HTML

Börzsöny

Hazánk egyik legérintetlenebb és legösszefüggőbb hegysége, mely gazdag állat- és növényvilágával a természetkedvelők igazi paradicsoma.

Friss topikok

2010. augusztus 9. Kemence - Holló-kő - Nagy-Hideg-hegy - Csóványos - Diósjenő

2010.08.29. 09:26 :: adamnfl

2010. augusztus 9.

Egy nagyszerű balkáni kirándulás után már vártam azért, hogy visszatérjek a Börzsönybe. Még napokkal korábban megbeszéltem felvidéki magyar ismerősömmel, hogy túrázunk egyet együtt az ő ismerőseivel, családtagjaival, így hiába értem Kemencére 9:20-kor, a kisvasút első megállóhelyénél várnom kellett egy órát, mivel ők gyalog jöttek Ipolyvisk felől. Miután találkoztunk nekivágtunk a túrának. Az aszfaltúton mentünk a Feketevölgyi panzió felé, majd egy rövid fotószünet után indultunk neki a P négyzet emelkedőjének.

Hamar rájöttem, hogy nekem is be kell mindenképpen szereznem egy olyan órát, mint amilyen egyikünknek volt, mutatta, hogy aktuálisan milyen magasan vagyunk és mennyit mentünk eddig. Hasznos, főleg akkor ha az ember már fáradt és szeretne minél hamarabb túllenni az emelkedőkön: jó, ha látod mennyi van már csak hátra. A piros jelzésnél balra fordultunk, majd következett egy hosszabb lélegzetvételű emelkedő a Jancsi-hegy felé. A csúcs előtti tisztáson megpihentünk, majd továbbindultunk az Ökör-orom irányába. A Holló-kő előtt azt javasoltam a többieknek, hogy tegyünk egy kitérőt a Szarvas-kő felé, mert nem sütött a Nap, így biztos, hogy jobb kilátás lesz , mint legutóbb volt. Így is lett, megérdemelt pihenőnket a Csarna-patak völgyébe belátva töltöttük el. Egy-két ajándék szlovák csokit is megkóstoltam, jól jön a kalória hosszú emelkedő után.

Pihenés után innen visszamásztunk a jelzéshez (érdekes módon, a visszaút sokkal rövidebbnek tűnt, mint az odaút, pedig felfelé mentünk) majd a Holló-kő szikláin fotózkodtunk. Ezt követően egy elég csalános, bozótos rész következett, de ezt leküzdve már a Vár-nyereg felé tartó lejtőn találtuk magunkat.

Továbbmentünk, majd a Vadász-kúti vadászháznál megnéztük milyen állapotban van a házikó. Itt nagy meglepetésemre megtudtam, hogy aki nem ismer cseh szavakat az hiába beszél szlovákul, mivel a nyelvtan és a ragozás teljesne más, ezért szinte semmi se ért a cseh nyelvből.

Meglepő volt ez, mert kb. azt gondoltam, úgy van a két ország nyelve egymással, mint a németek és az osztrákok által beszélt német nyelv. A P+ jelzést követve a Hanák-rét után következett egy komolyabb emelkedő, innen viszont szép volt a kilátás visszafelé tekintve.

Miután felértünk a csúcsra elköszöntünk egymástól, mivel a többiek 2 éjszakát itt töltöttek, én viszont még el akartam érni az utolsó vonatot Diósjenőn. Mivel pont 17:30-kor indultam a turistaháztól sietnem kellett. Mégis a hosszabb, PX utat választottam, mert a Rakodó után nemigen szeretem az Égés-tetőre vezető emelkedőt, inkább általában megkerülöm a Hangyás-bércet a Spartacus-forrásnál.

Csóványoshoz felérve láttam, hogy a kilátóra valaki árpádsávos pajzsot festett. Nem mentem fel, pedig lett volna időm: kereken 40 perc alatt felértem a Csóványosra. Nem volt ott senki, mint általában estefelé egy nyári hétköznapi napon. A legrövidebb, zöld jelzésen indultam le. Meglepetésemre a Málna-hegy környékén egy terepjáró jött velem szembe. Sajnos túl gyorsan mentem, így nagyon korán leértem a Verebes-kaszáló felől érkező köves útra. Úgy döntöttem hosszabbítok az úton, így balra fordultam és a betonútig mentem, amin felmentem a Závozhoz, majd folytatva az utat az aszfalton leértem Diósjenőre.

Útközben az egyik kanyarban egy kereszt emlékeztetett egy régi balesetre. Így is nagyon hamar, 20:10-kor leértem a vasútállomásra.

Ahhoz képest, hogy egyetlen méternyi új szakasz se volt a túrán nagyon jó volt, egyrészt a társaság miatt, másrészt az idő miatt. Idén már tizedszer voltam a Csóványosnál.

Táv: 31 km   Szintemelkedés: kb. 1400m   10:40-20:10

21 komment

Címkék: kemence nagy hideg hegy csóványos diósjenő závoz holló kő szarvas kő jancsi hegy hanák rét

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.08.29. 11:43:21

na, örülök az új bejegyzésnek. (közben küldtem egy mélt is)

a vadászház milyen állapotban van? régen jártam arra, és mindig is nagyon tetszett. ki kéne alakítani bivakhelynek, nem lerohadni hagyni. ha már egyszer valakik megépítették drága anyagból meg melóval...

ez az árpádsávos festés meg eléggé irritáló. habár ne legyenek illúzióink, a csóványos mindig is ilyen könnyen elérhető vandáltanya volt, ide mindig is feljártak a faszfejek. már a 79-es másfélmillió lépésben is mondták, hogy mindig megrongálták a geodéziai tornyot. valami segg meg végig a csóványosra vezető úton összefújkálta d209 felirattal a fákat meg a sziklákat, még a diósjenői állomásra is jutott a festékből. a szerencse, h a börzsöny többi részébe nem jutnak el ezek.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.08.29. 11:45:40

@mirko vosátka: mármint a d209 nem a 79-es filmben volt :)) biztos te is láttad a fújkálást, a zöldön vagy melyiken van diósjenő felé.

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.09.01. 12:07:35

A levelet megkaptam, kössz:) Tényleg semmi baj:) Ha jól emlékszem a kék van telefújkálva a Három-hárs környékén...valaki leszedhetné már, mert elég irritáló.
Én is attól rettegek hogy ezek a vandálok olyan részekre is beszabadulnak egyszer ahol érintetlen még a természet:S
Nincs olyan rossz állapotban, bár bemenni nem lehet, de az előtér fedett, úgyhogy nyáron kiválóan alkalmas szerintem egy-két éjszakára, mert a közelében pad és asztalok is vannak:)

Mammka 2010.09.02. 18:38:41

Ó,de ismerős ez a térkép Kemencével!2 hete még ott kerékpároztam a kemence patak partján.:)Annyira élveztem!Eltekertem Királyháza alsóig.Jó volt!

Mammka 2010.09.02. 18:40:53

Meseszép a Vadászháza!!!!Kemencétől bringáztunk Királyházáig...

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.09.03. 08:56:32

@Mammka: Örülök neki, hogy tetszik, én is szeretem azt az útvonalat:) Bár 1-2 bringás ismerősöm azt mondja évekkel ezelőtt még szebb volt, elég sok fát kivágtak sajnos az út mellől:(

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.09.04. 16:29:41

@adamnfl: igen, ott is, meg aztán a kéktől lefelé diósjenőig, még az állomás mellett is.

volt egy időszak, amikor "nyitva volt" ez a vadászház, be is mentünk körülnézni, valaki lakhatott is bent, mert találtunk nyomokat. valószínűleg föltörték.

de ha most be volt zárva, akkor az azt jelzi, hogy még valamennyire viselik gondját. ez egy kicsit jó hír, mert akkor legalább az állagmegóvás megvan, nem hagyják pusztulni. elvileg...

az ilyen helyeket amúgy nem csak alvási szempotból szoktam számontartani, hanem esőbeálló miatt is. ennek is van eresze. bükkerdőben ugyanis nem egy életbiztosítás nagyobb viharban mászkálni, ezt a helyiek mondták, meg a májusi példa is mutatja. meg a villámokat valahogy utálom :DD

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.09.04. 16:32:40

@mirko vosátka: itt írtam is anno a vadászházról, amikor bementünk :)

vosatka.blog.hu/2007/11/19/title_15403

fura ilyen régi bejegyzéseket visszaolvasnom... jó régen volt.

Don't Panic, Stay Calm 2010.09.05. 22:39:22

Jó volt nézegetni az otthoni táj szépségeit megörökítő képeidet. Jól esne már nekem is egy túra, de nagyon úgy néz ki, hogy már csak jövőre jutok haza Magyarba. Egyébként én laktam csehekkel, dolgoztam/ok szlovákokkal és lengyelekkel. Azt mondják kisebb eltérések vannak, de megértik egymást. A lengyelnek pl. olyan egy szlovákot hallgatni, mintha kisgyerek beszélne és még nem tudná rendesen kimondani a szavakat. :) Ezt ők mondták nekem. Jót röhögtem.

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.09.06. 10:00:14

Én nem biztos, hogy évekig távol tudnék maradni Magyarországtól...habár meggyőződésem, hogy mindegyik szomszédos országban vannak szebb részek, mint a legszebb magyar részek, de azért mégiscsak a mienk ugyebár:)))

Don't Panic, Stay Calm 2010.09.06. 19:59:37

@adamnfl: Nem egyszerű, az biztos. Egyrészt a tipikus magyar nyekergés abszolút nem hiányzik, meg a köpködés, mert a szomszédnak zöldebb a fűje. Itt ez nincs. A táj, a föld illata, az emlékek, a hazám viszont nagyon húzza a szívemet. Semmi nem lehet szebb Magyarországnál!!! Ahogy Bánk bán énekelte: "...érted élni, halni szép te szent magyar hazám!"

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.09.08. 19:38:57

@Don't Panic, Stay Calm: igen, ez egy ellentmondásos dolog. néha úgy érzi az ember, hogy itthon semmi sem működik, emiatt elkezdünk nyekeregni, hogy minden szar. ami egy idő után már unalmas lesz :) másrészt a magyarok sztem a megoldások helyett is inkább nyekeregnek sokszor, mert az kényelmesebb.

viszont a vidéket és a tájat eszméletlenül szeretem én is. a vidéki embereket is nagyon bírom. és örülök, h vannak ilyen szigetek, mint a börzsöny, bükk, ahol még csönd van és el lehet vonulni a világtól.

Don't Panic, Stay Calm 2010.09.12. 23:08:21

@mirko vosátka: Azt kell, hogy mondjam, hogy nagyon sok minden sokkal jobban működik otthon, mint külföldön, mintahogy azt az emberek gondolják. Csak a nagy nyekergés közepedte nem veszik észre. Mondok egy pár példát: Dublinban egyetlen metrovonal sincs! Otthon épül a negyedik. Írországban három "félkész" autópálya van, meg egynek egy nyúlványa, de csak egy éri el a határt északon. Nekünk van 5db, egy M0-ás és két építés alatt álló, illetve több kis nyúlvány, mint az M43 is. A buszközlekedés itt röhej vagy horror - ezt még nem sikerült megállapítanom. Éjszaka csak taxi horor áron, ha messzire mész. Doboz bagó 9€, lakás 100.000-ért, ház 250-500.000-ért! Egészségügy olyan, mint a mienk 5-10 év múlva és horror áron. Soroljam még? A kaját inkább meg sem említem!!! Szóval abba kéne már hagyni azt a vertyogást otthon és a jó dolgokra koncentrálni, akkor talán még gyönyörűbbnek tudnám a tájat is látni, ha nem telne meg rinyálással a fejem a reptértől a "vadon bejáratáig". Always look on the bright side of life - ahogy az a Brian életében volt. :)))

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.09.15. 22:18:17

@Don't Panic, Stay Calm: igen, jogos amit mondasz.

most gondolkoztam ezen a dolgon, és ami engem legjobban idegesít magyarországban az az, hogy rengeteg értékünk van, tájak, termékek, kulturális dolgok, emberek, épületek és folytathatnám, és ezeket nagyon sokszor látványosan hagyjuk veszendőbe menni, elveszni, lerohadni. talán ez az, ami nagyon lehúzza az embert.

Don't Panic, Stay Calm 2010.09.15. 23:03:45

@mirko vosátka: Ezért jók az olyan blogok, mint Ádámé vagy a tied, hogy bemutassátok a tájat, ahol jártok, rámutassatok a problémákra, de ha van jó dolog, mint pl. egy forrásfelújítás, akkor az is legyen fent és minél több ember fogja olvasni a blogotokat, annál több emberhez fognak ezek a dolgok eljutni, így több lesz a látogatója egy helynek, az emberek felfigyelnek rá és ha bármi gond lenne, akkor követelni fogják a megoldást. Egymagad viszont kevés lennél. Tehát hajrá blogot írni!

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.09.16. 11:18:47

Igen ,kevés ember foglalkozik a részletekkel, max csak egy-egy blogban lehet ilyenekeről olvasni. Sokan tök természetesnek tartják, hogy ha egy forrás mellett elmennek, akkor az jó állapotban van és megfelelő mennyiségű és minőségű víz is folydogál belőle.

Sajnos a hétvégén megint nem tudok a Börzsönybe túrázni, mert a változatosság kedvéért most Boszniában leszek 3-4 napig...bár ott az aknák miatt rendkívül óvatosnak kell lenni:S

De ami késik nem múlik;) Lesznek majd még új bejegyzések:)

kaszast 2010.10.12. 16:47:12

Minden rendben van veled? Nem voltál túrázni már több hónapja? Hiányoznak az írásaid...

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.10.13. 09:48:11

Igen, köszönöm kérdésed. Az igazság az hogy hiányzik is a túrázás nagyon. Egyrészt időm nemigen akad mostanság, alig van 1-1 szabad napom, másrészt van egy kisebb egészségügyi problémám, ami egyáltalán nem súlyos , de arra pont elég, hogy ilyen 30-40 km ne essen már annyira jól. De nem fog ez örökké tartani, és akkor majd lesznek újra bejegyzések. Remélem még idén. :)

Addig is nektek jó túrázást!

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.10.14. 10:43:31

@adamnfl: jobbulást!

pedig két emberrel is találkoztam vasárnap a börzsönyben, akikről azt hittem, lehet, h te vagy, csak nem akartam őket megszólítani. de ezek szerint nem te voltál :)

tavaly ősszel velem is az volt, h december elején tudtam először menni túrázni :((

bubastis2 2011.04.10. 19:20:15

Uh nyami! Ádám - lehet, ezért szó szerint kinyírnak az igazi természetjárók, de - augusztusban vigyél már fel oda őzlábgombát szedni, az a kedvencem... :D És nem venni akarom, hanem szedni!

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2011.04.11. 11:05:04

@bubastis2: Zoli akkor jössz amikor csak akarsz:D Túra előtt két nappal szólsz és akkor úgy alakítom a túrát, hogy odamegyünk ahová szeretnéd...de a most szombati túra amire megyek az szuperszép lesz, majd meglátod a képekből:D És ott lesz valami cél is nem csak a menetelés:) De amúgy az erdőben bármit is szedni...hát...khm....csak módjával;)