HTML

Börzsöny

Hazánk egyik legérintetlenebb és legösszefüggőbb hegysége, mely gazdag állat- és növényvilágával a természetkedvelők igazi paradicsoma.

Friss topikok

2010. május 22. Királyrét - Nagy-Hideg-hegy - Rákos-patak-hegy - Hosszú-bérc - Királyháza - Kemence

2010.05.24. 13:38 :: adamnfl

2010. május 22.

Szombaton elmentem megnézni milyen sebeket hagyott a múltheti vihar a természetben. Érdekes, mert ahol komoly károkra számítottam ott közepesnek nevezhető, míg más területeken nagyon súlyos következményei voltak az esőzéseknek. A beszámolót egynapos csúszással közlöm csak, mivel tegnap Pozsonyban, és a bősi vízlépcsőnél voltam.

Nem kis bosszúságomra rögtön úgy indult a túra, hogy egy órát várnom kellett Kismaroson, mivel azt hittem, hogy péntek van (az elmúlt hetekben pénteken mentem túrázni), pedig szombat volt és csak 8:50-kor jött a busz. (Teszem hozzá, az is tíz percet késve.) Azt hittem, hogy rajtam kívül nemigen lesz senki sem a buszon, de tévedtem, akadtak szép számmal kirándulók. Királyréttől a betonúton indultam, mert nem tudtam mire számíthatok a jelzett utakon. />

Kidőlt fák voltak szép számmal az út mellett, de olyan nagyon feltűnő sehol sem volt a kár. A Cseresznyefa-parkoló előtt bringások előztek meg, s ott ahol a piros jelzés mellé ér az akkor már köves út egy iskoláscsoport is volt. Ezután nem sokkal van egy hely, ahonnan szép képeket lehetett csinálni a szemközti Darabos-hegyről, amely keletről, északkeletről nézve igen impozáns.

Ahogy fotóztam, észrevettem, hogy az egyik sziklán mellettem van egy szarvasbogár, aminek hiányzik az egyik szarva. Nem tudom mennyire életképes így.

Azért ezt a köves utat választottam, mert akármilyen meglepő is, legutóbb körülbelül 10 éve mentem ezen az úton, akkor, amikor először vagy másodszor voltam életemben a Börzsönyben. Az Inóci-kőbánya után az út visszafordul, és tesz egy kis kitérőt, hogy az autók a magasságkülönbséggel könnyeben megbírkózzanak. 

Ugyanakkor ért fel a Taxi-réthez az a csoport, akiket lent láttam.

Hallottam, hogy valaki megjegyezte, hogy hamarabb felértek mint én. Nem akartam mondani nekik, hogy igen, de egy óra alatt 1,5 km-el többet mentem, mint ők. Megkerültem a Taxi-rét végén álló turistaházat, majd mentem tovább. Egyszer csak hallottam valami ciripelésszerű hangot a hátam mögül. Levettem a pólómat, kiráztam, és mentem tovább. Egy perccel később azonban ugyanaz a hang hallatszott, így tüzetesebben átvizsgáltam a ruháimat, és egy újabb kirázást követően ez a cincér hullott a földre.

Egészen jó tempóban mehettem, mert ugyanazok a biciklisek még csak most mentek lefele a hegyről, pedig már én is félóra híján fent voltam. Nagy-Hideg-hegyen tartottam egy rövid szünetet majd leindultam a Rakodóhoz, ahol a kék kör jelzésre tértem. Nem sokkal ezután találkoztam egyik ismerősömmel, akivel januárban az ötven centis hóban túráztunk, ők épp ellenkező irányból közelítették meg a hegyet most. Az úton legalább húsz méteren keresztül kidőlt fák voltak, így csak kerülővel tudtam ott továbbmenni. Lefelé haladva a Bagoly-bükk környékén pedig a hegyoldalban rengeteg a kidőlt fa, volt ahol négyesével adták meg magukat.

Miután lefordul balra a kék négyzet jelzés egy jelzetlen erdészeti úton jobbra tértem, mert ott akartam leereszkedni a hegyről, ahol a Diósjenő felé tartó erdészeti út elágazik. Itt láttam a legnagyobb pusztítást a nap folyamán: egy kb. 50×50 méteres részen gyakorlatilag a fák legalább 90%-a kidőlt, alig lehetett átmászni rajtuk, annyi volt. 

Lejebb, az útelágazásnál egy biciklis srácot és lányt útba igazítottam, majd mentem előre. A Saj-kútnál feltöltöttem vízkészleteimet, ez egész napra kitartott aztán. A Cseresnyési-rakodónál mentem egyenesen tovább, majd az első pataknál jobbra fordultam és a meredeken induló hegyoldalra tartó úton körülbelül 100 métert emelkedtem. Az első nagyobb kereszteződésnél balra fordultam és a Verebes-kaszáló felé tartó úton mentem tovább. Mire felértem a 613 méter magas Rákos-patak-hegyre komoly kis zápor kerekedett.

Mivel nem villámlott sehol, ezért egy fa alatt megvártam amíg elállt. Továbbmenve a Verebes-kaszálóra szerettem volna közvetlenül jutni, de mivel egy úttal balrább mentem (és mivel a március közepi túrán ez a csúcs pont kimaradt) a Hosszú-bérc 675 méteres csúcsára is felmentem. Itt már sütött a Nap. Lementem a piros X jelzésig, majd a Verebes-kaszálón át az egykori Mázsaházig. Itt vettem észre, hogy percre pontosan 3 órám van az utolsó buszig, ami azonban Kemencéről indul, én meg itt voltam onnan vagy 15 kilométerre, így jóval gyorsabb tempóra váltottam. Pár száz méterre onnan az aszfaltút megcsúszott a múlt heti esőzések miatt.

Amikor elhagytam Királyházát elkezdett dörögni az ég. Mivel völgyben voltam, sietnem kellett, és még beállni se tudtam sehova, mentem tovább, hiába áztam az esőben. A zivatar csak akkor csendesedett le amikor a Gyeplős-kúthoz értem, bár addig igencsak eláztam.

Komolyabb károkat egy kivétellel nem láttam az út mellett. A kemencei strandnál éppen a kisvasút nyomvonalát javítgatták.

Szokás szerint jóval hamarabb odaértem, mint kellett volna, de mivel az utolsó buszról volt szó, nem lehetett szórakozni. Amikor a busz elindult lehetett látni, hogy a Magosfa tetejét már napfény övezte.

Táv: 43,5 km    Szintemelkedés: kb. 1100m    9:15-18:00

6 komment

Címkék: kemence királyrét nagy hideg hegy királyháza magas tax hosszú bérc mázsaház inóci kőbánya saj kút rákos patak hegy

A bejegyzés trackback címe:

https://borzsony938m.blog.hu/api/trackback/id/tr922027305

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kaszast 2010.05.24. 17:21:55

Örülök, hogy a Börzsönyben "csak" ennyi a kár, bár a Csarna patak völgyéből érkező hírektől még félek egy picit. Igaz, ha Kemence rendben van, ott sem lehet túl nagy a baj.

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.05.25. 09:14:39

@kaszast: én is azt hittem, hogy több lesz, de szerencsére nem, bár vannak erdőrészek amikből nem sok maradt.
Nem hinném hogy sokkal rosszabb lenne a helyzet a Csarna-völgyben, a kisvasút - igaz, az csak a völgy elejéig jár - újra a teljes vonalon közlekedik:)
Ti jártatok azóta másfelé ahol nagyobb a kár? (pl. Visegrádi-hegység)

Medve11 2010.05.25. 10:41:01

szép kis túrát lenyomtál. gratulálok hozzá.

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.05.25. 11:25:50

@Medve11: Kössz, bár kicsit nagy volt a rohanás a végén. Hát igen, úgy számoltam, hogy egy órával több időm lesz, akkor kényelmesen lehetett volna teljesíteni, de mondjuk azért így se volt rossz:)

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.05.26. 17:40:29

na, nem volt pár napig netem, uh csak most tudok bekapcsolódni.

azt hittem a kemence-völgye jobban szét lesz mosva. de én csak a 99-es vihar miatt gondoltam, akkor elég sok ösvényt meg utat elmosott a víz. a drinó völgyben előtte egy tök jó kis ösvény volt :)

de a fakidőlés miatt szomorú vagyok. egy ösvény elmosása az végül is helyrejön pár év alatt, meg nem tragédia, de ezek a fák évtizedekig növögetnek nagy nehezen. jó persze a természetben előfordul ilyesmi. gondolom, az ember előtt is voltak viharok :D de akkor is kár értük.

az egyébként vicces, hogy sokan kitódultak a szabadba, mikor direkt mondta az erdészet, hogy ne. de végül is talán nekik volt igazuk, mert nem érkezett hír balesetekről.

viszont a pilisbe egy keddi (tehát viszonylag friss) hír szerint nem ajánlatos menni.

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.05.27. 15:22:12

@mirko vosátka: lefelé a kék körön volt jópár akadály, kiváncsi vagyok az mikorra lesz eltakarítva, mert ott nagyon nehéz az átjárás.

Szerintem amúgy amelyik fa ki akart dőlni, az már kidőlt. Egész nap folyamán nem láttam vagy hallottam hogy egy fa is kidőlt volna...
süti beállítások módosítása