HTML

Börzsöny

Hazánk egyik legérintetlenebb és legösszefüggőbb hegysége, mely gazdag állat- és növényvilágával a természetkedvelők igazi paradicsoma.

Friss topikok

2010. május 1. Nagybörzsöny - Hosszú-bérc - Zálog-bérc - Halyagos - Csóványos - Szaszovszky-kereszt - Diósjenő

2010.05.02. 11:54 :: adamnfl

2010. május 1.

Mivel a busz kicsit késett, ezért csak 8:50-kor indultam el Nagybörzsönyből. A S+ jelzésen még sosem jártam, így itt volt az idő, hogy megismerjem ezt a turistautat is. Miután jobbra letér a sárga jelzés a falu szélén a Hosszú-völgy kezdeténél, egy meredekebb rész után kanyarodik fel a hegygerincre, s ott először egy árnyas erdőben, majd egy szélesebb úton halad. A 490 méteres csúcshoz közeledve már helyenként kilátás is akad. Csak abból vettem észre, hogy elhagytam a csúcsot, hogy utána huzamosabb ideig lejtő következett, s nemsokára leértem arra a betonútra, amely Nagyirtáspusztára vezet. Most azonban - nem úgy, mint múltkor - továbbmentem a jelzésen és párszáz méterrel később felkapaszkodtam a Tolmács-hegyre.

Szép innen a kilátás, és az idő is egészen jó volt. A hegy túloldalán visszamásztam a jelzéshez és leballagtam a nagyirtáspusztai kisvasút megállóhoz. Itt - mivel már a turistaúton többször is jártam - úgy döntöttem, hogy visszafele indulok a betonúton Kisirtáspuszta felé, s ez telitalálat volt, mivel az egyik kanyar után a hegyoldalra kissé felmászva gyönyörű képeket lehetett csinálni a Kis-Sas-hegy, Nagy-Sas-hegy, Só-hegy, Kopasz-hegy négyesről. 

Innen nem messze egy út vezet le Kisirtáspuszta felé, s szószerint erdei virágmezők mellett értem le a sínekhez, ahonnan már csak egy perc volt Kisirtáspuszta.

Elmentem lefotózni a közeli feszületet és a Szépasszony-kutat, majd visszatértem a vasúti csúcsfordítóhoz, ahol egy gyíkot is sikerült nagy nehézségek árán lefotóznom.

(Igencsak óvatosan kellett közelednem.) A S+, majd S négyzet jelzésen haladtam tovább, amikor észrevettem, hogy az egyik fára rá volt festve egy nyíl és az hogy Zálog-bérc. Valahol olvastam, hogy egész szép a kilátás a bércről, úgyhogy (bár nincs jelzés a csúcsra, sőt igazából az út is mellette megy el egy száz méterrel) nekiindultam az 557 méteres csúcsnak. Tényleg érdemes ide felkapaszkodni, mivel a csúcstól délnyugat irányban lefelé egy zöldellő rét van, így messze ellátni innen.

Miután visszamentem a jelzéshez leereszkedtem a Vasedény-kulcsosházig ahol két fiatal pihent meg éppen. Amúgy jellemző volt erre a napra, hogy - talán a szép idő, és a zöldbe öltözött táj miatt miatt - a turistautakon elég sok emberrel találkoztam. Tovább a K+ jelzés felé indultam, ami egy kis emelkedő után vezet le a Kovács-patak völgyéhez. Itt jobbra fordultam és a patak mellett vezető erősen benőtt úton (na és persze néha a patakban) haladtam tovább. Azt reméltem, hogy most is olyan sok szalamandrát látok itt, mint tavaly májusban: akkor a bő 1 km-es szakasz alatt 158 szalamandrát számoltam meg. Most sajnos csak össz-vissz kettőt láttam, igaz, hogy sütöttt a nap, de hosszú ideje nem esett eső, a szalamandrák pedig a nedves talajt szeretik.

Nagy megleleptésemre az egykori Rózsa-bánya meddőjénél két nyugdíjas gyűjtött ásványokat. Régebben én is keresgéltem itt, de már elvitték rég szerintem a szép darabokat. Ezután nem sokkal a patakvölgyet elhagytam és egy kis emelkedő után lementem Bányapusztáig, ahol egy társaság főzőcskézett.

Miközben mentem le az úton észrevettem egy erdei siklót, de sajnos ő hamarabb meglátott, mint én őt, így a fotó ezúttal elmaradt. Bányapusztánál lemerültek az elemeim, s a tartalék elemek se bírták sokáig, így innentől kezdve nem sok képet tudtam csinálni, bár néha-néha 2-3 képet is lehetett, mert egy kicsit visszatöltődött magától. Felmásztam a Szimandlinak nevezett részhez a kéken, majd innen a P+ jelzésen mentem tovább, majd egy jelzetlen úton a Pintér-bércen át lementem a Hamuházig. Mivel itt elég sokan voltak, ezért pihenőt a Hamuháznál tartottam.

Nagyon szép ez a völgy, s igencsak vadregényes, főleg a Magas-hídi-rét után. Az előbb említett réten sajnos az egykori Magas-híd romjait (mely 22 méter hosszú és 8 méter magas volt) nem láttam, pedig azt írták, hogy van egy-két maradvány belőle. A Bene-kút után újabb túrázókkal találkoztam, majd elértem a Kőkorsó nevű sziklaalakzathoz, ami elég látványosan áll a patak fölött.

 Ennél a résznél eléggé elfáradtam, amit jól tükröz, hogy amiben lehetett, abban kb. el is estem, de szerencsére egy kisebb horzsolás őrzi csak ennek az emlékét. Itt a kék háromszög jelzés visszafordul s nekiindul a meredek hegyoldalnak. A Kőkorsó tetejéről is van kilátás, s enyhén szólva elkeserítő volt látni amint túrázók a Szabó-köveknél fent sétálnak, miközben én 200 méterrel lejjebbről figyelem őket, de hát végül is ezért jöttem, hogy jól elfáradjak. Egy kis pihenés után elindultam fel.

Erre az útra is igaz, mint oly sokra a Börzsönyben, hogy amilyen szép, olyan nehéz. Viszonylag hamar felértem a piros jelzéshez, s onnan már gyerekjáték volt a kilátóhoz menni, ezután a meredek rész után olyan érzés volt, mintha nem is emelkedne, pedig máskor ez a szakasz is ki tud készíteni elég rendesen. A csúcson felmentem a kilátóba, ahonnan egész máshogy festett a táj, mint egy héttel ezelőtt.

Lefelé a zöld jelzésen mentem, át az Alsó-Hinta-réten át, majd a kék négyzet jelzésen visszfordultam, de még a Nyír-rét előtt kelet felé indultam, ahol jelzett a térkép egy utat, de az igazat megvallva elég nagy képzelőerő kellett ahhoz, hogy lássam merre megy az út, szerintem évtizedek óta nem használták, úgy benőtte a gaz. Pár perc alatt leértem a Somos-kaszálóhoz, ahol a Somos-forrást meg is kerestem. A forrás nem foglalt, csak egy fa gyökerei alól folydogál kifelé a víz.

Követve a patakot lementem egy úton egész a Kemence-patakig, és az onnan a nem messze levő Szaszovszky-keresztnél tartottam pihenőt.

Érintve a Gál-rétet hamar elértem a zöld jelzést, és onnan már a megszokott kis emelkedő után a Csehvár nyergében találtam magam. Ezután azonban a PX jelzést válaszottam, mivel általában mindig a zöldön szoktam máskor lejönni. A 18:58-as vonattal mentem haza, ami egy Desiro különvonat volt, és Ipolytarnóctól egész a Nyugatiig közlekedett, s szerencsére Rákospalota-Újpesten is megállt,  még Vácon se kellett átszállnom, ez kellemes meglepetés volt ennek az elég fárasztó túrának a végére.

Táv: 34,5 km    8:50-18:30    Szintemelkedés: kb. 1600m

9 komment

Címkék: csóványos diósjenő kőkorsó nagybörzsöny nagyirtáspuszta hosszú bérc tolmács hegy kisirtáspuszta hamuház zálog bérc vasedény kulcsosház rózsa bánya bányapuszta szimandli halyagos magas hídi rét alsó hinta rét somos kaszáló szaszovszky kereszt

A bejegyzés trackback címe:

https://borzsony938m.blog.hu/api/trackback/id/tr51968048

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.05.02. 13:09:55

na, te legalább elég elszánt voltál, és megkerested a somos-kutat :)) én lusta voltam hozzá :)

1. én múlt héten voltam, akkor is sok túrázó volt, amin meg is lepődtem, mert hozzászoktam a reggeli ürességhez, csöndhöz. de arról beszélgettünk a haverommal, hogy ez tulajdonképpen jó dolog, mert nem otthon döglenek, hanem mozognak a természetben.

a túraleírással még késlekedem szokás szerint :D

2. a rózsa bányánál milyen ásványokat lehet gyűjteni? mondjuk én most másra álltam rá, de erről majd a beszámolómban ;)

3. amikor a címben láttam a halyagost, reménykedtem benne, hogy fölmászol a halyagosra, és akkor tuodm majd, hogy melyik a legegyszerűbb útvonal :) nekem tervbe van véve, csak nem tudom, hogyan lehet a legegyszerűbben felmenni oda. út nincs.

4. a kőkorsó utáni rész az egyik legkeményebb emelkedő a börzsönyben szerintem. ha lehet kihagyom :D viszont az oltár patak völgye a legszebb. én mindig a csóványostól szoktam megközelíteni, és akkor tudom élvezni emelkedő nélkül is.

5. ja, és a szaszovszky felé én is le akarok menni, de a musli forrástól végig a kemence patak mentén.

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.05.02. 16:47:08

Van egy ásványoskönyvem, az írta, hogy az egykori bánya mellett lehet találni arzén, bizmut és tellúr ásványokat, (arzenopirit, markazit, pirrhotin, stb.) én 1-2 éve legalább egy órán át keresgéltem de olyat amilyet szerettem volna nem találtam.

Nagyon régóta szeretnék felmenni a Halyagosra meg a Vadállóra (állítólag szép onnan is a kilátás). Egy régebbi térképem még jelzett ösvényt felfelé, de az újakon nincs semmi. Van egy térképem ahol bejelölöm merre jártam, s elég nagy fehér (vagyis inkább zöld:D) folt van a Drinó-patak-Halyagos-Vadálló-Rákos-patak részen sajnos, ezen szeretnék változtatni. Bár kint van a "Belépés csak engedéllyel" tábla például a Halyagosi ház fölött is, nem hinném, hogy olyan óriási probléma lenne, ha egyszer arra járnék. Igazából szerintem pont onnan lenne a legegyszerűbb felmenni, a Halyagosi háztól, az Egyház-patak völgyében és a visszafordulva a Vadállón át lehetne jól megközelíteni. Engem a Mogyorós- és Viski-bérc is érdekelne, nagyon érintetlen terület lehet. Ha jól láttam, ti jártatok arra nemrég:)

Tavaly én is úgy mentem le egyszer, hogy végig a Musli-forrástól, szép rész, bár elég járatlan az út, szóval készülj fel egy-két akadályra:D

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.05.02. 20:03:54

@adamnfl: igen, én is úgy láttam, hogy az egyház patak mellett nem annyira meredek, aztán a nyereghez fölmenni, vagy a vasálló felől. ugyanis a halyagoson is volt bronzkori erődített telep, uh annak nyomait megnézném :))

csak engem is az zavar, hogy az már magterület. egyébként a vadállón voltunk, pontosabban az egyik barátom mászott fel, mi meg egy másik haverommal lent maradtunk lustulni :D nagyon szép vidék.

a mogyorós-bércig nem mentünk el, a sátán-bércnél kimásztunk a völgyből a dosnya-nyereghez. mondjuk most elszóltam magam, h a drinó-völgy felől mentünk :))

"Tavaly én is úgy mentem le egyszer, hogy végig a Musli-forrástól, szép rész, bár elég járatlan az út, szóval készülj fel egy-két akadályra:D"

jaja, aludtam is én már abban a völgyben pár éve :) és most is láttam messziről, hogy tele van fatörzzsel.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.05.02. 20:05:52

ja, és a vadállóról télleg szép a kilátás, majdnem átküldtem a fotót, de rájöttem, h akkor elveszem a felfedezés ízét :)

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.05.03. 13:09:34

@mirko vosátka: hol aludtál a Kemence-völgyben? Valami fa alatt húztad meg magad éjszakára?:) Egyébként a kék négyzeten ha elindul az ember visszafelé a Nyír-rét irányába ott van közvetlenül az út mellett valami ember alkotta dolog, amire nem jöttem rá, hogy mi célt szolgál. Kb. pont ott, ahol le kell térni a Somos-kaszáló felé. Biztos tudod mire gondolok:D

Amúgy van egy-két kép a Mogyorós-bércről, úgyhogy más is járt már arra:D

Ha jól emlékszem azt olvastam, hogy a Halyagoson van a Börzsöny legnagyonn alapterületű erődítménye, nem tudom korrekt ez az információ:)

Várom már nagyon a beszámolódat, kiváncsi vagyok miket gyűjtesz mostanában:)

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.05.03. 20:56:04

@adamnfl: a musli forrástól mentünk le valamennyit a völgyben, kb egy kilométert, és a patak mellett egy lapályosabb részen ütöttünk tanyát.

jaja, azt a kalyibát én is szoktam nézni :D nem tudok rájönni, hogy mi lehet.

hogy a halyagosi-e a legnagyobb, azt így nem is tudom, de tényleg elég nagy. de asszem ennek a sáncaiból is maradt a legkevesebb.

a képekre meg rákeresek :))

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.05.06. 10:49:45

@mirko vosátka: egyébként a Hagyagosi ház után nem sokkal az út jobb oldalán van egy foglalt forrás, ami a térképeken nem, vagy csak név nélkül szerepel, nem tudom láttad-e már:) Épp elfogyott a vizem, amikor a patakból töltöttem, és utána vettem észre, hogy mellettem egy 20 méterrel ott egy forrás:D Mondjuk mivel ezen a szakaszon teljesen tiszta a patak vize is, ezért nem öntöttem azt ki:)

oldbikeold 2010.11.19. 15:52:02

szaszovszky felé a muslitól..
picasaweb.google.com/oldbikeold2/BorzsonyInocJancsiJuliska#5385487509529853842
a viski-t kihagytam eddig!,de télen voltam ott
picasaweb.google.com/oldbikeold2/BorzsonyiCsavarGas#
a halyagos utáni forrás a nagy réti forrás-kút
vadállóra vezet ösvény-az egyház patak bal!oldalán ajánlom-másik oldalon lehet látni erdészeti uat is!
picasaweb.google.com/oldbikeold/CsapelzarosTura#5343938975768365570
halyagosi erődítmény remek infó!-megnézem!köszönöm
avus blogból indultam!

mabal 2015.02.12. 23:30:43

A Zálog-bérc tényleg gyönyörű hely, de nem a leírásban említett csúcs alatti kis rét (bár valóban jó a kilátás), hanem valamivel még lejjebb, kb. 100-150 méterrel odébb. Ott a Zálog bérc hirtelen letörik a Kollár völgy felé, a lenti erdő koronaszintje közel, de mégis alattunk van. Nagyon szép, nem könnyen szabadulok innen.

Legkönnyebben úgy lehet idejutni, ha a Zálog-bérc felirat utáni jelöletlen útról a elágazásnál nem fordulunk balra felfelé, hanem szintben megyünk tovább még pár percet.

Remélem a szerző olvassa még néha a blogot, és nem a szélnek írtam... Bár szép helyekről öröm írni.
süti beállítások módosítása