HTML

Börzsöny

Hazánk egyik legérintetlenebb és legösszefüggőbb hegysége, mely gazdag állat- és növényvilágával a természetkedvelők igazi paradicsoma.

Friss topikok

2010. július 15. Bernecebaráti - Ozmotring - Dr. Kenyeres Balázs-forrás - Dosnyai munkásszállás - Királyháza - Pénzásás - Diósjenő

2010.07.17. 10:45 :: adamnfl

2010. július 15.

Úgy alakult a túrát megelőző 2-3 hétben, hogy nem volt lehetőségem kimozdulni a városból, így már régen látott izgalommal vártam a túrát, annak ellenére, hogy a legalacsonyabb hőmérséklet a különböző időjárás-jelentésekben 35 fok volt árnyékban, amit erre a csütörtöki napra mondtak. A hegyekben mindig pár fokkal hűvösebb az idő (nyáron is, télen is a 800 méter feletti részeken akár 6-8 fokkal, vagy még többel is hidegebb lehet) ebben tudtam csak reménykedni. Ezúttal is Bernecebarátiról indultam (ahhoz képest, hogy 2010 előtt egyszer sem indultam innen, idén már négyszer is) s hamar rá kellett jönnöm, hogy lehet, hogy nem is a meleg lesz a legnagyobb ellenfelem, hanem a rovarok. A Máriácska nevű kegyhely teljesen üres volt, remélem csak tisztítják, meg ilyesmi, s nem ellopták az egészet szentképestül, mindenestül. Követtem a sárga kereszt jelzést, s ádáz küzdelmet folytattam a legyek és szúnyogok ellen, elképesztően sok van belőlük, főleg az ún. Külső- és Belső-tólak nevű résznél, ami gyakorlatilag egy lápszerű képződmény.

Természetesen arra azért szakítottam időt, hogy megnézzem a Katonasírok nevű emlékhelyet, ahol az 1944 telén a közeli erdőben kivégzett magyar katonáknak állítottak emléket. Nem sokkal később az út baloldalán egy fakereszt egy vaddiszó által megölt kanászra emlékeztetett. Amikor elértem a sárga jelzést az egykori Varjasi vadászháznál egyből lefelé indultam a sárga kör jelzésen. Olvastam az Ipolyerdő Zrt. honlapján, hogy ez a szakasz elég járhatatlan a viharok miatt és igen: én sem tudtam az úton menni, egy idő után meguntam az állandó mászást és inkább az út melletti kiszáradt patakmederben ereszkedtem le a Kenyeres Balázs-forrásig. Itt volt néhány sátrazó, azt, hogy egy nagyobb család vagy egy kisebb baráti társaság volt nem tudtam eldönteni, gyerekek és jóval idősebbek egyaránt voltak. Az aszfaltúton indultam, ahol kisvártatva lehagyott egy biciklivel közlekedő iskoláscsoport. A Cukorháza nevű résznél (nagyon csalóka ez a név, hiszen a cukorról a finom édességek, a kalóriaforrás jut az ember eszébe, míg a házáról az, hogy van ott valami ház, menedék, esetleg még víz is.

Igazából nem volt ott semmi néhány nagy farönkön és a 35-36 fokon kívül.) lefordultam a betonról és elindultam felfelé az erdészeti úton, na nem azon, amelyik a Miklós-tető fele megy, hanem a másikon, de ott, ahol az út eltér a Dosnya-patak völgyétől ott én a patak völgyét választottam, s egy közepesen emelkedő rész után értem el a Dosnyai munkásszálláshoz.

Sajnos jobb képet nem tudtam róla csinálni, mert itt a képen közelinek tűnik, a valóság azonban az, hogy le kellett volna mászni a patakhoz, mert én a völgy túloldalán voltam, ehhez meg nem igen volt akaraterőm. Következett egy újabb bükkös, jelentősebb károkkal, mint eddig bármelyik ilyen jellegű erdő a nap folyamán. Még egy utolsó komoly rész volt hátra, és utána fent is találtam magam a zöld jelzésen.

Innen a Magosfa irányba indultam, de rögtön az első útnál lefordultam balra, úgy terveztem, hogy kimászok a Tamásvár-bércre, de mivel otthon hagytam a térképem(!) ezért erre az útra nem emlékeztem, hogy hol kellett volna lefordulni (mellesleg nem árt ha az embernek jó a memóriája: a túra előtt 3 nappal néztem még meg merre szeretnék menni és kb. 90%-ban emlékeztem is az útvonalra) így nemsokára becsatlakozott a Z+ jelzés jobbról és rögtön a Nagy-Oros-bércen találtam magamat. Ez az egyik kedvenc helyem a Börzsönyben, mert sokfelé ellátni innen, mivel néhány fán kívül nemigen van semmi olyan a bércen, ami akadályozná a kilátást.

Követve az utat lementem egész a Tüdős-forrásig, ami sajnos ki volt száradva, így kénytelen voltam útvonalat módosítani, s visszamenni egészen a Kenyeres-forrásig.

Mivelhogy semmi kedvem nem volt pontosan arra menni, mint odafele, ezért ahol az út élesen balra fordult én mentem előre, letértem az útról, s egy bükkösben, majd később egy patakmeder mellett leértem a Kemence-patakhoz. A forrásnál feltöltöttem a készleteimet és Királyháza felé vettem az irányt. Ekkor két óra volt, a legjobban ekkor égetett a Nap.

Elindultam a piros jelzésen felfelé, ami a nap legbrutálisabb része volt, csak úgy folyt róla a víz. Szerettem volna minél hamarabb túllenni a túra utolsó nehéz emelkedőjén. Ezért lehetséges az, hogy a forrástól a P és S jelzések találkozásáig kereken 30 perc alatt eljutottam. Itt egy viszonylag hosszabb pihenő után indultam a Bugyihó felé, a csúcsot kihagytam, de nem sokkal utána pompás képeket lehetett készíteni a Király-kúti-bércről és a Kemence-patak völgyéről.  

Valahol a Csurgó-fejezet környékén jártam már, amikor kettő, majd mellettük még három havasi cincért láttam. Ha nem tudtam volna, hogy hogyan szaporodnak azt hittem volna, hogy ez valami párzás, mert elég érdekes pozíciót vettek fel.

Talán a legszebb magyar rovar, nekem legalábbis igencsak tetszenek. Lementem a Wenckheim-útig, majd továbbmenve a kék négyzeten Pénzásásnál tértem csak le róla.

Letérvén az előző jelzésről itt a kéken folytattam az utat, mert ezen a részen nem voltam még. Pár perccel később értem az egykori Szondi-kulcsosház romjaihoz.

Elszomorító, hogy ilyen állapotban lehet látni régen népszerű turistaházakat. Azt hittem a túra első órája volt a legrosszabb, de tévedtem, az a mennyiségű rovar, ami itt van, az minden képzeletet felülmúl. És hát ugyebár 30 km megtétele után az ember már a legyek elhessegetését se bírja olyan jól agyilag.

Túljutottam azért nagy nehezen ezen a részen, s végre kiértem egy házhoz. A házat megkerülve a másik ház oldalában (csak ez a két ház volt ott) 2 kutya szaladt felém, és a nagyobbik igen támadó jelleggel. Amióta az egyik túrámon volt osztálytársamat megharapta egy kutya a Gerecsében óvatosabb vagyok az ilyenekkel. Visszamentem a másik házhoz, ahol pont kint voltak a kertben, mondták, hogy a kutya nem az övék, hanem a szomszédé, és hogy igen, nagyon vad, de majd szól neki, hogy zárja el amíg elmegyek. Bement telefonálni, és kihozott nekem egy üveg vizet, amit ezúttal is köszönök neki. Kijött egy egyáltalán nem bizalomgerjesztő arcú nő (amilyen a gazda, olyan a kutyája?) majd bevitte a kutyát a házba, így el tudtam menni. Sose értettem az ilyen embereket, kint hagyják megkötözetlenül a kerítésen kívül az agresszív kutyájukat (ráadásul egy turistaút mellett), ha az megtámad valakit komolyan és a kutyát elaltatják akkor meg ők vannak felháborodva. Itt letértem a turistaútról és egy betonúton mentem be Diósjenőre. Érdekesség, hogy az út átmegy egy amolyan "ex-TSZ"-en, ahol most is dolgoztak. Még jó, hogy a kapu nyitva volt elöl is hátul is, ilyet még mondjuk nem láttam, hogy egy betonút, ami házakhoz vezet egyszerűen csak átmegy egy kerítéssel körbevett gazdaságon.

A túra középső része még a hatalmas forróság ellenére is jó volt nagyon, a meleget jól tükrözi az a tény, hogy a bő nyolc óra alatt 6,5 liter vizet ittam.

Mivel augusztus elejéig egy Balkán-túrán veszek részt, ezért most egy darabig nem leszek, addig is mindenkinek jó túrázást, jó pihenést és kellemes nyarat kívánok!:)

A túra adatai: Táv: 37,5 km    Szintemelkedés: kb. 1250m    9:25-17:50

16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borzsony938m.blog.hu/api/trackback/id/tr592156877

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kaszast 2010.07.17. 16:36:49

Minden elismerésem, őszintén gratulálok a teljesítményhez! Ilyen időben mi egyszer voltunk a Jancsi hegyen és környékén de megfogadtam, többet sose, akkor 6 óra alatt 5 kilót fogytam és napokig baromi rosszul voltam. Nincsenek fényképeid a Sárga karikáról?

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.07.17. 16:50:09

@kaszast: arról sajnos pont nincs:( igazából én is mindig az ilyen túrák végén megfogadom, hogy szeptember végéig nem jövök újra, mert ez a meleg elviselhetetlen, de valahogy sose bírom ki:D
Túrázóval nem találkoztam aznap, szerintem nem véletlenül, másnak több esze volt, de a melegtől és a legyektől eltekintve érdemes volt elmenni:):D

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.07.17. 20:25:05

vagyok olyan hülye, hogy sokszor szoktam túrázni a legnagyobb kánikulában is :D még élvezem is :) (kivéve ez a nyár, ami nagyon szarul jött össze).

szóval a legdurvábbak az olyan kirándulások (nem igazi túra), meg gombászások, amikor 35 fokban a déli-börzsöny patakvölgyeiben mászkál az ember. ilyenkor megreked a hő és a pára, és az ember egy ilyen lépegető erőtlen zombivá változik. aztán valahogy kikeveredünk egy kocsmához és benyomunk egy csomó hideg sört, és kb egy óráig tart, míg magunkhoz térünk.

más az, amikor rendesen túrázok, nem csak úgy kirándulgatok, ilyenkor megpróbálom úgy szervezni, hogy végig a magasabb részeken maradjak. a magas-börzsöny, a mátra és a bükk ideális az ilyesmihez. én ezeket a kánikulai túrákat is szeretem, habár nyilván nem ez az ideális túrahőfok nekem sem :))

amúgy grat a túrához, erre az oros bércre én is kíváncsi lettem. és jó nyaralást a balkánon!

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.07.18. 08:45:50

@mirko vosátka: Kössz!:) Én se bírtam ki a túra végén, hogy ne menjek be a kocsmába a vasútállomáson egy sörre:D Igen, tényleg a patakvölgyek a legrosszabbak, méghozzá azok, amelyek nincsenek olyan magasan:) Sajnos hihetetlen tempóban fogynak azok az utak amelyeken nem voltam a Magas-Börzsönyben:( (A jelzettek ott már kb. 95%-ban kilőve:D) Az egyetlen jelzett rész pont ez a Nagy-Oros-bérc - Magosfa Z+, de ez most is kimaradt, mert nem akartam felmenni a gerincre víz nélkül ilyen forróságban...az kb. 3-4 óra víz nélkül való sétálást (és még jórészt emelkedést) jelentett volna...

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.07.18. 14:56:09

@adamnfl: nekem még sok a fehér folt a börzsönyben, illetve olyan, ahol nagyon régen jártam és már nem emlékszem. ez mondjuk azért van, mert ha megtetszik egy útvonal, akkor oda megyek vissza sokszor, és nem mindig új utakat keresek.

amúgy szerintem is idegesítő, h azt a kulcsosházat hagyták lepusztulni. a félvad kutyákat meg nagyon rühellem, gondoltam is h kéne beszerezni ellenük valamit, de az ultrahangos szar az túl drága, a gázspray meg szélben nem jó :)

amúgy ilyenkor nyáron melegben sztem még a mátrába is megéri egy napra kiruccanni. ott is jó a klíma. csak persze a hosszabb utazás az a túrázás rovására megy. na de mindegy :))

kaszast 2010.07.18. 15:46:47

Az ultrahangos cucc nem csak baromi drága (anyám vett egyet nekünk, mert sok a kutya erre és nehogy megtámadják az unokáját sétáltató menyét), hanem csak 50%-os (tapasztalat alapján). Ha a kutya nem érzékeny rá vagy már annyira behergelte magát, hogy megvadult, akkor vagy leszarja vagy pedig csak jobban begurul. A spray az igazi de ahhoz meg oda kell engedni 1 méternél közelebb és ha melléfújsz, megmar vagy megmar és pofán is fújod magad :O A legjobb nyugodtan hátrálni, fogat nem mutatni, szemkontaktust kerülni... otthon meg gatyát mosni.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.07.18. 21:13:07

@kaszast: ja, baszki én is azon szoktam gondolkodni, hogy az egy dolog, hogy én befosok egy szabadon mászkáló rotveilertől (láttam ilyet a múltkor a pilisben), de mi van azokkal, akik kisgyerekkel vannak? és hozzáteszem, láttam már, hogy milyen az, amikor kóbor pitbull azt csinál amit akar. szerencsére nem kisgyereket ölt meg "csak" egy tacskót.

nehogymár azon kelljen paráznom, h mi baja lesz a gyereknek, csak amiatt mert minden tahó tarthat kutyát.

@adamnfl: ja, és jut eszembe: a legyek! :D emlékszem egyszer nyáron jöttünk le a bükkből többnaposon, és akkor figyeltük meg, hogy fent a fennsíkon alig volt légy, lejjebb meg annyi volt, hogy hadonászni kellett mint a szélmalom és nem tudtunk megállni kajálni se, mert mindent beleptek. ezek a kis buzi erdei legyek. bónuszként meg a böglyök :D

de aztán az évek során rájöttünk, hogy hozzátartozik a nyárhoz :)) de legalább egyelőre nem láttam lódarazsat! az még a kedvencem.

foszerfoto · http://www.foszerfoto.hu 2010.07.31. 10:15:47

Irigyellek, amiért ilyen gyakran adódik lehetőséged a Börzsönyt járni. A "nagy faluban" munkával töltött hetekben élvezettel olvasom a túrabeszámolóidat, mert úgy van lehetőségem "kirándulni", hogy közben el sem fáradok.
Üdv: foszer

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.07.31. 22:40:07

Orulok hogy tetszik a blog, remelem maskor is tudok majd erdekes, izgalmas leirasasokat csinalni, meg mindig akad azert sok szep hely ahol meg en sem voltam. Bocs hogy ekezetek nelkul irok, de egy Andrijevica nevu eldugott kis montenegroi varoskaban vagyok.)

Varix 2010.08.28. 20:24:03

Következő túrád mikor lesz? Remélem ősszel újra rendszeresen fog frissülni a blogod.

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.08.29. 09:29:28

@Varix: Na fel is raktam egy túrabeszámolót, az a baj, hogy mostanában nemcsak a bejegyzésekre, hanem a túrázásra is kevesebb idő jut:(
Előre is bocs, hogy most ez egy kicsit "vérszegényebb" bejegyzés lett, legközelebb mindenképpen több kép és szöveg lesz!:)

oldbikeold 2010.11.19. 12:46:19

tapasztalatból mondom,így ismeretlenül..
egy egyszerű sípot használok a kutyák ellen-több esetben bizonyított nekem....
dosnya közelről..
picasaweb.google.com/oldbikeold/Dosnya#
nagy oros bérc..
picasaweb.google.com/oldbikeold/GPont#
picasaweb.google.com/oldbikeold2/LoponaFoTolAGPontIgBorzsony#

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.11.20. 12:24:19

@oldbikeold: Igen, ezt a G-pont házat még nem találtam meg:D Amúgy kössz a képeket a Dosnyai-házról, nem akartam átmászni a patakmedren, hogy megnézzem, pedig lehet hogy át kellett volna akkor...:)

oldbikeold 2010.11.21. 01:08:00

g pont ház:bacsina völgy felett az esztergályos feirata a térképen! és ebből a g-pont koordinátája!! itt találod a há
zat!egyszerűbben-nagy oros bérc-K+ - t követed a Z felé! majd amikor az ördögoldalra jobbra felkanyarodik a széles erdészeti akkor TE balra egy köves erdészetin/tehát TE az ördögoldal bal oldalán leszel-a bacsina völgyben!/ kb.800 m és az út balra tart.. itt már látod is a házikót-sajnos a feliratot részlegesen lekaparták,de gyönyörű hely!a forrást a hagyás-fa mellett találod!

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.11.22. 20:54:00

@oldbikeold: ez a g-pont ház micsoda amúgy? kik használják? tudsz róla infót?

oldbikeold 2010.11.22. 21:09:43

két alkalommal találtam ott "élő" embert és favágók voltak..
süti beállítások módosítása