:58

@oldbikeold: A Pogányvár környékére tavasszal tervezek menni, akkor mindenképpen felkeresem a Manó-követ, mert elég látványosnak tűnik:)
Én is néztem már a térképen a Bene- és Pesti-kunyhó maradványait, májusban nem messze voltam tőlük, de valahogy kiment a fejemből akkor hogy felkeressem azokat...majd bepótolom:D

Ez a Sigma bringás óra viszont gondolom csak bringával használható...és abban se vagyok biztos hogy az aktuális magasságot mutatja-e:S

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2011.01.04. 22:56:10

@oldbikeold: @adamnfl: ezeket a kunyhókat én még nem is láttam a térképemen! kb merre keressem?

ti már biztos ismeritek azt, de múltkor tök véletlenül megtaláltam azt a kunyhó maradványt a saji-kút mellett. kár hogy tiszta rom, marha jól nézhetett ki!!

oldbikeold 2011.01.05. 01:18:15

sigma:
picasaweb.google.com/103478529843389805908/BukkiFarkaskereses#5511115244459411042
pillanatnyi magasság-465 m..bringa funkció!
picasaweb.google.com/oldbikeold2/TeliMatraHelyett#5431505233044387362
ez a túrás-..a hátoldalára fel kell pattintani egy + hátlapot amely lefedi a bringás funkciót és kész a túrás óra,amely mér pillanatnyi magasságot,túraidőt,hőmérsékletet,fel és le gyalogolt szintet...-most kikapcsolva a szívritmus,de használom időnként...DE nem teljesen valós a mérése csak olyan "sacc/ kb" kivétel a magasságmérése az 2-3 %-t téved max!!barometrikusan mér!!-igazából túrázásnál nem jött be a várt eredmény + a valós ára!a negatívum /4 éve nyúzom és tesztelésre kaptam majd "jóárasíották nekem!!!" gps az ajánlat!!

oldbikeold 2011.01.05. 01:31:41

picasaweb.google.com/114841135456821063554/Csapda#5558490472661514978
mogyorós bércnél keresd!a kunyhókat-csak a szarvas!! térképen látható!!!
ma éjjel fényképeztem a térképet..csak neked!!..:):)
saj kút..a kerítés maradványánál lévő rom??
KÉRDÉS:kóspallag felett szokolya irányában a tarr péter hegyen K+ a krisztus szamara követ ismeritek?láttátok már két alkalommal rugaszkodtam ennek a kőnek,de híre-hamva eltünt--vagy csak nekem nem mutatkozik??? vagy csak nem olyan jelentős terjedelmű mint ahogyan térkép mutatja??

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2011.01.05. 11:50:28

@oldbikeold: én 2009-ben voltam a Tar Péter-hegynél utoljára és néztem én is a térképen, de nme láttam! Lehet hogy nincs is már meg:)

A Bene-kunyhó mellett közvetlenül elmentem nyáron, amikor a Viski-bércre mentem fel, de nem emlékszem hogy láttam volna...pedig a Viski csúcsán kb 10-15 perces pihenőt is tartottam, mert elég meredek ösvény vezet fel oda:) Aztán az is lehet hogy csak elkerülte a figyelmemet...klassz rész, szal idén akkor azt is meg kell néznem újra:D