HTML

Börzsöny

Hazánk egyik legérintetlenebb és legösszefüggőbb hegysége, mely gazdag állat- és növényvilágával a természetkedvelők igazi paradicsoma.

Friss topikok

2010. május 14. Túra az Északi-Börzsönyben: Bernecebaráti - Kőkapu - Bakos-tető - Drégelyi romok - Nagyoroszi

2010.05.15. 13:28 :: adamnfl

2010. május 14.

Mivel a péntektől vasárnapig taró időszakra még péntekre mondták a legkevesebb esőt, ezért tegnap vágtam neki a Börzsöny egy olyan részének, ahol eddig csak nagyon ritkán jártam. Az első meglepetés Szobon a buszmegállóban ért: két évfolyamtársammal találkoztam, ők valamilyen terepgyakorlatra mentek Nagybörzsönybe. A buszozásra a hol borúsabb, hol derűsebb idő volt jellemző, s ez az egész napot is jól jellemzte, bár kicsit nagyobb szélsőségekkel. Szerencsére a busz nem késett, így 9:25-kor el tudtam indulni Bernecebarátiból, s ugyanúgy végigballagtam a falun, mint három hete. A Máriácska nevű kegyhely után nem sokkal most azonban nem fordultam déli irányba, hanem követtem kilométereken keresztül a kövezett erdészeti utat. 

Egészen az út elején van egy tisztás, aminek a végén van egy eső elleni menedék, ami most nagyon jól jött, mert az első zápor pont ekkor érkezett. Pár percet vártam amíg elállt az eső, majd indultam is tovább. Elég nagy sár és többméteres pocsolyák jellemezték már ezt a szakaszt is. Az út mellett tényleg egymást érik a virágos rétek, bár a nagy csalán és a sár miatt nemigazán közelítettem meg egyiket se.

Amikor a Kalakocs-patak völgyének bejáratához értem ismét eleredt az eső, bár ez nem nagyon zavart. Az esővel nagyon nincs bajon, csak a villámoktól félek egy kicsit, mióta tavaly nyáron a Kopasz-hegy és a Só-hegy között tőlem kb. 50-100 méterre csapott a fákba egy. Először a patakvölgyben mentem, de mivel az egyre járhatatlanabb lett és a kövek is extracsúszósak lettek a fentről érkező égi áldás miatt, így kimásztam a patak fölött menő erdészeti útra. Eleinte még széles az út, de valamivel a Rakottyás-völgyből lefolyó patakon való áthaladás után egyre szűkebb, úgy látszik azután már nemigen mennek erdészeti járművek. A patak túloldalán van egy hatalmas irtás is, amin egész a Hármashatár nevű hegy tetejéig tart. 

Mikor már a végefelé jártam a völgynek egy földúton felmentem a kék jelzéshez és ott folytattam az utat a Kőkapu 496 méteres csúcsáig, amely a Nagy-völgyön túli rész legmagasabb csúcsa a Börzsönyben. Itt egyszer csak észrevettem, hogy egy bokor mögött, alig 20 méterre tőlem egy szarvas áll, s még észre se vett. Amikor kijött onnan többször is rámnézett (próbáltam mozdultalan maradni), de mintha levegőnek nézett volna, halkan lépkedett csak tovább.

Legnagyobb bánatomra pont olyan szögben volt, hogy jó képeket nem tudtam róla csinálni, csak 1-2 homályosat, amikor már messzebb volt. A nagyvad fotózással (remélem csak egyelőre) nincs szerencsém. A kéken indultam tovább a Sárkány-törés irányába, amikor észrevettem, hogy elhagytam valahol a fényképezőgépem tartótáskáját. Nem nagy érték, bár volt benne két elemem is,  az zavart volna csak, hogy elemeket hagyok a természetben. A hátizsákom, ha túl sok minden van benne néha magától is kinyílik, most is ez történhetett. Úgy döntöttem, hogy visszamegyek érte, habár sejtettem, hogy ha meg is találom, az lehet, hogy jó messze lesz. Így is lett: egész a Rakottyás-völgy bejáratáig kellett visszamennem, ott volt az út közepén a sárban, de legalább közel négy kilométer után meglett. Pár perccel később egy erdészeti terepjáró jött erre, úgyhogy még időben értem vissza.

Egyébként ez az egy autó volt egész nap, amit láttam, biztos vagyok benne, hogy nem túrázott senki tegnap az Északi-Börzsönyben, eleve péntek volt, meg még ilyen esős idő is. Ahogy visszaértem a völgy bejáratához kisütött a Nap, úgy először igazán a nap folyamán. Innentől kezdve gyakorlatilag nem is esett az eső, csak néha-néha pár percig. A Korányi Frigyes pihenőnél csináltam pár képet az Oszlopó-forrásról és már mentem is tovább. 

Egyébként a patak mellett hosszabb időre megállni felér egy öngyilkossági kísérlettel, annyi szúnyog van. Így is összecsíptek elég rendesen. A Drinó-patak (ez nem ugyanaz, mint a múltheti Drinó-patak, de ezt gondolom tudja mindenki) torkolata után egy nagyon meredeken induló széles "dózerúton" mentem tovább, ami egy idő után már csak szelídebben emelkedett. Az úton egyszer csak rengeteg kivágott fa hevert, majd a dózerút virágokkal és csalánnal benőtt ösvénnyé "degradálódott".

Helyenként szép kilátás nyílr északi és déi irányba is. Nem sokkal egy kereszteződés után értem el a Bakos-tető (vagy másnéven Drinó-fejezet) 537 méteres csúcsát, melyen fémoszlop áll.

Miután visszamentem a kereszteződéshez jobbra fordultam, és lefelé indultam az egyre áthatolhatatlanabb, minden olyannal ami szúr, csíp, stb. benőtt úton. Az út fele táján - miután már megannyi seb és csaláncsípés volt a lábamon - észrevettem, hogy a mellettem levő kerítés túloldalán gyakorlatilag egy kisebb földárok van, így átmásztam és ott kényelmesen leballagtam a betonúthoz. Itt tettem egy rövid kitérőt az egykori Deszkáspuszta romjaihoz, ahol Orosz János hivatásos vadász emlékére faragott oszlopot állítottak.

Ezután visszafordultam és Bernecebaráti felé indultam, tartottam egy rövid pihenőt a Betyár-kútnál, majd a jobbra térő, a térképeken kövesnek jelzett, azonban inkább csak sáros erdészeti útra fordultam. Nyugat felől elég sötét fellegek érkeztek, de szerencsére a délután folyamán több csapadék már nem esett. Az úton kétszer is volt olyan, hogy egy kanyarnál egy éppen pihenő őzt ijesztettem el. Amúgy is elmondható, hogy több mint egy tucat szarvast és őzt láttam, négyet 20 méternél is közelebbről, nemhiába, nagyon kevesen járnak erre, az állatok jól érzik magukat itt. Igazából azért akartam erre jönni, mert szerettem volna néhány képet csinálni a nemrég megmászott Bakos-tetőről. Az egyik kanyarban végre tényleg pompás kilátás nyílt a szemközti hegyekre, a Bakos-tetőre, a Vár-bükkre és az Öreg-Vágási-hegyre.

(Vár-bükk)

Folytatva a sétát ezen az úton könnyedén le lehetett ereszkedni vissza a Nagy-völgybe, igaz ez már a völgy legvége, itt fordul az út dél felé, hogy aztán néhány km után Pénzásáshoz érjen. Én azonban balra fordultam és a piros jelzésen egészen a Drégelyi romokig mentem, ahonnan szép időben szép a kilátás, s mivel délutánra a napsütés vette át a záporeső szerepét, így megérte feljönni.

Kicsit meglepett, hogy itt sem találkoztam senkivel, mert eddig ilyen még nem volt, egy-két ember legalább mindig lézengett errefelé. 

Lehet látni a várból, hogy az elmúlt napok komoly esőzéseinek hatására bizony igen jelentősen kiöntött az Ipoly Drégelypalánknál.

Mivel még csak öt óra volt sietnem nem kellett, de azért negyed hatkor elindultam lefelé. Igen csúszós, sáros volt az út. Ott ahol jobbról becsatlakozik a zöld jelzés egy igen rossz állapotban levő nemzeti parkos tábla van.

Remélem ez nem a nemzeti park sorsát akarja előrejelezni...A vonatot elértem, főleg úgy, hogy késett vagy tíz percet.

Összességében nem volt rossz túra, bár volt 1-2 körülmény ami helyenként kisebb-nagyobb változtatásokat eszközölt az előzetes túratervemben, de lesz majd máskor is alkalom, hogy a most kimaradt részeket bejárjam. Szerintem egyértelműen a Börzsöny legkevésbé látogatott része ez.

A túra adatai:    Táv: 33,5 km    Szintkülönbség: kb. 1050m    9:25-17:55

13 komment

Címkék: drégelyvár bernecebaráti kőkapu kalakocs völgy bakos tető deszkáspuszta vár bükk betyár kút oszlopó forrás

A bejegyzés trackback címe:

https://borzsony938m.blog.hu/api/trackback/id/tr202004661

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kaszast 2010.05.15. 19:53:18

"...biztos vagyok benne, hogy nem túrázott senki tegnap az Északi-Börzsönyben..."

Egy völgyel arrébb áztunk mi is rommá aznap.

kaszast 2010.05.15. 19:54:09

"...biztos vagyok benne, hogy nem túrázott senki tegnap az Északi-Börzsönyben..."

Egy völgyel arrébb mi is rommá áztunk aznap.

kaszast 2010.05.15. 19:54:40

De jó.... duplázunk, mert az első nem jelent meg :(

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.05.16. 11:26:27

@kaszast: Akkor én kérek elnézést:) És módosítanám arra, hogy a Nagy-völgytől északra:) Örülök amúgy, hogy elmentem pénteken, látva milyen az idő a hétvégén...:)

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.05.16. 13:04:23

100 éve nem jártam ezeken a részeken. ha nem durvultak volna el ennyire a jegyárak, akkor beterveznék oda túrát, de egyelőre most a te posztjaid segítségével kirándulok arrafelé :))

a szarvasos kép meg szerintem így is nagyon jó lett. nekem még ilyen sem sikerült soha! csak egy kisrókáról :)

a villámokról meg annyit, h amikor egyszer éjszakai túráztunk, és jött a vihar, akkor a velünk lévő csajnak képtelenség volt elmagyarázni, hogy egy kopasz sziklaormon megvárni a villámokat nem egy életbiztosítás :D nem értette, hogy miért veszélyesek a villámok... egyébként két barátommal mi is voltunk kint egyszer a börzsönyben igazán nagy viharban, az előttünk lévő hegycsúcsba csapott be a villám. aki már átélt ilyesmit, az egy életre megjegyzi, hogy mi a törvény a természetben :) egyébként pont az a vihar kapott el minket, ami szétmosta anno a kemencei kisvasút vágányát teljesen. 2000 körül, vagy mikor.

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.05.16. 13:17:04

@mirko vosátka: Nem is maga a villámlás a félelmetes, hanem az az hatalmas dörrenés, ami kíséri...

Ha jól látom amúgy kicsivel több mint 3 fok van most fent a Nagy-Hideg-hegyen, úgyhogy a mai napi hidegrekord megdőlt:) Megnézném mondjuk holnap délelőtt a Kemence-patakot Királyházánál mennyire van kiáradva, sztem az se kizárt, hogy teljesen elöntötte az utat, mert már múltkor is, amikor sokkal kevesebb eső volt nagyon közel volt a szintje. Sajnos holnap nem érek rá, úgyhogy ez a fajta "hegyi katasztrófaturizmus" elmarad. Azt olvastam valahol, hogy az északi folyókon, így az Ipolyon is az évszázad árvízére számítanak:(

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.05.16. 14:05:02

@adamnfl: igen, a dörgés a félelmetes, nagyon kicsinek érzi magát az ember :D de ha egy kopasz ormon vagy, akkor maga a villám veszélyes. ezt nem bírtuk megértetni a csajjal :D

ja, nekem is azon jár az eszem, hogy milyen áradás lehet a börzsönyben. meg fakidőlések. az ipolyos hírt én is olvastam, de már a te fotódon is kiöntött, erre még rájön egy adag.

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.05.16. 16:55:02

@mirko vosátka: galeria.index.hu/belfold/2010/05/16/egy_honapnyi_eso_esett_24_ora_alatt/?current_image_num=8&image_size=m

itt a 9. kép Bernecebarátin készült, csak azt nem tudom, hogy ez a Kemence-patak vagy a Nagy-völgyi patak

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.05.16. 18:00:58

@adamnfl: :) ezt raktram ki én is egy órája, vagy mikor. meg is említettelek a posztban :)

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.05.16. 19:00:53

@mirko vosátka: Kemence még a híradóban is benne volt az RTL-en meg a DunaTV-n. A falu utáni faházakból ki kellett menteni az ott táborozókat...

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.05.16. 19:12:54

@adamnfl: igen, láttam! majd valamilyen formában posztolom is majd, csak még nem rakták ki az estit.

a kemence-diósjenő út járhatatlan, meg ha jól értettem el is most (pont akkor kapcsoltam oda, uh nem biztos).

a kisvasútért pedig drukkolok, de láttam alinket, amit elküldtél :(

egyébként nekem is eszembe jutott, h kéne katasztrófaturistáskodni jöv héten, de szerencsére nem érek rá :)

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.05.16. 19:13:47

mármint: ha jól értettem el is mosta

totálandi 2010.05.16. 19:46:19

Természetszerető emberek figyelmét szeretném felhívni a vadon élő madarak gyógyításával foglalkozókra:
web.axelero.hu/pusztadr/madarakert.html
Köszönöm!
süti beállítások módosítása