HTML

Börzsöny

Hazánk egyik legérintetlenebb és legösszefüggőbb hegysége, mely gazdag állat- és növényvilágával a természetkedvelők igazi paradicsoma.

Friss topikok

2012. február 5. Téli séta a Délkeleti-Börzsönyben

2012.02.06. 14:13 :: adamnfl

2012. február 5.

Annak ellenére, hogy "szibériai hideget" jósoltak a hétvégére, Zoli barátommal útnak indultunk, hogy egy könnyű téli sétát tegyünk a természetben. Mint utóbb kiderült, jól tettük: ragyogó napsütésben volt részünk egész nap, igaz, hogy egy hőmérő jócskán fagypont alatti hőmérsékletet mutatott volna.

Indulásunk kissé problémásra sikeredett. Először is csak egy órával későbbi vonattal tudtunk elindulni Budapestről, majd Vácon hiába szálltunk át a Balassagyarmat felé közlekedő -vagy épp nem közlekedő - vonatra, az valahogy nem akart elindulni. Fél tizenegy környékén szólt a vezető, hogy ne is várjunk, mert csak dél előtt nem sokkal fog menni. Gyorsan átszálltunk a Szob felé éppen induló vonatra, amely egy negyedórát állt valamiért Vácon. Félő volt, hogy a csatlakozást nem érjük majd el.

Kismarosnál - amikor láttuk, hogy még bent áll a busz - gyorsan leszálltunk és szerencsére megvárt még minket a vezető. Nagy nehezen tehát negyed tizenkettőkor elkezdődhetett a túra. Bosszantó ami történt, főleg azzal együtt, ami hazafelé történt. A túra egyáltalán nem volt hosszú és megerőltető sem, Királyrétről gyalogoltunk el Nógrádig.

Útközben megnéztük a befagyott Királyréti- és Bajdázói-tavat, majd tettünk egy sétát az egykori vasbánya tárójában, s ügyelve a téli álmot alvó denevérekre egy-két fotót is sikerült csinálnunk. A Vasbánya-hegynél levő bánya bejáratára viszont lakatot tettek, ezután csak az tudja látogatni, aki elkéri a kulcsot az ott kitett táblán megadott helyről. Nem is baj, emlékeim szerint ott sokkal több denevér van, köszönhetően annak, hogy sokkal kevesebb ember ismerte az a helyet.

Miközben onnan a kék és zöld jelzés felé sétáltunk észrevettük, hogy a térképen lezárt területként jelzett rész kerítésén helyenként ötméteres lyukak vannak, így arra gondoltunk mi lenne ha benéznénk ide, régóta érdekelt, hogy mire használták ezt a közel egy négyzetkilométeres részt.

Kisvártatva egy újabb - szintén lyukas kerítés következett az úton, majd régi raktárépületek mellett sétáltunk el, amelyek az ott levő feliratok szerint a honvédséghez tartoztak.

Ahogyan gyalogoltunk kelet felé úgy sűrűsödtek az épületek, először még a hetvenes-nyolcvanas évekből megmaradt lerobbant "házmaradványokkal" találkoztunk, de a végén már egészen modern épületek is voltak, előtte pár osztrák - valószínűleg ott leselejtezett - busszal, annak a résznek olyan hangulata volt, mintha egy üdülőtelep lenne. Mivel nem akartunk visszafordulni és kilométereket kerülni, ezért eldöntöttük, hogy most már ha törik, ha szakad a főbejáratnál megyünk ki. Legnagyobb meglepetésünkre még kutyával se találkozunk itt, nem hogy emberrel, akitől meg tudtuk volna kérdezni, hogy hová is lyukadtunk ki éppen. Bár a bejáratnál volt egy-két kamera, a kapu oldalánál levő lyuknál könnyedén ki tudtunk jutni. Remélhetőleg nem haragudtak meg ezért az illetlen látogatásért, el nem vittünk semmit, kárt nem okoztunk. Ha esetleg valakinek van valamilyen információja ezzel a területtel kapcsolatban, akkor azt megköszönném.

Ezután Nógrád település Petőfi-lakótelep nevű része következett, majd szép lassan besétáltunk a településre. Mivel még volt időnk a vonatig ezért a várba is felmásztunk.

Ezalatt Zolival abban megegyeztünk, hogy nagyon hangulatossá tesz egy települést, ha a közepén évszázados vár áll.

Csináltunk pár képet fentről is meg lentről is, majd visszaindultunk a vasútállomás felé. Még oda se értünk, de már szemből jövő emberek mondták, hogy kár odamennünk, nem jár ez a járat se, legközelebb csak a 19:06-os fog indulni.

Egyesek amiatt panaszkodtak, hogy mennének dolgozni, de nem tudnak. Arra gondoltunk visszamegyünk egy vendéglőbe, ami a vár tövében volt, de útközben eszembe jutott, hogy mi még általános iskolában csináltunk olyat, hogy megkérdeztünk valakit egy faluban, hogy nem-e oda megy, ahová mi szeretnénk, és nem-e vinne el minket véletlenül. Épp egy furgon mellett mentünk el, amibe egy férfi az udvarából pakolt be valamit, amikor Zoli kitalálta, hogy megkérdezi merre is megy. Nagy összegben mertem volna rá fogadni, hogy Vácra, s így is lett. A hosszas várakozást így megspóroltuk és hamarabb otthon lehettünk, mint ahogy a következő vonat elindult volna Nógrádból. Ezúton is köszünjük a segítséget.

Nagyon szép időnk volt szerencsére, s mivel magasabban fekvő részeket nem érintettünk, ezért hideg szél sem fújt. Kellemes volt a séta, mert 10-15 centisnél nem volt nagyobb a hó. Ellenben elég nagy szégyen, hogy leesik 10 centi hó, van mínusz 5-10 fok és az élet már jóformán megáll a MÁV-nál...

Táv: 12 km    Szintemelkedés: kb. 250 m    11:20-16:30

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kasowitztatyi 2012.03.02. 00:52:35

Szia !!!
Az elhagyott laktanya most magánkézben van, csakúgy mint még a környéken nagyon sok más terület Pl: a régi tsz. (Felsőmajor a térképen). A tulajt úgy emlegetik hogy "Koni" vagy "Koniék", lehet hogy ez a vezeték nevük. Vadászatokat szerveznek úgynevezett "Nagykutyáknak".

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2012.04.09. 21:18:34

@Kasowitztatyi: Huhh, köszönöm az infókat! Az titszán látszott, hogy a faluhoz közelebbi részt mind a mai napig használják. De az furcsa volt, hogy úgy tudtunk kimenni onnan, hogy senki se kérdezte meg, hogy mi meg ki a fene vagyunk...:)

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2012.05.01. 13:50:04

szia! :)

az a vicc, h amikor leesett a nagy hó, nekem is az volt az első gondolatom, hogy ki a börzsönybe! de aztán jó pár éves tapasztalataimból okulva nem vágtam neki, mert ilyenkor még kiszámíthatatlanabb a máv, mint alapjáraton, viszont korán sötétedik, uh tiszta szívás :)

amúgy a Tálaló, meg Játékterem feliratú helyiségek a kedvenceim. lehetne ott akár tök jó turistaszállást is csinálni, mennyivel gyorsabban ki lehetne jutni a hegyekbe!

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2012.05.20. 14:50:09

@mirko vosátka: tényleg jó ötlet lenne arrafelé egy turistaszállás...nemigen vannak a Börzsöny közvetlen környékén megfizethető árú helyek én úgy vettem észre. A téli túráknak mindig megvan a maga izgalma, a Börzsönyben, főleg ha az ember letér a főútvonalakról nagyon misztikus, kissé "félelmetes" tud lenni az erdő pillanatok alatt, főleg ha leszáll a köd, hideg van, térdig érő hó...jópárszor volt ilyenben részem...ezek azok a túrák, ami után az átlagember azt mondaná, hogy soha többet a hegyekbe! Pedig minden évszaknak, hónapnak megvan a különlegessége, a Börzsönyre pedig kifejezetten igaz ez...:)

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2012.05.28. 11:55:34

Igen, én sem tudok, igazi bakancsos turistaszállásról. Amúgy hihetetlen, hogy mennyi elhagyott és jó állapotú ingatlan van az erdők környékén, a Mátrában láttunk egy rakást.

A téli Börzsönyt én is imádom, pont azért is zavar, h korán sötétedik :D Kevesebb idő jut mászkálásra :)

Amúgy az idén nagyon durva, mert áprilisban-májusban egyáltalán nem tudtam elmenni túrázni! Be kell pótolnom nyáron :)

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2012.05.28. 17:21:32

@mirko vosátka: Én se tudok már olyan gyakran menni, bár tegnap is voltam, de az egy Szob-Esztergom túra volt a Burda-hegységen át ami végül is a Börzsönyhöz tartozik, de már Szlovákia. Sajnos a fényképezőm ezúttal otthon maradt úgyhogy bejegyzés nem lesz. De nagyon hangulatos kis séta volt :)