HTML

Börzsöny

Hazánk egyik legérintetlenebb és legösszefüggőbb hegysége, mely gazdag állat- és növényvilágával a természetkedvelők igazi paradicsoma.

Friss topikok

2010. április 24. Bernecebaráti - Huszár-hegy - Királyháza - Pogányvári-patak völgye - Nyír-rét - Csóványos - Schottner-forrás - Királyrét

2010.04.25. 14:52 :: adamnfl

2010. április 24.

Végre valahára sikerült rávennem egyik évfolyamtársamat - akit mellesleg elég rég óta ismerek, mert már középiskolában is sikerült néhányszor elhívnom a hegyekbe - hogy jöjjön el velem túrázni, mivel szerintem talán ilyenkor a legszebb az erdő. Habár Bernecebarátiból indultunk a buszozás fáradalmait itt most nem részletezem. A falun keresztül gyalogolva több érdekességet észrevettem, elsőként egy fából faragott táblát, amin az áll, hogy " Vigyázzatok a patak tisztaságára, mert egyszer megfordul a vizeknek folyása, és nyakatok közé zúdul a sok szemét!" Milyen igaz. Tovább gyalogolva értünk el a Bernece határát jelző táblához, mivel Bernece és Baráti csak 1928-ban egyesült.

Ezután elhaladtunk az egykori depó mellett, ami a kisvasutakkal szállított fa lerakóhelye volt. Rögtön ezután az út jobb oldalán egy Máriácska nevű kegyhely található.

Otthon azt találtam ki, hogy a S+ jelzésen megyünk, de a jelzés nem volt teljesen egyértelmű, s egy másik útra tértünk ,ami meredeken indult felfele. Miután nem találtunk jelzést megnéztem a térképet s láttam, hogy a S+ jelzés melletti úton jöttünk fel. Mivel legalább 50 métert jöttünk már fölfelé úgy döntöttem, hogy most már mindegy, inkább megyünk előre, s a Kraholyán vagy másnéven Huszár-hegyen át érjük majd el a sárga jelzést. Ezúttal is jó döntés volt. Körülbelül 10 perc gyaloglás után zörgésre lettünk figyelmesek s nem messze előttünk az úton egyesével baktatott át hat vaddisznó. Az utolsó meg is állt egy pillantra, de pont abban a pillanatban, amikor le akartam volna fotózni továbbállt. Ma nem volt túl sok szerencsém a fotózással, de erről majd később. Járt és kevésbé járt utakon végülis egy bő félóra alatt elértük a sárga jelzést. Pontosan tudtam hol vagyunk, mivel pont egy hete jártam erre. Kimásztunk a Dorottyin oldalába, de pont ugyanolyan fényviszonyok voltak, mint a múlt héten.

Ezúttal nem másztunk vissza sárga jelzésehez, hanem a egy kellemesen lejtő úton leereszkedtünk a Kemencét Diósjenővel összekötő erdészeti aszfaltútig. Az utat két oldalról virágzó bokrok díszítették.

Hihetetlen, hogy 1 hét alatt mennyit tud zöldülni a természet...A Kenyeres Balázs-forrásnál megpihentünk, ahol ezúttal - valószínűleg a szép idő miatt - elég sokan voltak, voltak, akik még napoztak is, "természetesen" mindenki autóval érkezett. Miközben Királyházáig sétáltunk folyamatosan a Kemence-patakot figyeltem, nagyságrendekkel kevesebb víz folyt benne, mint a múlt héten. Királyházánál dél felé fordultunk a Rakottyás-patak völgyébe, s innentől kezdve egész a Csóványosig nem is találkoztunk senkivel, leszámítva azt a két embert, akik a Tűzköves-forrásnál nézelődtek. Miután a piros jelzés letér, és nekiindul a Nagy-Mánának, a piros háromszög útja egyre kalandosabb lesz, számtalanszor kellett átkelni a patakon, s volt, hogy az út perceken át köveken, sziklákon át vezetett. A Bodosházi-kútnál nem a jól megszokott Pogányvár felé menő utat választottam, hanem a zöld háromszöget, amelyet valamely térképek jelölnek, valamelyek nem.

Arra gyanakszok, hogy régen rendes turistaút volt errefelé, mostanra már azonban visszahódította a természet, kidőlt fák százai, ezrei hevertek a patak völgyében keresztbe. Nem hiszem, hogy voltam már a Börzsönyben ennél érintetlenebb völgyben.

Szalamandrákat is láttunk szép számmal, érdekes azonban, hogy egy bizonyos magasság, - ezt már máskor is észrevettem - úgy 500 méter fölött szinte egy darab sincsen.

Ahogy a végefelé közeledtünk a völgynek felmásztunk egy útra, amin a jelzés ment, s véletlenül egy darabig ellenkező irányban indultunk el, de sebaj, mivel így legalább láttuk a Fekete M.-forrást. Innen már majdnem, hogy szintben megy az út, nem túl nagy erőfeszítések árán jutottunk fel a zöld jelzéshez, amit azonban egyből a jobbról érkező kék négyzetre cseréltünk. Nem sokkal később elhagytuk a Nyír-rétet, ahol már elég rég jártam.

Körülbelül tíz perc séta után elértük a Musli-forrást, ahol benéztem a vadászházba is, nincs a legjobb állapotban.

Elhagyva a házikót mi nem élesen visszafordultunk, ahogy az út, hanem egyenesen továbbmentünk felfele a Csóványos irányába. Bal felől nagy robaj hallatszott, azt hittük fa dőlt ki, miközben csak két vaddisznó csörtetett keresztül a hegyoldalon. Érdekes, hogy nyolc nap alatt kilenc vaddisznót láttam, míg előtte több év alatt csak hármat-négyet. A Csóványos oldalában rengeteg virág nyílt, s már messziről lehetett hallani, hogy elég sokan vannak fent a csúcson.

Egyedül felmentem a kilátóba, de sajnos igencsak rossz képeket lehetett csinálni ezúttal a Börzsönyről. 

Lefelé a főgerinc felé indultunk, de a PX jelzésen balra fordulva visszatértünk a kékre, s a Foltán-keresztig meg se álltunk. Ott észrevettünk egy békát, amire majdnem ráléptem véletlenül, mégse mozdult meg.

Talán halottnak tetette magát, mindegy, legalább a szalamandrákkal ellentétben hagyta, hogy egészen közelről lefotózzam. Ismételten a kék négyzetre tértünk, és a Hárs-rét után egy erdészeti útra fordultunk, ahol nem messze az út szélétől állati csontokra bukkantunk.

Nemigazán értek az állatok anatómiájához, de valószínűleg valamilyen patás állat lehetett. Az útról a Schottner-forrás (Vilmos-kút) felé tértünk le, s észrevettem, hogy közvetlenül ott, ahol a víz kifolyik egy szalamandra hűsöl. Sajnos pont akkor, amikor lefotóztam volna egy szikla, amin álltam nagy zajjal belecsobbant a vízbe, a szalamandra meg megijedt, és bebújt egy másik szikla alá. Kár érte, talán majd legközelebb. Amúgy nagyon érdekes megfigyelni, hogy amíg lent már zöld minden a Csóványos északi és keleti oldalán a hóvirág nyílik ezerszámra.

Innen, mivel nem sok időnk volt már a lehető legrövidebb utat választottam Királyrétig: A Spartacus turistaházon át a betonúton lesétáltunk a buszig.

A túra adatai: Táv: 33km    Szintemelkedés: kb. 1100m    9:20-18:15

4 komment

Címkék: királyrét csóványos foltán kereszt királyháza bernecebaráti dorottyin dr. kenyeres balázs forrás huszár hegy kraholya pogányvári patak völgye nyír rét musli forrás schottner forrás

A bejegyzés trackback címe:

https://borzsony938m.blog.hu/api/trackback/id/tr281949863

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.04.26. 13:33:10

nagyon szépek a fotók, a kemence patak völgye különösen, de sztem a csóványosiak sem sikerültek rosszul.

a zöld háromszög a pogányvári völgyben szerintem is egy régi jelzés, az én térképem már nem jelöli, de a régiek igen. erre utal az is, hogy nem tűnik túl jártnak.

a vilmos-kút merre van a hárs-réttől? nekem jobbra egy kettes-forrás nevűt jelöl a térkép.

a nyír réti forrásról készítettem tegnap fotót, ha te nem csináltál, akkor szólj, és átküldöm.

ja, és ha jó látom, egy nappal később mászkáltunk mi is erre :))

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.04.26. 14:50:07

Nem, nem csináltam arról képet, valahogy elfelejtettem, megköszönném ha átküldenéd:)
Hmm most látom csak,hogy a Cartographia térképeken tényleg nem szerepel ez a forrás. A Hárs-réttől keleti irányban van, ott ahol van egy hajtűkanyar az úton ami a Spartacus házhoz megy. A kanyartól észak felé kell menni egy 100-150 métert. A forrás nem foglalt, csak a sziklák közül folyik ki a víz, de mellette van egy betonlap amibe bele van vésve a Vilmos szó, s az egyik térképemen Schottner-forrás (Vilmos-kút) néven szerepel. A Kettes-forrást meg én nem találom sehol:D

oldbikeold 2010.11.19. 16:16:57

a z3 egy olyan út amely a jegesedés miatt bedőlt fák járhatatlanná tettek,így az út állapotát már nem hozták rendbe,mivel több út is vezet a magasbörzsöny felé..
tipp:amikor a széles erdészetit érinted! akkor jobbra fordulva/balra a z/ kb. 1 km-re a pogányvári kaszálót érinted..majd a p3-on folytatva az utat.. ha a természetvédelmi táblát látod /letérsz a p3-ról/ és a mellette futó ösvényen kanyarogva /őserdő/a rózsykunyhó feletti részhez jutsz-itt lebotorkálsz és a patak mellett é.i irányban/le/ egészen a bodosházi kútig "akadálymentesen" eljutsz!
picasaweb.google.com/oldbikeold/ElfelejtettUtak#
süti beállítások módosítása